Skip to main content
|

שני חיסונים, הרבה פחות תסמינים

שתי מנות חיסון מספקות הגנה בטווח הארוך מפני שבעה תסמיני קורונה נפוצים

Image
site covid two

מחקר חדש, שבוצע בפקולטה לרפואה של בר-אילן, מראה ששתי מנות חיסון נגד נגיף הקורונה מספקות הגנה מתסמיני המחלה בטווח הארוך. לפי המחקר, שהוביל האפידמיולוג הבכיר פרופ' מייקל אדלשטיין, התסמינים הנפוצים הופחתו באופן ניכר מאוד באנשים מחוסנים שנדבקו במחלה.

 המחקר הקיף קבוצה של 4,000 משתתפים ומשתתפות ונערך בשיתוף שלושה מבתי החולים המסונפים לפקולטה לרפואה: המרכז הרפואי זיו, המרכז הרפואי ע"ש ברוך פדה פוריה והמרכז הרפואי לגליל. התוצאות הראו ירידה של 80%-50% בקרב מחוסנים ומחוסנות בשבעה מתוך עשרת התסמינים המדווחים ביותר כמשפיעים בטווח הארוך (ארבעה עד 11 חודשים לאחר ההידבקות), ביניהם עייפות, כאבי ראש, חולשה וכאבי שרירים. המשתתפים המחוסנים דיווחו פחות על התסמינים האלה גם בהשוואה לחולים שדיווחו שמעולם לא אובחנו בנגיף.

 "ביצוע השוואה כפולה של מקרי קורונה אצל מחוסנים לעומת לא מחוסנים ולאחר מכן השוואה בין חולי קורונה מחוסנים לאנשים שדיווחו שלא נדבקו בנגיף, אפשרה לנו להראות לא רק שאנשים מחוסנים חווים הרבה פחות מתסמיני הנגיף בטווח הארוך מאשר אנשים לא מחוסנים, אלא שהם לא דיווחו על תסמינים נוספים אחרים לעומת אנשים שמעולם לא נדבקו," אמר פרופ' אדלשטיין. את ניתוח הנתונים המורכב הוביל הדוקטורנט פול אוטיקו.

מקרה בוחן זה הוא הראשון במחקר מקיף על קבוצה גדולה – של נגועים ולא נגועים בקורונה כאחד - שאת בריאותה אדלשטיין ועמיתיו ימשיכו לנתח במהלך השנים הקרובות כדי להבין את ההשפעה ארוכת הטווח של הנגיף. קבוצת המחקר מורכבת מ-4,000 משתתפים ומשתתפות, ומספרם עולה כל העת.

החוקרים מקווים שהממצא שחיסון עשוי להגן מפני נגיף הקורונה בטווח הארוך יעודד מדינות להרחבת מתן החיסונים וישכנע אנשים שטרם חוסנו לממש את זכותם להתחסן.