המרכז לייעוץ לסטודנטים באוניברסיטת בר אילן
צרו קשר מפת האתר מיקום בקמפוס שאלות נפוצות צוות המרכז דף הבית

בעיות שינה

השינה הינה צורך טבעי של הגוף, ומווסתת על ידי מרכזים במוחנו, אשר פועלים על בסיס הרגלים והתנהגויות חוזרות, אך עשויים להיות מושפעים מגורמים פיזיים ונפשיים. הצורך בשינה הוא אינדיבידואלי, ועשוי לרדת עם הגיל. קיימים ניסיונות שונים להסביר את חשיבות השינה, אך נראה שלעת עתה חלק מהגורמים נותר עלום ולא מוסבר במלואו.

קיימים מספר סוגים של הפרעות בשינה:

אינסומניה

במרבית המקרים הסיבות לקושי להירדם הן גורמים נפשיים, אשר לרוב קשורים בטרדות ודאגות יומיומיות המטרידות את הפרט. במרבית המקרים, כאשר הגורם מחולל המתח או הדאגה חולף, השינה חוזרת להיות סדורה. אולם ישנם אנשים אשר קשיי השינה, שהתעוררו בגלל אותו מצב של מתח או דאגה, ממשיכים, למרות שגורם המתח או הדאגה חלף. זאת, מחמת העובדה שהם נכנסו למעגל של בדיקה מתמדת: "האם אצליח הפעם להירדם?" בדיקה ההופכת לא פעם לנבואה המגשימה את עצמה.

יש להדגיש שלעיתים תופעה זו אף יכולה להיגרם כתוצאה של גורמים ביולוגיים, דוגמת תרופות, צריכת אלכוהול, שתיית משקאות המכילים בתוכם חומרים ממריצים (כגון: קפאין) וכדומה.

לעיתים, לאחר קושי בהרדמות, האדם מקיץ לעיתים תכופות במהלך הלילה, דבר המגביר את התחושה כי לא ישן כלל. לעיתים תופעה זו מתבטאת ביקיצה מוקדמת. (יש להדגיש שיקיצה מוקדמת עלולה להיות קשורה במצבים דיכאוניים או גורמים נפשיים אחרים, עליהם יש לתת את הדעת). במשך היום מסתובבים אנשים אלה בתחושה של עייפות מתמדת, סחרחורות וחוסר אנרגיה.

תופעת האינסומניה אינה מסוכנת. לרוב, כפי שיוסבר בהמשך, ניתן להתגבר עליה על ידי מספר אמצעים פשוטים למדי. אולם, אם תופעה זו מתמשכת, מומלץ לפנות לגורם מקצועי.

היפרסומניה - הירדמות יתר

תופעה זו מתאפיינת בעיקר בשינה מרובה, או בקושי להישאר ערים במהלך היום. הגורמים לקשיים אלה הם בדרך כלל פיזיים, וכוללים חוסר מתמשך בשינה, והפסקות בנשימה במהלך השינה. הפסקות כאלו בנשימה מתרחשות לרוב אצל אנשים מבוגרים, אנשים הסובלים ממשקל יתר או מחלות אחרות, או אנשים בעלי הפרעות במרכז השינה במוח. תופעות אלה עלולות להתפתח אף אצל אנשים העובדים במשמרות שאינן סדירות, או אנשים המרבים בנסיעות למקומות של שינויים בשעות היום והלילה ( jet lag).

פאראסומניה

קטגוריה זו כוללת אירועים פיזיולוגיים או התנהגותיים המתרחשים תוך כדי שינה, כתוצאה של הפרעות בתזמון פעילותן של מערכות פיזיולוגיות במוח. הפרעה זו מתבטאת בסיוטי לילה, סהרוריות, או שחיקת שיניים וכדומה.

הפרעות אלה קשורות בעיקר לקשיים רגשיים ונפשיים. מומלץ לפנות לגורם מקצועי, על מנת להסתייע בו בטיפול בקשיים הרגשיים המחוללים מצב זה.


האם אוכל לסייע לעצמי במקרים של אינסומניה ?

במקרה והינך סובל מקשיים בהרדמות או בשינה, נסה לפעול על פי המפורט להלן. במידה ואתה חש שפעולות אלה אינן מסייעות לך, מומלץ לפנות לאיש מקצוע (פסיכולוג, רופא וכדומה). לידיעתך, קיימים מרכזים המטפלים בהפרעות שינה אליהם תוכל להיות מופנה על ידי גורם מקצועי.

  1. נסה לרכז את שנתך לשעות הלילה והמנע משהיה במיטה, מאחר ושהיה כזו עלולה למנוע ממך שינה עמוקה בלילה.
  2. השתדל להתעורר בשעה קבועה במשך כל ימות השבוע. דפוס זה יסייע לך לווסת את שעון השינה הביולוגי שלך.
  3. נסה לקבוע זמן לפעילות גופנית יומיומית. המנע מלבצעה בסמוך לשלוש השעות הקודמות לשינה. זאת משום שפעילות גופנית גורמת לעוררות גבוהה.
  4. השתדל שסביבת השינה שלך תהיה נוחה, שקטה ומואפלת, על מנת להימנע מגורמים אשר עלולים להפריע למהלך שנתך הרגילה. זכור שגם רעש שאינו מעיר אותך עלול להפריע לאיכות שנתך. כמו כן, נודעת חשיבות לויסות הטמפרטורה בחדר בו הינך ישן. חום גבוה או קור עלולים להפריע למהלך שנתך.
  5. המנע מארוחות כבדות לפני השינה. יחד עם זאת, רעב הינו גורם מעורר. ארוחה קלה של פחמימות עשויה לסייע לך לפני השינה. כמו כן, המנע משתייה מרובה לפני השינה. זכור שמשקאות ומאכלים המכילים קפאין, הינם מעוררים, וכן כי גם ניקוטין הוא חומר מעורר; יש להימנע מצריכתם או מן השימוש בהם לפני השינה. יש לציין כי למרות שאלכוהול מסייע לעיתים בהרדמות, בטווח הארוך הוא גורם ליקיצה מוקדמת.
  6. המנע מלקחת את בעיותיך למיטה. נסה לטפל בהם ולתכנן את היום הבא לפני שאתה נכנס למיטה. טרדות מקשות על ההירדמות והופכות את השינה לרדודה.
  7. אל תנסה להירדם "בכוח". במקום להתהפך במיטתך, ולהיות מודאג מהעובדה שאינך נרדם, קום ממטתך ובצע פעולות רוטיניות שאינך אוהב במיוחד. רק כאשר אתה חש עייף, חזור למיטה. גם אם היית ער לזמן ממושך, הקפד להתעורר בשעה הקבועה במשך כל ימות השבוע.
  8. אל תשאיר את השעון מול עיניך. סובב אותו, או הוצא אותו מטווח ראייתך. הסתכלות בשעון פעמים רבות מגבירה את התסכול ומהווה גורם מטריד ומעורר.
האתר נבנה ע"י היחידה לטלוויזיה ולמולטימדיה, הפקולטה למדעי החברה, אוניברסיטת בר אילן
מותאם לצפיה בדפדפנים Internet Explorer ו-Mozilla Firefox. רזולוציה מומלצת - 1024X768
כל הזכויות שמורות למרכז לייעוץ לסטודנטים באוניברסיטת בר אילן (c)
English Information מפת האתר לדף הבית לאתר אוניברסיטת בר אילן