תכניות וקורסים > תכנית הכשרה לטיפול במשחק
טיפול במשחק - תכנית הכשרה
מרכזת אקדמית: ד"ר סוזי קגן
תאריך פתיחה: 23.10.17

פעילות תלמידי תשע"ז עם ילדים בישוב בדרום

רקע על התכנית

ילדים רבים חשופים למצבים שונים של טראומות, גירושי הורים, מוות, רעב, עוני ועוד. כל אלו יחד מעלים את הדרישה לטיפולי בריאות הנפש לילדים. המציאות מלמדת כי ילדים רבים שיש להם בעיות רגשיות והתנהגותיות אינם מקבלים טיפול הולם. בעשורים האחרונים הטיפול במשחקים הך לאחד המתודות הטיפוליות המרכזיות ע"י מטפלים, עובדים סוציאליים ויועצים בכל רחבי ארה"ב.
כחלק ממגמה זו נבנתה תכנית זו שנועדה להכשיר את משתתפיה במיומנויות הטיפול במשחקים בילדים בגילאי 10-2.

אוכלוסיית היעד

עובדים סוציאליים, פסיכותרפיסטים, פסיכולוגים, קרימינולוגים, יועצים חינוכיים בעלי תואר שני, מטפלים באמנות בעלי תואר שני, בעלי תואר שני בחינוך מיוחד, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק ורופאים.

מבנה התכנית

הלימודים יתקיימו במשך שנתיים, סה"כ 200 שעות לימוד אקדמיות.

שנה א': הלימודים יתקיימו בימי שני בשעות 12:15-09:00, סה"כ 132 שעות.

שנה ב': הלימודים יתקיימו בקבוצות קטנות, בימי שני, אחת לשבועיים לערך, בשעות 13:00-09:00, סה"כ 68 שעות.

החלוקה לקבוצות תתבצע ע"י סגל התכנית ועפ"י שיקול דעתו המקצועית והבלעדית.

תכנית הלימודים

התכנית מתקיימת במתכונת של קבוצת למידה קטנה, העוברת ביחד תהליך לימודי ואישי, תוך התייחסות הן לרכישת ידע מקצועי והן לתהליך האישי שעוברים הסטודנטים במהלך תקופת ההכשרה. תכנית הלימודים כוללת ניתוח קטעי וידאו ומקרים מטיפולים בארץ ובעולם, קריאת חומר עיוני ועמידה במטלות.

הגישה התיאורטית הנלמדת בתכנית הינה טיפול לא מכוון הממוקד בילד (Child Centered Play Therapy או Non Directive Play Therapy), המתאימה לעבודה טיפולית עם ילדים בגילאי 10-2. בתכנית מושם דגש על הקשר בין המטפל לילד, תוך הקשבה טיפולית, קשר אמפתי, סביבה בטוחה, רגישות תרבותית וכבוד לתהליך ולקצב האישי של הילד המטופל. התכנית גם מכירה בחשיבות העבודה עם הורים כתהליך מקביל ובחשיבות הקשר בין הילד להוריו כמצע לצמיחה ולהתפתחות. התלמידים בתכנית מקבלים הכשרה לעסוק בטיפולים מתמשכים ומעמיקים בעבודה עם ילדים והוריהם. העבודה עם מבוגרים משמעותיים בחיי הילד מצריכה ידע בעבודה עם מבוגרים בראייה תוך אישית ובין-אישית ויכולת התבוננות בדינמיקה המשפחתית, המשולבת בתכנית הלימודים.

הטיפול, על פי הגישה המובילה את תכנית הלימודים, שואף להיות מקום ייחודי בו הילד יוכל להתבטא ולזכות להקשבה ולסביבה מקבלת ומשמעותית. מיומנות ההקשבה הטיפולית המודגשת בתכנית הינה הקשבה לכל מה שהילד אומר ועושה ואף למה שאינו אומר ועושה. עבור ילדים רבים, המפגש עם המטפל עשוי להיות הזדמנות ייחודית לחוויה כי מישהו מקשיב להם באופן מקבל ומכיל.

תכנית הלימודים כוללת מספר נושאי ליבה:

