Skip to main content
|

מחסום דם-מוח

ב-14 במרץ 1854 נולד המדען פול ארליך, חתן פרס נובל שאחד מחידושיו בתחום הרפואה היה הוכחת קיומו של מחסום דם-מוח

Image
זרקור על מחסום דם במוח

ב-14 במרץ 1854 נולד המדען הגרמני יהודי וחתן פרס נובל פול ארליך, שאחד מחידושיו הרבים בתחום הרפואה היה הוכחת קיומו של מחסום דם-מוח (BBB – blood-brain barrier). BBB הוא מבנה ייחודי העוטף את כלי הדם במוח ומונע מעבר חומרים מהדם למוח. מטרתו להגן על רקמת המוח מפני מזהמים, שכן כל שינוי קטן עלול לפגוע בתפקוד המוח. אולם, המחסום גם מונע מעבר של תרופות חשובות למוח, ולכן מקשה מאוד על הטיפול במחלות מוח קשות, כמו אלצהיימר, פרקינסון וסרטן. פרופ' רחלה פופובצר, ראש המעבדה לננו-טכנולוגיות רפואיות באוניברסיטת בר-אילן, כותבת על מסלול עוקף BBB שפותח במעבדתה.

בשנים האחרונות, עם כניסתן של התרופות הביולוגיות, כשהנוגדנים בחוד החנית שלהן, הושגה יעילות אדירה בטיפול במחלות רבות. אך המהפכה פסחה על 450 מיליון חולים במחלות מוח, שכן אחד מהחסרונות בטיפול בנוגדנים היא אי יכולתם להגיע למוח בשל BBB.

חברת Nanocarry Therapeutics פיתחה פלטפורמה מבוססת הנדסה ביולוגית של ננו-חלקיקי זהב להחדרת תרופות למוח דרך BBB. הטכנולוגיה מבוססת על מחקר פורץ דרך שפתח אפשרויות טיפול במחלות מוחיות כגון מחלות ניווניות וגידולי מוח, שכיום אין עבורן מענה טיפולי. טכנולוגיית AxS מורכבת מננו-חלקיקי זהב, הקושרים את המולקולות הביולוגיות ומולקולה נוספת המהווה "סוס טרויאני" המוביל את הקומפלקס כולו דרך BBB לתוך רקמת המח. יתרון נוסף של הטכנולוגיה הוא היכולת לעקוב אחרי החלקיקים במוח באמצעי דימות זמינים כמו סריקת CT.

המוצר הראשון של החברה מכוון לטיפול בגרורות מוחיות של סרטן השד. כיום, סרטן שד מטופל בנוגדנים ביולוגים ביעילות טובה מאוד, אך נוגדנים אלה יעילים רק "מהצוואר מטה". כאשר הסרטן מתפשט למוח, הנוגדנים כבר אינם אופציה טיפולית. בהיעדר אפשרויות טיפול אחרות, השרידות במצב זה עומדת על חודשים בודדים. קשירת הנוגדנים לפלטפורמת חלקיקי הזהב מאפשרת את העברתם למוח. עד כה הוכח שהטכנולוגיה החדשה יכולה להעביר נוגדנים מסוגים שונים למוח וכי הם יעילים בטיפול במודלים של מחלות מוח שונות.

החברה הוקמה לפני כשנה במסלול היזמות של Unbox בבר-אילן על ידי היזמיות פרופ' פופובצר, ד"ר אושרה בצר וד"ר רויטל מנדיל לוין, והיא צפויה להגיע לניסויים קליניים ב-2024.