המרכז לייעוץ לסטודנטים באוניברסיטת בר אילן
צרו קשר מפת האתר מיקום בקמפוס שאלות נפוצות צוות המרכז דף הבית

תסמונת הספקטרום האוטיסטי

תסמונת הספקטרום האוטיסטי (Autism Spectrum Disorder – ASD) תסמונת הספקטרום האוטיסטי (ASD), היא תסמונת נוירו-התפתחותית, המתאפיינת בליקויים בתקשורת חברתית ובדפוסי התנהגות נוקשים וחזרתיים. לASD השפעה לאורך כל מסלול החיים, במיוחד בתחומים המצריכים תקשורת והשתלבות חברתית. בהגדרתה, ASD מאפיינת טווח רחב של יכולות אינטלקטואליות ושפתיות, החל מילדים ובוגרים שאינם מדברים ותלויים לחלוטין בזולת, ועד ילדים ובוגרים בעלי יכולות אינטלקטואליות ואקדמיות גבוהות ביותר, שעדיין מתקשים משמעותית להתנהל חברתית במסגרות לימודיות, תעסוקתיות, חברתיות וזוגיות.

ASD ואקדמיה

לקשיים המלווים אדם עם ASD יכולה להיות השפעה רבה גם על תפקודו הסטודנטיאלי. מבחינה חברתית הם עלולים להתקשות להשתלב ולהישאר מבודדים, להתקשות להצטרף לעבודה בזוגות או בקבוצות, להשלים חומר או לפנות לגורמי תמיכה. בנוסף, התפקוד האקדמי שלהם עלול להיפגע בשל קשיים במיומנויות ניהוליות, כולל ניהול זמן, תיעדוף וקשיי תכנון והתארגנות. כל אלה יחדיו, בשילוב קושי בהתמודדות עם שינויים ורגישויות חושיות המאפיינים את הספקטרום האוטיסטי עלולים לבוא לידי ביטוי בקשיים רגשיים משמעותיים, כגון חרדות ודיכאון. הקשיים המדוברים מביאים לא פעם לנשירה של סטודנטים אלה ממסגרות הלימוד.

בשל קשיי ההכללה המאפיינים את הספקטרום האוטיסטי, תכניות התמיכה המומלצות עבור בוגרים עם ASD בדרך כלל כוללות מענה מערכתי, המספק ליווי והזדמנות לחשיבה משותפת וללמידה חברתית בחיי היום-יום. לפיכך, חונכים בני גילם של הסטודנטים עם ASD, שנפגשים עמם באופן עקבי לאורך זמן מהווה גורם תמיכה משמעותי שמסייע להם בהתמודדות עם האתגרים שהסביבה האקדמית מזמנת.

פרויקט "רו"ח (רגש וחברה) באקדמיה" – תוכנית חונכות לסטודנטים בעלי ASD

בשירותי הייעוץ מתקיים מיזם ״רו״ח (רגש וחברה) באקדמיה״ - חונכות חברתית ורגשית לסטודנטים על הספקטרום האוטיסטי (ASD) בתמיכת היחידה למיזמים חברתיים ע״ש ד״ר יאיר וייל ז״ל״. הפרויקט הנוכחי מספק ליווי ייעודי עבור סטודנטים עם ASD ועם הפרעות תקשורת דומות (SCD, PDD, אספרגר) על ידי חונכים חברתיים שיפגשו עמם בין 2-3 פעמים בשבוע (בהיקף כולל של 3 שעות שבועיות) וילוו אותם בחיי היום-יום, הן בהיבט החברתי, הן בהיבט התפקוד העצמאי, והן בהיבט האקדמי. החונך יעבוד עם הסטודנט על היכולת שלו לתקשר עם הזולת ולבטא את צרכיו, היכולת להשתלב חברתית, כמו גם היכולת להתמודד עם קשיים לימודיים וקשיי ויסות רגשי שנשענים על הקשיים החברתיים והתקשורתיים. נקודה חשובה היא ששיפור התפקוד בממדים אלה יוכל להשפיע משמעותית על סיכויי הסטודנט להשתלב בעתיד – לאחר סיום לימודיו – הן מהבחינה התעסוקתית והן מהבחינה החברתית.

חשיבות התוכנית תרומה מרכזית של תוכנית זו היא מניעת נשירת סטודנטים עם ASD ומתן עזרה וליווי מותאמים לקשייהם ולהתמודדויות השונות עימם נפגשים בזירה האקדמית. תרומה משמעותית נוספת היא בהקניית מיומנויות חברתיות לבוגרים עם ASD בתוך סביבה חברתית תואמת גיל ויכולות אינטלקטואליות וזאת כהכנה להשתלבותם כבוגרים עצמאיים בעולם התעסוקה ובחברה הכללית. לפרויקט זה השלכה גם על הקניית ידע ומיומנויות עבודה לחונכים עצמם, אשר יוכלו להמשיך לתרום לשילוב בוגרים עם ASD בקהילה גם בכל מסלול קריירה בו יבחרו.

שיתופי פעולה עם גורמים נוספים המיזם המוצע מנוהל על ידי שירותי הייעוץ לסטודנט, ומלווה מקצועית על ידי פרופ' עפר גולן (ראש המעבדה לחקר אוטיזם במחלקה לפסיכולוגיה) ובשיתוף פעולה עם מעורבות חברתית - שירותי התמיכה הלימודית לסטודנטים עם צרכים מיוחדים בדיקאנט הסטודנטים.

פרטים בנוגע להצטרפות לתוכנית – כאן.

האתר נבנה ע"י היחידה לטלוויזיה ולמולטימדיה, הפקולטה למדעי החברה, אוניברסיטת בר אילן
מותאם לצפיה בדפדפנים Internet Explorer ו-Mozilla Firefox. רזולוציה מומלצת - 1024X768
כל הזכויות שמורות למרכז לייעוץ לסטודנטים באוניברסיטת בר אילן (c)
English Information מפת האתר לדף הבית לאתר אוניברסיטת בר אילן