המרכז לייעוץ לסטודנטים באוניברסיטת בר אילן
צרו קשר מפת האתר מיקום בקמפוס שאלות נפוצות צוות המרכז דף הבית

דכדוך ודיכאון

דכדוך ודיכאון עשויים למצוא את ביטויים במכלול של רגשות מחשבות וסימפטומים , כגון: שינויים במצב הרוח, קשיי קשב וריכוז, ירידה בתחושות ערך ובטחון עצמי, הפרעות בשינה ואכילה, דאגנות יתר, קשיים ביחסים בינאישיים, משפחתיים, ירידה בתפקוד במקום העבודה או הלימודים.


מה יכול לגרום לדכדוך ודיכאון?

חלק מהסימפטומים שתוארו לעיל, עשויים להיות קשורים לאירועים שהתרחשו בסמוך להופעת העצב או הדיכאון. כגון: אובדן או מוות של אדם קרוב, כשלונות לסוגיהם, מעברים ושינויים בחיים, אובדן סטאטוס חברתי או כלכלי, אירועים בסביבה כתוצאה מסטרס מתמשך בארצנו, דוגמת פיגועים, מצבי אי ודאות וכדומה.

האם אני בדיכאון?

לא כל תחושה של עצב או דכדוך , משמעה בהכרח דיכאון.

תקופה של מספר ימים או שבועות של מצב רוח ירוד, הינה חלק אינטגרלי ממהלך חיים תקין. תקופה זו, עשויה להיות קשה ולעיתים אף בעייתית,אך אינה בהכרח מעוררת דאגה. תקופה של דכדוך ברמה בינונית, הינה לרוב קשורה בנסיבות חיים חיצוניות, מעוררות לחץ , עצב ודכדוך, ונמשכות לרוב זמן קצר יחסית. תחושות אלה לרוב נעלמות, בד בבד עם הטבה ושינוי חיובי בנסיבות החיים.

אז, מה זה בכל זאת דיכאון?

לעומת הדכדוך, הדיכאון הקליני, נמשך זמן רב יותר, פחות קשור באופן ישיר לנסיבות החיים, עוצמתו לרוב גבוהה יותר, ושינויים בנסיבות החיים, לא מביאה לרוב להטבה או הקלה בסימפטומים.

בדיכאון הקליני, האדם חווה שינויים משמעותיים במצב הרוח, במהלך החשיבה וההתנהגות, וכן בתפיסה העצמית. קיים קושי בקבלת החלטות, ביכולת לעמוד במשימות הימיומיות, וכל משימה נחוות כנטל כבד ביותר. כמו כן, קיימים קשיים בשינה כמו קושי להרדם, יקיצה מוקדמת, וקושי לצאת מהמיטה. האדם הסובל מדיכאון, מפגין קשיים ביכולת לשמור על קשר עם אחרים, אפילו במענה לטלפונים, והימנעות מאינטראקציות חברתיות. סטודנטים, לא אחת מדווחים על קושי לעמוד במשימות השגרתיות באוניברסיטה, דוגמת, הגעה להרצאות, קריאת טקסטים, ומילוי דרישות אקדמיות אחרות.

האדם המדוכא מוצא עצמו לא אחת במעגל של פידבק שלילי, המאופיין בחשיבה פסימית, התנהגות המנעותית, ותגובה סביבתית ביקורתית המגבירה מעגל זה. החשיבה הפסימית באה לידי ביטוי במחשבות שליליות, תחושה של כשלון, תפיסת הדברים כחסרי ערך ותקווה, ותחושה שהם מהווים נטל על האחרים.

הרגשות האופייניים לדכאון, כוללים עצבות, אי שקט,רגזנות, ו/או חרדה. לעיתים, הדיכאון עשוי להופיע בשתי צורות. הדכאון הקלאסי, שתואר לעיל, והדיכאון הביפולרי. הדיכאון הביפולרי, מאופיין בקוטביות ומעברים קיצוניים במצב הרוח. הרגשות מתבטאים בתנודות בין תקופות של עצב, דכדוך ואובדן כוחות,הנאה וטעם בחיים לבין תקופות של אנרגטיות, רגזנות ואופוריה.

סיבות אפשריות לדיכאון הקליני

נראה כי הדיכאון הקליני הינו תוצאה של שילוב של גורמים תורשתיים, ביולוגיים וסביבתיים. מוות או אובדן, קונפליקטים משפחתיים ,קשיים כלכליים, אאו כל מצבי דחק מתמשכים למיניהם. יש לזכור שלא תמיד ניתן לזהות גורם ספציפי כסיבה להופעת הדיכאון. חשוב להדגיש כי שימוש בסמים ואלכוהול, עשוי להיות להיות גורם להופעת הדיכאון. יתר על כן, שימוש בחומרים אלה,יכול להוות גורם ממסך לסימפטומים של הדכאון, ובכך למנוע את הפניה לבקשת טיפול.

זכור !!! הדיכאון הינו מחלה ואינו סממן לעצלנות , חולשת אופי או כשלון אישי. מצבים דיכאוניים ניתנים לטיפול.

כיצד תוכל לעזור לעצמך?

זיהוי הסימפטומים הינו הצעד הראשון בדרך לעזרה בהתמודדות עם הדיכאון. נסה להעריך כיצד משפיע הדיכאון על תחומים שונים בחייך, דוגמת לימודים, משפחה ויחסים בינאישיים. על מנת למנוע את החרפת הסימפטומים, שוחח על קשיים אלה עם אדם המגלה הבנה למצבך, או אחרים הקרובים אליך.

