Skip to main content
03.11.2022 | ט חשון התשפג

מענק של 8.6 מיליון יורו לפיתוח טיפול חדשני לסרטן ומחלות זיהומיות

המענק מטעם האיחוד האירופי (ERC), ניתן למחקרה של פרופ' שולמית מיכאלי, סגנית נשיא למחקר בבר-אילן בשיתוף עם חוקרים נוספים

תמונה
שלומית מיכאלי

פרופ' שולמית מיכאלי, סגנית הנשיא למחקר של אוניברסיטת בר-אילן וחוקרת בפקולטה למדעי החיים, זכתה במענק האיחוד האירופי (ERC), בסך 8.6 מיליון יורו יחד עם שותפה למחקר פרופ' יצחק פלפל ממכון ויצמן למדע, ומכון פסטר בצרפת, על מחקר העוסק בפיתוח טיפול חדשני בסרטן ומחלות זיהומיות. המחקר מבוסס על הידע שנצבר על טפיל הלישמניה, ובוחן את השינויים בגנים של טפיל הלישמניה בנוכחות תרופות מסוימות במטרה להבין התנהגות דומה של תאים סרטניים.  

פרופ' מיכאלי היא מומחית בעלת שם עולמי למחלת הלישמניה (שושנת יריחו) ומחלת השינה הנגרמת על ידי טפיל הטריפנוזומה. "מחלת הלישמניה מהווה אבטיפוס אידיאלי לחוסר יציבות גנומית, שמאפיינת גורמי מחלה נוספים וכן תאי סרטן", מסבירה פרופ' מיכאלי "מולקולת הRNA יכולה להציל חיים כפי שראינו בקורונה, וכך גילינו כי גנים ייחודיים וביניהם מולקולות RNA המצויות דווקא בטפיל ולא באדם החולה, הם מקור תקווה לפיתוח תרופות מבוססות RNA נגד מחלות רבות מסכנות חיים, כולל מחלות זיהומיות וסרטן".

טפיל הלישמניה נפוץ באזורינו וגורם למחלה העורית, אך זנים אחרים שלו גורמים למחלה תוך-גופית הגורמת למוות אם אינה מטופלת. הטפיל נפוץ ב 88 מדינות, כולל המזרח התיכון, הודו, דרום אמריקה ובמדינות הים תיכוניות של אירופה. 12 מיליון אנשים נדבקו במחלקה ומיליארד נמצאים בסכנת הדבקה. המחלה נמנית עם חמש המחלות הזיהומיות שארגון הבריאות העולמי פועל למגרן.

ERC SYNERGY הוא מענק יוקרתי הניתן לקבוצות חוקרים היוצרות לשיתופי פעולה יצירתיים בין דיסציפלינות מחקר, במטרה להגיע לפריצות דרך מדעיות. פרופסור מיכאלי והחוקרים הנוספים שזכו במענק הייחודי: פרופ׳ ג'ראלד ספאט ממכון פסטר, מומחה למחלה וראש המחלקה למיקרוביולוגיה במכון, ופרופ׳ יצחק פלפל, ראש המחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן למדע, מתמחים בגנומיקה, אבולוציה, ובקרה ברמה של RNA. הם סבורים כאמור שיש להם את היכולת למנף את הידע הזה, כדי להבין את התופעה שאינה רק נחלתה של הלישמניה, אלא יכולה גם להסביר את היתרון של חוסר יציבות גנומית בתאי סרטן.