Skip to main content
|

המודל שיתריע מראש על הריון בסיכון

חברה חדשה, שהוקמה במרכז אנבוקס ליזמות באוניברסיטת בר-אילן, פיתחה טכנולוגיה לחיזוי סיבוכי סוכרת הריון עוד בתחילתו, באמצעות אפיון אוכלוסיית המיקרוביום

Image
הריון

מחקרים מראים כי כ-50% מהנשים יחוו סיבוך כלשהו במהלך הריון. מיזם חדש, שמתבסס על מחקר שנערך במעבדתם של פרופ' עומרי קורן מהפקולטה לרפואה ופרופ' יורם לוזון מהמחלקה למתמטיקה באוניברסיטת בר-אילן, מנסה לאתר מראש סיבוכים אפשריים. זאת, באמצעות מודלים של בינה מלאכותית המבוססים על בדיקות מיקרוביום שנערכות בתחילת ההיריון, והמידע הרפואי על מצבה של האישה.

חברת MicMark, שהוקמה בסיוע מרכז "אנבוקס" של אוניברסיטת בר-אילן, הציגה את המיזם בכנס FamTech, הראשון בישראל, שהתקיים בבר-אילן בדצבמר 2022. 

בכנס נערך פאנל מומחים ברפואת האישה בהשתתפות בכירי הסגל האקדמי באוניברסיטת בר-אילן, בכירים מעולם הרפואה וכן מנהלים בכירים בחברות ומיזמים מעולם הבריאות: שרון הנדלמן גוטליב, קרן לשם, פרופ׳ יורם לוזון, ד״ר רונאל קלינגמן וד״ר אבי צור.

100 שנה לשימוש באינסולין כתרופה לסוכרת>>>

פרופ׳ יורם לוזון ראש המחלקה למתמטיקה באוניברסיטת בר אילן, מומחה למידת מכונה ובינה מלאכותית, מייסד שותף במיזם MicMark סיפר כי הרעיון לכנס נולד בעקבות הצעה של פרופ' עמרי קורן מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל, להקים סטרטאפ על מניעה של מחלות נשים. "להפתעתי גיליתי שיש מחלות של נשים והשוק ריק.

שנת 2020 ואנחנו עדים לכל כך הרבה בעיות ברפואת נשים שאפשר להשפיע ולתקן. זה היה הטריגר להקים מיזם שיאפשר לחזות ולמנוע סיבוכים במחלות של נשים. זה די מטריד לחשוב שיש בעיות של 50% אחוז מהאוכלוסייה ולא הקדישו להן הרבה זמן ומחשבה".

שרון הנדלמן גוטליב, שותפה בקהילת הפמטק בישראל הוסיפה כי בשנים האחרונות יש יותר יזמיות שלוקחות חלק בעולם הפיתוח ומקימות חברות מתוך מטרה לפתח רעיונות ומוצרים חדשים אשר מוכוונים לצרכים הנשיים וגם לעולמות רחבים יותר.

עדי אשל, דוקטורנטית שותפה במיזם ובמחקר, אומרת כי החוקרים בוחנים במעבדה אספקטים שונים של המיקרוביום, ב-1,000 הימים הראשונים להיווצרותו של האדם. "המיקרוביום הוא אוסף החיידקים השונים שמתקיים בגופנו, וידוע כיום שקיימים קשרי גומלין רבים בין אוכלוסיית החיידקים לבין גופנו. במסגרת זו ערכנו מחקר בשיתוף בתי חולים בארץ בו אספנו מאות דגימות מנשים מתחילת ההריון. המחקר הזה אפשר לנו לפתח מודלים מבוססי AI (בינה מלאכותית) ולהרחיב את מאגרי המידע של החברה ממרכזים קליניים שונים בעולם, לטובת חיזוי סיבוכי ההריון השונים".

הנושא הראשון בו התמקדו החוקרים הוא סוכרת הריון. "אחת מכל 10 נשים תחלה בסוכרת הריון, והשכיחות רק הולכת ועולה", מסבירה אשל, "כיום מאבחנים סוכרת רק לקראת סוף הטרימסטר השני, וההתערבות לא תמיד יעילה. מלבד הסיכון לסיבוכים הקשורים לסוכרת הריון בטווח הקצר של ההריון עצמו, הבעיה הגדולה יותר היא סיכון מוגבר לחלות בסוכרת מסוג 2 בהמשך החיים.

אנו מציעים פתרון ראשון מסוגו - ניבוי מוקדם ותכנית התערבותית במקרה הצורך. באמצעות בדיקת צואה פשוטה שנלקחת בטרימסטר הראשון, כשלאשה עוד אין בכלל סוכרת, אנחנו יכולים לחזות אם היא תפתח סוכרת בהמשך ההריון. זה מותיר חלון הזדמנויות רחב שמאפשר מניעה. ברגע שנאתר את הנשים שנמצאות בסיכון מוגבר, נאפשר להן להיכנס לתכנית התערבותית מותאמת לשינוי אורחות החיים.

בנוסף, אנו נמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים של מודלים לחיזוי סיבוכי הריון נוספים כמו רעלת הריון ולידה מוקדמת, כשהחזון שלנו הוא להפוך לפלטפורמה מלאה הנותנת מענה לאישה החל מהכניסה להריון ועד לאחר הלידה."

באחרונה, במסגרת שיתוף הפעולה בין אוניברסיטת בר אילן לבית החולים שיבא, הצטרף למיזם ד"ר אבי צור, רופא בכיר במחלקת בריאות האישה ומנהל תחום החדשנות בבריאות האישה בבית החולים.

מרכז "אנבוקס", בניהולו של אריאל סלע, מציע מודל של הקמת סטארט אפים עם חוקרים מתוך האוניברסיטה, וליווי החוקרים-יזמים משלב הרעיון עד לגיוס הון.