המרכז לייעוץ לסטודנטים באוניברסיטת בר אילן
צרו קשר מפת האתר מיקום בקמפוס שאלות נפוצות צוות המרכז דף הבית

דחיינות

חיינו רצופים במכלול מטלות יומיומיות שעלינו למלא, לרוב, תוך פרק זמן קצוב. נושא זה ודאי בא לידי ביטוי בשנים בהן אנו סטודנטים ואנו נדרשים לעמוד במטלות אקדמיות, דוגמת מבחנים, עבודות, הצעות מחקר וכדומה בזמנים קצובים מראש. דחיינות, מהבחינה הטכנית, נוגעת לקושי לעמוד בהשלמת המשימה הנתונה בזמן שהוקצב לה. קושי זה מחריף בעקבות התגובות הרגשיות הנלוות בדרך כלל לתופעת הדחיינות. תחושות אלה כוללות רגשות של כשלון, אשמה, חוסר ערך, פחד וחרדה.


הדחיינות וסיבותיה

כאשר אנו ניצבים בפני קושי כלשהו, דוגמת הנטייה לדחיינות, חשוב שנהיה מודעים לסיבות ולגורמים המחוללים את הבעיה. מודעות לגורמים אלו תסלול את הדרך למציאת פתרון הולם. גם כאן חשוב שתנסה להעריך מהי הסיבה שבגללה אתה נוטה לדחות ולהשהות את ביצוע המשימה בפניה אתה ניצב. להלן מספר סיבות אפשריות לדחיינות; יש לזכור שתופעה זו עשויה להיות קשורה ליותר מאשר סיבה אחת, ושמספר גורמים עשויים להשפיע בו זמנית.

  • פרפקציוניזם – הצורך בביצוע מושלם עלול להפוך את הדברים לבלתי אפשריים ובלתי מושגים. לדוגמה, כדי להגיש עבודת גמר "מושלמת", יש צורך בקריאה כה מקיפה של מאמרים, עד שנדמה כי אין טעם אפילו להתחיל לנסות להשתלט על המשימה בזמן הקצר המוקצב לה.

    הצורך בשלמות לא פעם הולך יד ביד עם החרדה מפני הערכתו של הזולת. למשל, במקרה זה, הערכתו של המרצה. יש לתת את הדעת לכך, שחרדה זו קשורה בעצם לנטייה לביקורת עצמית, ולדרישות נוקשות ובלתי מתפשרות, אשר לא פעם מוכללות ומיוחסות לאחר. כך, למשל, אני עלול לחוש כי המרצה הוא אדם ביקורתי, שודאי יבוז לכל הצעת מחקר ש"אינה ברמה ראויה", וכי קריאה פחות מקיפה של מאמרים לא תספק אותו. זאת, בעוד המרצה עצמו מעולם לא הציב דרישות כאלו במפורש או ברמז. דרישות אלו, שלמעשה אני עצמי הצבתי,מחוללות עוצמות גבוהות של חרדה והימנעות.

  • חוסר משמעות ורלוונטיות - לא פעם אנו נדרשים לבצע מטלות אשר נראות לנו כחסרות טעם משמעות, ערך או רלוונטיות עבורנו. הדבר המפחית באופן משמעותי את המוטיבציה שלנו לביצוע המשימה, ואנו מעדיפים לדחות אותה.

  • תחושת חוסר יכולת או העדר מיומנויות - כאשר אנו חשים שאין לנו את המיומנויות הנדרשות לביצוע המשימה, או חסרים לנו הכלים או היכולת לביצועה, אנו נוטים להימנע מלבצעה.

  • עמימות המשימה – לעיתים אנו חשים שאין אנו מבינים בבירור מהי המטלה נדרשת מאתנו. במקרים אחרים אנו חשים שהיקפה של המטלה גדול, ובלתי אפשרי למימוש. דוגמאות לכך יכולות להיות עבודות גמר, תזה וכדומה. כך גם התנסות ראשונית בתחומים חדשים, מעוררת פחד מהלא נודע. גם במצבים אלו קיימת נטייה להימנע ולדחות את ביצוע המשימה.

צורות ביטוי של דחיינות

על מנת לטפל בדחיינות, כדאי ראשית להגדיר בצורה מדויקת את ביטוייה של תופעת הדחיינות אצלך. להלן צורות שונות של ביטויי דחיינות:

  1. התעלמות מביצוע המשימה – בדוק האם אתה מתנהג כאילו המשימה המוטלת עליך תתבצע מאליה או "תתאייד" גם אם לא תעשה דבר ביחס לביצועה.

  2. הערכה שגויה של קושי המשימה ויכולותיך לביצועה – בדוק האם קיימת אצלך נטייה להמעיט או להפריז בדרגת המאמץ הנדרש לביצוע משימה זו. כמו כן, האם על סמך ניסיונך גילית כי אתה נוטה להקל או להחמיר מדי בהערכת יכולתך לביצוע המשימה.

