Skip to main content
29.09.2021 | כג תשרי התשפב

יום המודעות לבריאות הנפש

ב-10 באוקטובר מציין העולם את יום בריאות הנפש. חשיבותו של יום זה עולה במיוחד בתקופת הקורונה שבה גדלים הלחצים, החרדות והמועקות, ורבים חשים צורך ברגיעה נפשית  

תמונה
בריאות הנפש

פרופ' טוביה פרי, מנהל הקליניקה הטיפולית לשירות הקהילה ואת קליניקת דניאלי לטראומה ואבדן של המחלקה לפסיכולוגיה בבר-אילן, כותב על יום המודעות לבריאות הנפש העולמי, החל ב-10 באוקטובר.

בשנות השישים עמד במקום שבו נמצא היום מחלף גהה בניין אפור, גדול ומאיים, שזכה לכינוי המפוקפק "בית המשוגעים גהה". היום התופעה של כליאת אנשים לשנים ארוכות במוסדות אשפוזיים כמעט ואינה קיימת, אולם הסטיגמה על אנשים המתמודדים עם מחלות נפש עדיין נוכחת.  

אנשים אלה ומשפחותיהם נאלצים לעיתים להסתיר את מחלתם ואינם זוכים לטיפול רפואי ולהתייחסות חברתית הדומים לאלה המתמודדים עם מחלות גופניות.  

קרוב למחצית האוכלוסייה סובלת בשלב מסוים בחייה מתסמונת נפשית כלשהי. הפרעות החרדה הן השכיחות ביותר, כ-28%, ואחריהן הדיכאון, כ-20%. לפי נתוני משרד הבריאות, כ-250,000 אנשים בישראל נזקקים כיום לטיפול פסיכיאטרי, ומספר רב של מטופלים נוספים נמצאים בטיפולים פסיכולוגיים שונים. מחלות הנפש אחראיות למותם של כשמונה מיליון אנשים בעולם מדי שנה.  

תמותת חולי הנפש גבוהה יותר מפי שניים מהתמותה באוכלוסייה הכללית, ותוחלת חייהם קצרה ביותר מעשר שנים מתוחלת החיים באוכלוסייה הכללית. המחיר הכלכלי של מחלות הנפש בעולם גבוה יותר מזו של כל קבוצת מחלות אחרת, כולל סרטן, מחלות לב או סכרת.  

המחקר בעשורים האחרונים הראה בבירור שלמחלות הנפש יש מרכיב ביולוגי משמעותי, אך גם לאירועי חיים ולתנאי המחייה בהתפתחות המוקדמת יש תרומה משמעותית להתפתחותן. ההסתברות שאח תאום זהה של חולה בסכיזופרניה או בדיכאון יחלה גם הוא במחלה היא גבוהה. אולם אדם שהוריו נפגעי נפש ואומץ וגודל במשפחה בריאה, סיכויו להיות בריא גבוהים יותר מאשר אם גדל במשפחה חולה.  

אירועי חיים קשים גורמים להתפתחותן של הפרעות קשות. הפרעות כמו התסמונת הפוסט טראומטית או אבל מורכב עלולות להתרחש גם אצל אנשים שהיו בריאים לחלוטין לפני כן.  

הטיפולים התרופתיים החדשניים יחד עם טיפולים פסיכולוגיים מתקדמים ומבוססי מחקר משפרים בהרבה את סיכוייהם של נפגעי הנפש לחיות חיים מועילים ומהנים בהשוואה לעבר. 

יום בריאות הנפש העולמי חשוב ביותר להגברת המודעות לסבל של נפגעי הנפש, למחיר הכלכלי העצום שהמדינה משלמת, אך גם לאפשרויות הטיפול והשיקום המודרני הקיימים היום.  

לקליניקה לשירות הקהילה בבר-אילן -היכנסו