מה עלי לעשות?

  1. הקדש כל יום זמן לפעילות גופנית, דוגמת : הליכה, שחיה וכדומה.
  2. הקפד על אכילה מסודרת ומאוזנת.
  3. השתדל לווסת את יומך , כך ששנתך תתרכז בשעות הלילה, והקפד על מספר שעות שינה הנדרשות.
  4. העזר בסביבתך הקרובה כמקור לתמיכה רגשית.
  5. התמקד בחשיבתך על אספקטים חיוביים בחייך.
  6. וסת את פעילותך, בהתאמה ליכולותיך. אל תדרוש מעצמך דברים שבשלב זה הינך מתקשה לעשותם. נהג על פי הכלל: "אנשים החשים כי מידת רגליהם קטנה, רצוי שיחלו בצעדים קטנים". כשתחוש טוב יותר, תוכל כמובן, להגדיל את צעדיך.
  7. פנה לבקשת עזרה רפואית, באם הינך חש שלא בטוב.

ממה עלי להימנע?

  1. המנע משימוש בסמים או אלכוהול.
  2. אל תציב לעצמך משימות שאינך יכול לעמוד בהן בשלב זה.
  3. המנע מקבל התחיבויות ארוכות טווח או "הגדולות עליך ".
  4. המנע מפעילויות המעוררות סטרס או חרדה.
  5. המנע מחשיבה קטסטרופלית או פסימית. זכור, כי מחר יפציע שחר חדש.
  6. אל תיטול על עצמך אחריות לדברים שאינם בשליטתך.
  7. אל תמנע מפניה לעזרה, כדרך להתמודדות.

זכור !!! פניה לעזרה וסיוע הינם חשובים ויעילים ביותר בטיפול בדכאון.

הטיפול בדיכאון

במידה והנך חש כי הדיכאון מפר את שגרת חייך, ומפריע לך במילוי המשימות היומיומיות, פנה לעזרה מקצועית. הטיפול שנמצא כיעיל ביותר לטיפול בדיכאון הינו השילוב שבין פסיכותרפיה וטיפול תרופתי. הגורם המקצועי אליו תפנה יעריך את מצבך וימליץ על הטיפול הרצוי והאפקטיבי עבורך, הפסיכולוגי או התרופתי או השילוב ביניהם. רוב המצבים הדיכאוניים ניתנים לטיפול ללא צורך באישפוז. לכל אחד מהפתרונות האפשריים, התרופתי או הפסיכולוגי, יתרונות וחסרונות, עליהם תוכל לדון עם עם איש המקצוע איתו תיפגש. בצד העובדה שהטיפול התרופתי הינו יעיל, יש לקחת בחשבון תופעות לוואי אפשריות, ולכן קשר עם הרופא המטפל. לטיפול הפסיכולוגי, אף הוא ישנה אפקטיביות משמעותית, אלא שהוא מחייב השקעת משאבים , מחויבות ואנרגיה לטווח ארוך יותר.

איך תסייע לחבר המצוי בדיכאון?

אם מישהו הקרוב אליך מצוי במצב דיכאוני, הינך יכול להיות לו לעזר. הדיכאון ישתקף בהתנהגות התכנסותית,התבודדות, אדישות, ביקורת עצמית, ולעיתים אף במחשבות או התנהגות אובדנית. מומלץ לפנות לחברך בעדינות, תוך גילוי אמפטיה ורגישות למצבו,. יחד עם זה דיבור כנה ופתוח על מצבו עשוי לסייע לו להיפתח ולפנות לעזרה מקצועית. לעיתים, הזמנה והצעה שלך לפניה לעזרה מקצועית עשויה לסייע רבות להגעתו של חברך לקבלת הטיפול המתאים. אם חברך משמיע הצהרות בעלות תכנים אובדניים, אך מסרב לקבל סיוע, אנו ממליצים לך לפנות לגורם מקצועי להתייעצות, וכן לגורמים נוספים שעשויים לסייע לחברך, דוגמת משפחה, אם בית, מדריך וכדומה.

קווים מנחים בסיוע לחבר הדיכאוני

  • הייה אמפטי ומבין.
  • נסה לעודד, אך לא לשמח את האדם החש דיכאון.
  • אל תתווכח עם חברך. הינך יכול להציב סימן שאלה על אמיתות הנחותיו של חברך.
  • אפשר ביטויי עצבות, אבל, כעס ותסכול.
  • זכור כי חברך מדוכא, ולכן אל תנסה לטעון, כי אין סיבה לתחושות אותן הוא חש.
  • נסה לא להיפגע או להתעצבן, גם אם ניסיונותיך לסייע, נדחים על ידו.
  • התגייסותך לסיוע לחברך עשויה לעזור לו.בעצם נוכחותך איתו.
  • העבר לו את התחושה שדיכאון ניתן לטיפול על ידי הגורמים המקצועיים.
  • התייעץ עם גורמים נוספים ומקצועיים, במידה וחברך מסרב לפנות לקבלת עזרה.
האתר נבנה ע"י היחידה לטלוויזיה ולמולטימדיה, הפקולטה למדעי החברה, אוניברסיטת בר אילן
מותאם לצפיה בדפדפנים Internet Explorer ו-Mozilla Firefox. רזולוציה מומלצת - 1024X768
כל הזכויות שמורות למרכז לייעוץ לסטודנטים באוניברסיטת בר אילן (c)
English Information מפת האתר לדף הבית לאתר אוניברסיטת בר אילן