Skip to main content
23.01.2022 | כא שבט התשפב

השפעת שהייה בחלל על הראייה

טכנולוגיה דיגיטלית לבדיקות ראייה שפותחה בבית הספר לאופטומטריה ומדעי הראייה, תיבדק בחלל

תמונה
טבלט

טכנולוגיה דיגיטלית לבדיקות ראייה שפותחה על ידי חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן, תשתתף בניסוי מדעי שיערך בתחנת החלל הבינלאומית במסגרת משימת "רקיע" עם הנוסע הישראלי הראשון בחלל, איתן סטיבה.

הטכנולוגיה מבוססת על יישומון ייחודי, ובחלל יעשה בה שימוש כדי לבדוק את הראייה של האסטרונאוטים לאחר חשיפה ממושכת לתנאי מיקרו-כבידה. תנאים אלה עלולים לפגוע בראייתם של האסטרונאוטים ולגרום לירידה בראייה, לשינויים בעצב הראייה וברשתית. בדיקות הראייה הפונקציונליות יבוצעו באמצעות טאבלט וישולבו בטכנולוגיה קיימת ובדוקה. הבדיקה הדיגיטלית פותחה על ידי פרופ' אורי פולת ופרופ' יוסי מנדל מבית הספר לאופטומטריה ומדעי הראייה באוניברסיטת בר-אילן, ושותף לניסוי גם ד"ר ערן שנקר, מהמכון הישראלי לרפואת חלל ותעופה.

הטכנולוגיה החדשנית שפותחה בבר-אילן נבחרה לשמש כניסוי בחלל במשימה זו, יחד עם עוד 35 פיתוחים מדעיים ישראליים והדגמות טכנולוגיות שעמדו בכל הקריטריונים שהוגדרו ושולבו בלוח הזמנים של המשימה שנקבע על ידי נאס"א ו- Space Axiom . הצלחתם של הניסויים שנבחרו למשימה, צפויה להוביל לפריצות דרך טכנולוגיות, מדעיות ורפואיות ולקדם את תעשיית החלל הישראלית.