  • התמקדות בגישתה של וירג'יניה אקסליין, במודל של קארל רוג'רס ובפסיכותרפיה הומניסטית. למידה על חשיבותו ומשמעותו של המשחק כטכניקה טיפולית בילדים וכיצד משתקף עולמו הפנימי של הילד במרחב המשחקי.
  • מהלך הטיפול: תחילת טיפול עם הילד ועם ההורים, הסטינג ומשמעותו, ברית טיפולית, ראיון קליני (intake), הקשר הטיפולי, גבולות בטיפול בילדים, נוכחות המטפל עם הילד בשעה הטיפולית ומערכת היחסים מטפל-ילד, תהליכי סיום ופרידה.
  • למי מתאים טיפול במשחק - התייחסות למגוון הפרעות בגיל הרך ולתקופת חביון וביטויים במרחב המשחקי: הפרעות חרדה, דכאון, התקשרות וחרדת נטישה, הפרעות התנהגות, הפרשה, אכילה, כעסים והתפרצויות זעם, קשיי ויסות, קשב, לקויות למידה ועוד. דגש גם על מצבם הייחודי של ילדים בסיכון עקב אירועים במשפחה (גירושין, חולי, מוות וכדו), מצבי טראומה, טראומה משנית ושחזור, ילדים במצבי ניצול והזנחה, איתור סימנים של ניצול והתעללות פיזית ומינית בקרב ילדים.
  • מיומנויות בעבודה פרטנית וקבוצתית עם הורים ומודל Filial Therapy לעבודה דיאדית הורה-ילד.
  • טיפול קבוצתי בילדים: תיאוריות של זרמים שונים בטיפול קבוצתי (וילפרד ביון, יעקב לוי מורני, שאול נבון, חיים גינות, מקנזי, Sue Bratton, Sweeney & Omeyer ועוד), תפקיד המטפל בקבוצה טיפולית, אבחנה בין מצבים המצריכים טיפול פרטני לטיפול קבוצתי, הטיפול הקבוצתי כמסייע בבעיות פרטניות, הקבוצה כמיקרוקוסמוס של המשפחה, החברה והסביבה. (הסטודנטים מתנסים גם בטיפול קבוצתי בילדים בקהילה, תחת הדרכה).
  • אתיקה מקצועית.

לאורך התהליך מושם דגש על למידה אודות עצמי: העמדה האישית של המטפל, הקשבה טיפולית, שיקוף ואמפתיה, הבנת הדינמיקה הייחודית הנוצרת בקשר מטפל-מטופל, התערבויות של המטפל שיש בכוחן לתרום לקידום הטיפול וכן ביטויים המופיעים בחדר הטיפול כמו: acting out, התנגדות, העברה, הגנות ועוד.

ההדרכה כוללת התייחסות למקרים, תוך קישור למושגים הנלמדים בתכנית הלימודים.

יתכנו שינויים בתכנית הלימודים בהתאם להחלטת ועדת ההוראה של התכנית.

סגל ההוראה

  • ד"ר סוזי קגן, מומחית לטיפול במשחק.
  • ד"ר תמיר רוטמן, פסיכולוג קליני, מומחה בטיפול במשחק ובעבודה עם נוער.
רשימת המרצים מתעדכנת מעת לעת.

מטלות כלליות

  • קריאת מאמרים באנגלית.
  • הגשת תרגילים.
  • במסגרת התכנית יצאו התלמידים להתנסות בטיפול במשחק עם ילדים באחד הישובים בארץ.
<>

מטלות שנה א':

<>
  • צילום עצמי בוידאו - חמישה מפגשים של התנסות בקהילה בזמן משחק עם ילד אחד וניתוח בכיתה.
  • שמונה מפגשים של הדרכת הורים בקהילה (יש להתנסות לפחות עם חמישה הורים).
  • צילום עצמי בוידאו - שלושה מפגשים של התנסות בקהילה עם שלושה ילדים יחד.
** באחריות הלומדים לדאוג לדרישות הנ"ל.

*** לצורך ההתנסויות על המשתתף לדאוג לצעצועים.

<>

הנחיות ופרטים ימסרו עם תחילת שנת הלימודים.

<>

מטלות שנה ב'

<>
  • הכשרה מעשית אחת לשבוע בטיפול בילדים. הטיפולים יתבצעו בקליניקה הנמצאת ביחידה ללימודי המשך באוניברסיטת בר-אילן (עד שני ילדים לסטודנט).<>
  • צילום הטיפולים בקליניקה וגיבוי בדיסק און קי אישי שיוחזר לבוגר/ת בסיום שנת הלימודים ועל פי נוהלי הטיפול בקליניקה שיועברו לתלמידים. הצילום בקליניקה מתבצע ע"י מערכת צילום המותקנת במקום.
  • במסגרת הקורס תינתן הדרכה קבוצתית אחת לשבועיים.
תעודה

לעומדים בהצלחה בדרישות התכנית, תוענק תעודה על סיום תכנית הכשרה דו-שנתית לטיפול במשחק מטעם היחידה ללימודי המשך של ביה"ס לעבודה סוציאלית ע"ש לואיס וגבי וייספלד, אוניברסיטת בר-אילן.

שכר הלימוד לתכנית ההכשרה לטיפול במשחק:

11,790 ₪ + 270 ₪ דמי הרשמה לפי החלוקה הבאה:
שנה א' – 6,790 ₪ + 270 ₪ דמי הרשמה.
ניתן לשלם בשישה תשלומים הצמודים למדד יוקר המחיה יולי 2017
שנה ב' – 5,000 ₪
ניתן לשלם בשישה תשלומים הצמודים למדד יוקר המחיה יולי 2018

סטודנטים כותבים

התכנית בארץ עובדת לפי הקריטריונים של הארגון העולמי לטיפול במשחק (The Association of Play Therapy), תוך הקפדה יתרה על קבלת מועמדים מתאימים מבחינה אקדמית ואישית.

התכנית מוכרת ע"י העמותה לטיפול ולקידום המשחק בישראל

התכנית מוכרת לגמול השתלמות (עובדי הוראה חייבים באישור המפקח האזורי לקבלת אישור לגמול השתלמות)

<>