Skip to main content
|

פרס לחדשנות מדעית מטעם רקטור האוניברסיטה לפרופ' חפציבה ליפשיץ

פרס לחדשנות מדעית ניתן לפרופ' חפציבה ליפשיץ מטעם רקטורית אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' מרים פאוסט. הפרס ניתן על המחקר: לימודים אקדמיים לתואר ראשון תרמו לשיפור מנת המשכל של סטודנטים עם מוגבלות שכלית.

Image
פרופ' חפציבה ליפשיץ

פרס לחדשנות מדעית ניתן לפרופ' חפציבה ליפשיץ מטעם רקטורית אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' מרים פאוסט. הפרס ניתן על המחקר: לימודים אקדמיים לתואר ראשון תרמו לשיפור מנת המשכל של סטודנטים עם מוגבלות שכלית.

פרופ בתיה חפציבה ליפשיץ  ראש התכנית לתואר שני בחינוך מיוחד- מוגבלות שכלית עומדת בראש פרוייקט "עוצמות" – שילוב  אקדמי בן  3 שלבים ל-58 בוגרים עם מוגבלות שכלית (מש"ה). בתכנית לומדים 6 סטודנטים עם וללא תסמונת דאון לתואר ראשון.

לפני 4.5 שנים נערכו מבחני אינטליגנציה לסטודנטים המשולבים ובתחילת תש"פ נבדקה האינטליגנציה שנית. נמצאה עליה  מובהקת במנת המישכל הכללית, הוורבלית והביצועית. בתחום  המילולי  עברו הנבדקים  מסטטוס  של מוגבלות שכלית (IQ< 70) לסטטוס של התפתחות תקינה (IQ = 90) בעיקר בתחום המילולי.

המחקר התפרסם במרץ 2020 בספרה החדש של פרופ ליפשיץ בהוצאת Springer:

Growth and Development in Adulthood among Persons with Intellectual Disability: New Frontiers in Theory, Research, and Intervention

המחקר מפריך ממצאים קודמים בדבר קביעות ה-IQ במיוחד באוכלוסיה עם מש"ה.

הספר מיועד למשפחות לילדים עם מוגבלות שכלית, אנשי מקצוע בתחום ההוראה, והטיפול  והשיקום, חוקרים ומעצבי מדיניות. הוא מציג תיאוריות ומחקרים חדשניים ופורצי דרך על תקופת הגיל המבוגר בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית המצביעים על כך שהפוטנציאל הגלום בקרב בוגרים עם מוגבלות שכלית, גבוה מזה הניצפה בפועל וכי מחויבותנו כחברה לפעול למיצוי פוטנציאל זה. ייחודו של הספר הוא בכך שלצד התאוריות והמחקרים הוא מציג סידרה של תכניות התערבות לכל שכבות הגיל המבוגר, רמות  התפקוד והאטיולוגיה.

פרופ' בתיה חפציבה ליפשיץ היא ראש ההתמחות לתואר שני במוגבלות שכלית בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר-אילן, ראש הקתדרא לחקר וקידום כושר ההשתנות ע"ש מצ'אדו ומרכז בייקר לחקר וקידום פעוטות וילדים עם עיכוב התפתחותי.