  3. נטייה לוותר לעצמי – בדוק האם קיים פער בין שאיפותיך והמאמץ הבינוני שאתה משקיע באיכות הביצוע של עבודתך או משימותיך. חשוב שתזכור שקבלתך לתואר ראשון אינה כרטיס כניסה לתארים מתקדמים. נדרשת השקעה משמעותית ועמידה בסטנדרטים גבוהים לשם השגתם של יעדים אלו.

  4. המרת משימות – בדוק האם בעת שאתה אמור להשקיע במטלה לימודית, דוגמת עבודת גמר, אתה מתקן את מכוניתך או מסדר את דירתך, מתוך אמונה שביצוע משימות צדדיות אלו יסייע לך בהשלמת המשימה העיקרית.

  5. הסחת דעת – בדוק האם אתה נוטה לקחת פסקי זמן במהלך ביצוע המשימה, מתוך הנחה ש"זה לא נורא" ו"זה יסייע לי", אך בסופו של דבר מוצא שפרקי זמן אלו מתארכים והמשימה אינה מתבצעת.

  6. היתקעות בחלק מתוך המשימה – בדוק האם אתה נוטה לעסוק שוב ושוב בחלק אחד של המשימה תוך הזנחת חלקיה האחרים. לדוגמא: לקראת הבחינה בפניה אתה עומד, אתה מוצא עצמך קורא שוב ושוב את הפרק הראשון מתוך עשרת הפרקים הנדרשים.

  7. הססנות – בדוק האם אתה מוצא עצמך מבזבז זמן רב בהתלבטויות בשלב המקדים של המשימה, עד שלא נותר זמן לביצועה. כגון: יש לך שלוש בחינות בסוף הסמסטר, ואתה מתלבט בשאלה באיזו בחינה להבחן. התלבטויות אלה גוזלות את זמנך ומונעות ממך את ניצול הזמן לצורך הלימוד לבחינה.

עזרה ראשונה לבעיית הדחיינות שלך

קיימות מספר דרכים בהן תוכל להיעזר קודם שתפנה לגורם מקצועי:

  1. לאחר שקראת בעיון מסמך זה, נסה לבחון איזה מסוגי הדחיינות אופייני לך. הגדר לעצמך בצורה ברורה את המאפיינים של התנהגותך הדחיינית. בדרך זו תוכל להתמודד בצורה אפקטיבית יותר עם קושי זה.

  2. הגדר לעצמך במדויק את המשימה העומדת לפניך ואת מידה המאמץ והמשאבים הדרושים לביצוע המשימה. כמו כן קבע את הזמן (העיתוי וכמות הזמן) שהינך מתכוון להקדיש באמת למשימה זו. הדבר יוכל לעזור לך בהפחתת רגשי האשמה האופייניים לא פעם לבעיית הדחיינות. תוכל להיעזר באנשים אחרים להערכה מדויקת יותר של הזמן, אם מצאת כי קיימת אצלך נטייה שלא לדייק בהערכות כאלה.

  3. נסה לראות המשימה העומדת לפניך, הן כמכלול והן ככזו המורכבת משלבים. תכנן את המשימה לפרטיה תוך הגדרת פרק הזמן הריאלי הנדרש לביצוע כל שלב. בעת הביצוע, התמקד בשלב הספציפי בו אתה מצוי והקדש לו את כל המאמץ הנדרש. למשל, אם עליך לקרוא ספר לפני בחינה, חלק אותו לפרקים והגדר את פרק הזמן הנדרש ללימוד כל פרק. בעת הלימוד התמקד בפרק הספציפי אותו עליך ללמוד על פי התכנון המוקדם, ולא במחשבות על כמות החומר שעדיין עומדת לפניך.

  4. זכור כי בכל שלבי התכנון והביצוע, עליך להימנע מתכנון שאינו ריאלי והמבטא משאלת לב או ציפיות לפרפקציוניזם בלתי ניתן למימוש. תכנון וביצוע ריאלי וצמוד לגבולות ולתכנון המוקדם, הוא מילת המפתח בהתמודדות עם קושי זה.

  5. בתכנון המשימה, הקפד לקבוע מועד למנוחה ופנאי לפעילויות אחרות כגון ספורט ובילויים. קבע בתכנון המשימה תגמולים על ביצוע התואם את שלבי המשימה ומועדיה.

האתר נבנה ע"י היחידה לטלוויזיה ולמולטימדיה, הפקולטה למדעי החברה, אוניברסיטת בר אילן
מותאם לצפיה בדפדפנים Internet Explorer ו-Mozilla Firefox. רזולוציה מומלצת - 1024X768
כל הזכויות שמורות למרכז לייעוץ לסטודנטים באוניברסיטת בר אילן (c)
English Information מפת האתר לדף הבית לאתר אוניברסיטת בר אילן