Skip to main content
|

יום הזכויות לאנשים עם מוגבלויות

ב-3 בדצמבר מצוין בעולם יום הזכויות לאנשים עם מוגבלויות. עו"ד רוני רוטלר מהפקולטה למשפטים בוחנת מה ניתן לעשות כדי לממש את הזכות להורות של אנשים עם מוגבלות

Image
אנשים מוגבלים

ב-3 בדצמבר מצוין בעולם יום הזכויות לאנשים עם מוגבלויות. עו"ד רוני רוטלר מהקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלויות בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן ויונית אפרתי מנציבות שווין זכויות אנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים, מסבירות בפודקאסט "הזכות להורות של אנשים עם מוגבלות" מה נדרש מהמדינה לעשות כדי שכל אדם יוכל לממש את הזכות להורות, ואילו פיילוטים מוצלחים כבר פועלים בישראל ומלמדים שעם התמיכות המתאימות גם אנשים עם מוגבלות יכולים לקיים הורות טובה ומיטיבה.

כ-20% מהציבור בישראל, 1.6 מיליון בני אדם, הם בעלי ובעלות מוגבלות פיזיות, חושיות, נפשיות או קוגניטיביות. מדינת ישראל חתומה על אמנה בינלאומית המחייבת אותה לקדם שוויון עבור אוכלוסייה זאת. משמעותו של שוויון בהקשר הזה היא הסרת חסמים – מכל הסוגים. בעשורים האחרונים אמנם ניכר בישראל שיפור בתחום הנגישות והתאמת השירותים והמרחב לאנשים עם מוגבלויות, אבל הזכות להורות עדיין משתרכת מאחור. 

יש בישראל קרוב למיליון בעלי מוגבלויות שהם הורים לילדים וילדות, וקרוב לחצי מיליון ילדים וילדות שנולדו להורים עם מוגבלות. אולם על אף המספרים הגדולים, אנשים עם מוגבלויות נתקלים בקשיים עצומים בבואם לממש את הזכות להורות. בתרבות הישראלית, שבה הורות וגידול ילדים תופסים מקום מרכזי, החסמים בדרך להקמת משפחה הופכים אנשים עם מוגבלות ל"חריגים פעמיים" ומאתגרים את השתלבותם בחברה הכללית.  

הקשיים עלולים להופיע בצמתים שונים בדרך להקמת משפחה. בנציבות לשילוב אנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים, מוכרים מקרים של בני זוג בעלי מוגבלות נפשית שנשאלו על ידי רופא פריון אם יש להם אישור מפסיכיאטר לעבור את ההליך; גבר ואישה עם מוגבלות קוגניטיבית שנדרשו לעזוב את מסגרת הדיור הנתמך לאחר שהחליטו להביא ילד לעולם, התקשו להסתדר ולבסוף חזרו למסגרת במחיר ויתור על חלומם; ומקרים רבים שבהם הורים עם מוגבלויות שונות נמנעים מבקשת עזרה מאחר שהם חוששים שילדיהם יילקחו מהם. לכל אלה מתווספים קשיים כלכליים שנגזרים הן מסירובן של מסגרות תומכות להכיל הורים, והן מהצורך לשלם עבור עזרה בביצוע מטלות שונות. לדוגמה, אם בעלת מוגבלות פיזית שאינה יכולה לצאת לגן המשחקים עם ילדיה ללא מבוגר נוסף או הורים שזקוקים לעזרה בקילוח ילדיהם. 

רוצים לדעת עוד על הנושא? האזינו לפודקאסט "הזכות להורות של אנשים עם מוגבלויות" באפליקציית בר-דעת