Skip to main content
|

NFT הבורסה הדיגיטלית החדשה

מה זה NFT, ואיך אנשים מתעשרים מזה? ד"ר אמיר אלאלוף מהמחלקה לניהול מדבר על פלטפורמת המסחר הדיגיטלית החדשה שמגלגלת מיליארדים ועל הטכנולוגיה שמאחוריה

Remote video URL

 

NFT היא הבאזוורד של הזמן האחרון, אבל ספק אם המשמעות שלה ידועה לכולם. NFT הם ראשי התיבות של Non-Fungible Token או בתרגום מילולי לעברית "אסימון שאינו בר החלפה", ומדברים על כך שזהו מכרה הזהב הדיגיטלי החדש. מה כל זה אומר? ד"ר אמיר אלאלוף מהמחלקה לניהול באוניברסיטת בר-אילן מסביר על התופעה ועל הטכנולוגיה שמאחוריה בפודקאסט "הבורסה הדיגיטלית החדשה – NFT" באפליקציית בר-דעת.

NFT היא יצירת אמנות דיגיטלית ייחודית ומקורית, שנרכשת בחנות דיגיטלית ובכסף דיגיטלי, כמו יצירת אמנות מקורית פיזית שקונים בכסף רב אנשים ונשים שיכולים להרשות זאת לעצמם. בעצם מדובר בנכס. לאחר שנכס ה-NFT נרכש, הוא מסומן כאותנטי וכשייך בלעדית לבעליו. אם לא התבלבלתם עד כאן, זה המקום להרחיב ולומר ש-NFT יכול להיות כמעט כל דבר בעצם. לצד יצירות אמנות נרכשים גם קטע מקור הקוד של רשת האינטרנט משנות השמונים, נדל"ן אמיתי בקייב (נחשו מה יקר יותר), דמי חברות במועדון, כרטיסי כניסה למסיבות נחשקות או חלקה במטאוורס, עולם המציאות המדומה שבבעלות פייסבוק, רצוי בקרבת ביתו הווירטואלי של ידוען מהעולם שבחוץ. כל אלה הן דוגמאות אמיתיות.

אולם התחום הלוהט ביותר ב-NFT הוא יצירות אמנות, חלקן נמכרות בעשרות מיליוני דולרים. גם אוניברסיטת בר-אילן מחלקת יצירות NFT כמתנות לסטודנטים שנרשמים לשנת הלימודים תשפ"ג. אבל כמו כל דבר באינטרנט, גם יצירות האמנות הדיגטליות המקוריות שמועלות אליו נגישות לכולם וניתנות להעתקה. ד"ר אלאלוף מסביר שאכן, אך הדבר אינו שונה בהרבה מהמשיכה של אנשים לראות למשל את המונה ליזה בלובר, גם אם ראו אלפי העתקים שלה במשך חייהם. התשוקה לראות יצירה מקורית קיימת, מסתבר, גם במרחב הווירטואלי.

כך אנשים משקיעים ב-NFT בתקווה שהערך של היצירות יעלה. הבעלות על היצירה מקנה זכויות שונות כמו שימוש בה כתמונת פרופיל או מכירה לאדם אחר. יוצר היצירה נהנה מתמלוגים. כמו שיצירת אמנות יקרה נשמרת בכספת או בחדר תצוגה מאובטח, NFT נשמר בבלוק צ'יין, הבנק הווירטואלי שבו נשמרים מטבעות ביטקוין.

להאזנה לפודקאסטים נוספים הורידו את אפליקציית בר-דעת של אוניברסיטת בר-אילן

מדריך לפודקאסטים מומלצים וכל הפודקאסטים המעניינים>>>

להאזנה לפודקאסט רפואה בבר אילן | עתיד הרפואה בתלת מימד>>>

להאזנה ישירה לכל הפודקאסטים באתר בר אילן>>>