המרכז לייעוץ לסטודנטים באוניברסיטת בר אילן
צרו קשר מפת האתר מיקום בקמפוס שאלות נפוצות צוות המרכז דף הבית

דיסלקציה

מהי דיסלקציה?

הדיסלקציה הינה אחת מהתופעות השכיחות של לקויות הלמידה, ובסיסה כפי הנראה אורגני. מקור המילה "דיסלקציה" הוא יווני. תרגום מובנה של המילה הוא "דלות שפתית".

היא מתאפיינת בקשיים בזיהוי אותיות, קושי באיות וקושי ביכולות פענוח שפתיות. לחלק גדול מהאוכלוסייה הסובלת מדיסלקציה יש את היכולת האינטלקטואלית ללמידה ולרכישת ידע. יתר על כן, אצל אנשים שלהם אינטליגנציה גבוהה, זיהוי הלקות, אם בכלל נעשה, מתרחש בשלבים יחסית מאוחרים. אך בפועל, ללא זיהוי הבעיה וטיפול בה אנו עדים לקשיים בקריאה, כתיבה, איות, ו/או מתמטיקה. כתוצאה מכך נגרם דלדול בעושר השפה ומכלול הידע הנרכש.

מחקרים מורים על כך ששכיחות הדיסלקציה באוכלוסייה מגיע עד 15%, ויתכן שקיים מרכיב גנטי בהופעתה. מחקרים מצביעים על התפתחות מוחית ומבנים שונים במוח אצל אנשים הסובלים מדיסלקציה. שינויים אלה קשורים הן בתפקודים השמיעתיים והן באלו החזותיים. לכן, הדיסלקציה מוצאת את ביטויה לא רק בקשיים בקריאה, אלא גם ביכולת ההבחנה השמיעתית הנוגעת לאותיות המרכיבות את המילה.

כיוון שהדיסלקציה פוגעת בעיקר בתפקודי הקריאה למיניהם, הפרעה זו תשפיע על האנשים בשלבים שונים של חייהם בצורה שונה. היא תפגע בעיקר באותם שלבים בהם האדם לומד - דוגמת ביה"ס, האוניברסיטה וכדומה. אצל חלק מהדיסלקטים, לא יהיה קושי ברכישה הבסיסית של הקריאה והכתיבה, אך בשלבים מאוחרים יותר בהם התלמיד אמור לרכוש את התחביר, לכתוב חיבורים או לתמצת מאמרים, יופיעו קשיים ניכרים.

האספקטים הרגשיים והחברתיים של הדיסלקציה

אורטון במחקריו שעסקו בהבנת הגורמים לדיסלקציה גילה שלפן הרגשי אין כל חלק ביצירת הסימפטומים של הדיסלקציה. נהפוך הוא, במעקב התפתחותי הסתבר, שחלק ניכר מהסובלים מדיסלקציה, היו בילדותם המוקדמת ילדים רגילים ומאושרים כיתר בני גילם. הבעיות הרגשיות החלו להופיע בתקופה בה החלו את לימודי הקריאה והכתיבה בביה"ס. עם השנים החלו להופיע בעיות רגשיות הקשורות בתסכול שנבע מהישגיהם הלימודיים הנמוכים יחסית לבני גילם.

התסכול נובע בין השאר מתגובות הסביבה לרמת הישגיהם, הנתפסת כנמוכה יחסית. המשפט: "אם תתאמץ יותר, תצליח יותר", הוא משפט המוכר לדיסלקטים רבים. כמו כן מוצא הילד הדיסלקטי את עצמו מתויג כ"לא יוצלח", "חריג" וכדומה. למרות כל המאמצים להתמודד עם הדיסלקציה בטכניקות שפותחו לשם כך, לעתים לא ניכר שיפור של ממש, מה שמגביר את תחושת חוסר האונים של הילד או הנער הדיסלקטי.

לעיתים מלווה הדיסלקציה בפער בבשלותו החברתית של התלמיד. חוסר בשלות זו יכול להשפיע על קריאת רמזים חברתיים והבנת מצבים חברתיים ונורמות ההתנהגות בהם. התוצאה של קושי בתחום זה עלולה להיות דחייה חברתית, ועל כן גם תחושת חוסר ערך. בגיל ההתבגרות, כאשר תפקודי השפה מקבלים משנה חשיבות בתקשורת הבינאישית, השפעות הדיסלקציה על מיומנויות השפה הופכת את התקשורת הבינאישית למוגבלת ומגומגמת יותר.

גם קשיים בזיכרון הם בעלי השפעה חברתית. לעיתים קשיי הזיכרון של הילד עשויים להשפיע על אופן זכירת האירועים בהם הוא שותף. הדבר יכול לגרום לשתי תוצאות. האחת, הם עשויים להיתפס כשקרנים. שנית, הם יפגינו קושי בהבנת הסיטואציות החברתיות ויתקשו ללמוד מטעויותיהם.

לאור האמור ניתן לומר שהסטודנט הסובל מדיסלקציה עלול למצוא עצמו סובל מחרדה, דימוי עצמי נמוך, דיכאון, התמרמרות וכעס, תחושות חוסר אונים ובעיות בחברה ובמשפחה.

ברור אם כן, מדוע חשוב כל כך הזיהוי המוקדם של הבעיה והיקפה. במרבית המקרים הטיפול נעשה באמצעות הוראה מתקנת. ההוראה המתקנת מקנה כלים במספר תחומים:

  1. רכישת מיומנויות קריאה, כתיבה ואיות.
  2. רכישה שיטתית של הבניית מושגים.
  3. לימוד שיטתי מובנה צעד אחר צעד לעקיפת המכשולים הנובעים מהדיסלקציה.
  4. הקניית היכולת של ניצול מקסימאלי של רכישת מידע דרך אופניות תפיסה שונות כגון אמצעים חזותיים, שמיעתיים, מגע וכדומה.

במידה והינך חש בקשיים דוגמת האמור לעיל, תוכל לפנות בקמפוס לגורם אבחוני דוגמת מכון חדד, טלפון: 03-5318705 וליחידה למעורבות חברתית, טלפון: 03-5318491 לצורך קבלת סיוע.

האתר נבנה ע"י היחידה לטלוויזיה ולמולטימדיה, הפקולטה למדעי החברה, אוניברסיטת בר אילן
מותאם לצפיה בדפדפנים Internet Explorer ו-Mozilla Firefox. רזולוציה מומלצת - 1024X768
כל הזכויות שמורות למרכז לייעוץ לסטודנטים באוניברסיטת בר אילן (c)
English Information מפת האתר לדף הבית לאתר אוניברסיטת בר אילן