Skip to main content
|

יום משחקי הווידאו

ב-12 בספטמבר חל יום משחקי הווידיאו. ד"ר יניב אפרתי מהפקולטה לחינוך כותב על היתרונות והחסרונות שבמשחק וידיאו ומחשב

Image
משחקי מחשב

ב-12 בספטמבר מצוין יום משחקי הווידיאו, שהחל ב-1991 תחת השם "Kid Vid Warriors", כיוזמה של אמריקאי בשם דייוויד ארל, שיש הטוענים שהיה הבעלים של חנות משחקי וידאו.  ד"ר יניב אפרתי מהפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן כותב על תופעת משחקי הווידאו, שהיא חלק מחייהם של רבים הרבה מעבר ליום אחד בשנה.

יש סוגים רבים של משחקי רשת המתאימים לגילאים שונים: משחקי תפקידים מרובי שחקנים, יריות, זירות קרב, אסטרטגיה, קלפים, ספורט ועוד. המניעים לבחירת משחק ספציפי רבים ועונים על צורך עמוק בנפש השחקן או השחקנית.

במחקר שהקיף כמעט 15 אלף גיימרים מרחבי אירופה, נמצאו 26 מניעים שונים להשתתפות במשחקי רשת. המניעים מתחלקים לשש קבוצות עיקריות: שליטה, אפיפות/אסקפיזם, תחרות, גירוי, בילוי חברתי, הרגל/שעמום. החוקרים מציינים מניעים חיוביים להשתתפות במשחקים, כמו פיתוח מיומנויות טכניות וחברתיות, לצד מניעים כמו אסקפיזם, הקשורים לחרדה או דיכאון ועלולים להוביל להתנהגות בעייתית במשחקי רשת.

כל המידע על התוכנית לתואר שני בחינוך מדעי וטכנולוגי במגמת חינוך סביבתי>>>

מחקר שנערך בישראל מצא ש-30% מהמתבגרים בגילאי 19-13 מגדירים את עצמם כ"מכורים" למשחקי מחשב. ארגון הבריאות העולמי הכריז ב-2018 על "הפרעה במשחקי רשת" כתופעה מדאיגה וכמצב פסיכיאטרי המצריך לרוב טיפול. ההפרעה מוגדרת כמצב מתמשך או חוזר של השתתפות במשחקי רשת על פני תקופה של שנה לפחות, המאופיינת בתחושת חוסר שליטה הולכת וגוברת, העדפה לשחק במחשב על פני פעילויות ותחומי עניין שונים, והמשך המשחק למרות התפתחותן של השלכות שליליות וחוסר תפקוד, הפוגע בקשרים אישיים ומשפחתיים, לימודים או תעסוקה.

כיצד מתפתחת ההפרעה? ישנם ילדים, בני נוער ואפילו מבוגרים שמרגישים כאילו הם רצים בחיי היומיום שלהם במסלול מעגלי גדוש מהמורות ללא מוצא וללא תקווה. הם חווים בדידות, חוסר משמעות, תסכול ומתח, ומרגישים שאינם עומדים בציפיות של ההורים, החברה ואפילו שלהם עצמם. במקום להתמודד עם התחושות הללו, הם בורחים למשחקי רשת.

בריחה וחוסר שליטה חוזרים ונשנים נגרמים מאחר שחברות המשחקים משתמשות באלמנטים ממכרים בבניית משחקי הרשת ובאפיונם. אחד המרכיבים הבולטים הוא תחושת התגמול: איסוף פרסים לאורך הדרך במשחק המלווה במוזיקה קצבית (אפיון המזכיר מכונות מזל והימורים). מחקרים נוירו-קוגניטיביים מצביעים על שינויים במבנה המוח בקרב אלו שפיתחו הפרעה במשחקי רשת, בעיקר במערכת התגמול הקשורה לתהליכי התמכרות.  

לרוב, עצם השימוש במשחקי רשת אינו מהווה בעיה, אך כאשר השימוש הופך לחסר גבולות, ללא שליטה, וכאשר צרכים פסיכולוגים עמוקים אינם מקבלים מענה, עלולה להיווצר תלוּת פסיכולוגית במשחקים, בדומה לשימוש בסמים.