Skip to main content
|

מכון מחקר חדש הוקם ע"ש הרב זקס

המכון יוקדש למחקר ברוח משנתו הפוליטית והחברתית של הרב יונתן זקס

Image
זקס

מכון מחקר חדש הוקם באוניברסיטת בר-אילן, בהשראת מורשתו של הרב יונתן זקס, לשעבר רבה הראשי של בריטניה. הרב זקס, שהלך לעולמו ב-2020 היה הוגה דעות שתמך בשילוב לימודי מדעים עם לימודי יהדות ודגל בפתיחות תרבותית. בעשרים הספרים שכתב, הוא פרש השקפת עולם רחבה על תפקיד הדתות, הגלובליזציה, אתיקה ואחריות חברתית, עתידה של היהדות ועוד. בראש המכון החדש יעמוד פרופ' ג'ונתן ריינהולד, ראש המחלקה למדעי המדינה. 

לרב זקס היה קשר ייחודי לאוניברסיטת בר-אילן, הוא כיהן בה כחבר בוועד המנהל ואף זכה לקבל מטעמה תואר דוקטור לשם כבוד. המכון החדש שהוקם על שמו, יפעל במסגרת המחלקה למדעי המדינה באוניברסיטה, ויקדם שתי מטרות: הכרה אקדמית ברעיונותיו של הרב זקס, וקידום הדור הבא של המנהיגים בהשראת מורשתו.

המרכז ע"ש הרב זקס נחנך בינואר 2023, במסגרת כנס בינלאומי שהובילו המחלקה לפילוסופיה יהודית והקרן למורשת הרב זקס. הכנס כלל הרצאות של כ-40 חוקרים מרחבי העולם, שעסקו בין היתר בקיצוניות דתית, תנ"ך ופרשנות, פילוסופיה יהודית, תיאולוגיה בין-דתית, מחשבה פוליטית, אתיקה וקיימות.

"אנו שואפים שמשנתו ושערכיו של הרב זקס ישתלבו ויקבלו ביטוי בקמפוס הבר-אילני ואנו מחויבים לטיפוח הערכים האוניברסליים בהם דגל ובהם חרות פוליטית, אחריות חברתית וקהילתית, גיוון, שיח פתוח ומנומק לצד שימור ופיתוח של זהותנו היהודית", אמר פרופ' אריה צבן, נשיא האוניברסיטה בכנס.

פרופ' ריינהולד, אמר בכנס: "הרב זקס פיתח רעיונית את החיבור בין מסורת יהודית לבין סוגיות פוליטיות וחברתיות המשפיעות על כל אזרחי העולם. הרב זקס היה מודאג מאוד מהאיום שנשקף על מדינות דמוקרטיות כתוצאה מאינדיבידואליזם חסר שליטה ומהקצנה דתית. ברוח הרעיונות בהם יתמקד, מכון המחקר על שמו יעסוק באתגרים הללו תוך קידום אזרחות שיווניות ומכבדת, אקולוגיה מוסרית המספקת תקווה, ובניית קשרים ואמון בין קהילות שונות. מסר זה הוא נצחי, וככזה, משמש במטרה להדגיש את חשיבות הבטחת מורשתו בקאנון ההוגים היהודים והמערביים הגדולים".

"אני נרגשת מאוד מכך שאוניברסיטת בר-אילן מקימה מכון שיישא את שמו של בעלי", אמרה אלמנתו ליידי איליין זקס בכנס. "הוא היה נלהב לגשר על הפער בין המחשבה היהודית המסורתית לבין סוגיות חברתיות עכשוויות, והמכון ימשיך את דרכו".