Skip to main content
|

תבונת המים – תערוכה בנושא אמנות ואקולוגיה

אמניות מרחבי העולם משלבות יצירה ותיקון סביבתי בתערוכת פופ-אפ שתוצג במוזיאון הננו בבר-אילן, לכבוד יום כדור הארץ

Image
רות חאזי

אוניברסיטת בר-אילן ובית הספר הרב-תחומי לקיימות וסביבה יארחו תערוכת פופ-אפ שתיפתח בד בבד עם השקת בית הספר ולכבוד יום כדור הארץ 2023. התערוכה "תבונת המים - אמנות כמנוע לקיימות אקולוגית", שאצרה טל יזרעאל ומשתתפות בה האומניות רות חאזי, דורית בן טוב, לידיה בושבסקי ולורן בון, תוצג במוזיאון פטר לאמנות ומדעי הננו בקמפוס בר-אילן.

"תבונת המים" מציגה עבודות פיסוליות לצד וידאו ארט, קטלוגים וסרט תיעודי, המשקפים מגוון פעולות המשלבות אמנות ומדע. את הפעולות יזמו היוצרות במחוזות שונים בעולם בשאיפה להציע פתרונות לאתגרים אקולוגיים הקשורים למים. התערוכה תוצג לקהל הרחב מה-20 באפריל ועד ה-10 במאי.

האומנית לורן בון, יחד עם חברי Metabolic Studio הממוקם בסמוך לנהר לוס אנג'לס, פועלת שנים רבות ליצירת פתרונות סביבתיים במדינת קליפורניה. בפרויקט "להטות את הנהר" מתמקדת בון בטיפול בזיהום נהר לוס אנג'לס. לאחר מאמצים בירוקרטיים, קיבלה בון מעמד של חברת מים עירונית המאפשר לה לטהר חלק מהמים החולפים ליד הסטודיו שלה ולהפנות את המים הנקיים לפארקים ציבוריים שהנהר הגיע אליהם בעבר. המים מטוהרים בדרכים פיסוליות ובטכניקות של סאונד. המוטו המלווה את הסטודיו של בון הוא "אמנים צריכים ליצור בקנה מידה זהה ליכולת ההרס של החברה האנושית."

תבונת המים


האמנית לידיה בושבסקי יזמה את הפרויקט Modul Mare שבו השתתפו עשרות אומניות ואמנים בקרואטיה כדי להחזיר את המגוון הביולוגי לים האדריאטי באמצעות אובייקטים פיסוליים המתפקדים יחד כשונית. הערך של הפרויקט נובע משיתוף פעולה עם ביולוגים מומחים המתעדים את התפתחות החיים בבתי הגידול על פני תקופה של שלוש שנים. לצפייה בסירטון.

בהשראת הפרויקט של לידיה בושבסקי, יזמה רות חאזי פרויקט דומה בים האדום בשיתוף פעולה עם פרופ' נדב ששר מאוניברסיטת בן-גוריון באילת. במסגרת מחקר שמטרתו לשקם ולשפר את שונית האלמוגים שסביב מזח קצא"א באילת, הוצבו שם משטחי התיישבות וצורות מורכבות אחרות, שישמשו לגידול אלמוגים, וכן מבני כדורים מורכבים שפיסלה חאזי המשמשים כבית לדגים. כהמשך לפרויקט זה חברה חאזי לפרויקט התת-ימי "הגלים של מאיה" להנצחת מאיה וישיניאק שנרצחה על ידי בן זוגה. מטרת פרויקט ההנצחה לעורר את המודעות למאבק באלימות נגד נשים ולאפשר שיקום והחלמה לשוניות האלמוגים באמצעות אובייקטים פיסוליים שישמשו כבתי גידול חלופיים לבעלי החיים הימיים. לצפייה בסירטון.

תבונת המים


האמנית דורית שם טוב יוצרת "אולה", כלי טרה קוטה ששימש באופן מסורתי להשקיית צמחים. שיטת ההשקיה באולה עתיקת יומין ומקורה בצפון אפריקה. כיום היא עדיין מקיימת במספר מדינות ונחשבת לשיטת ההשקיה הפסיבית היעילה ביותר לאזורים דלים במשקעים. הכלי מוטמן באדמה בצמידות לשורשי הצמח, כשצווארו נותר מעל פני הקרקע. שיטה זו מצמצמת במידה ניכרת את שיעור המים האובדים כתוצאה מהתאדות. מנגנון יניקת המים מתפתח מן החוץ אל הפנים וקצב מעבר המים מהכלי אל האדמה והשורשים מושפע מגורמים כמו לחות הקרקע וכוח יניקת שורשי הצמחים. הצמחים עצמם מזהים את מקור המים ומכוונים את גידול שורשיהם סביב האולה בתנועת חביקה. כיום מומחי גינון וחקלאות מלמדים ומטמיעים מחדש שיטה עתיקה זו בעולם, כחלק מהמודעות לקיימות וגינון עירוני משותף.

ארבע האומניות מניעות תהליכים מחקריים, חברתיים וחינוכיים כחלק מהפרקטיקה שלהן. כמימוש החזון של לורן בון, הן יוצרות בשיתוף פעולה עם מדענים בשאיפה ל"תיקון עולם".
 

תבונת המים

הביקור בתערוכה יתאפשר ביום השקת בית הספר לקיימות בתיאום מראש

סיור  עם אוצרת המוזיאון בתערוכה ניתן לקבוע בתאריכים: 

24/4  יום שני בשעה 10:00

5/5 יום שישי בשעה 10:30 

12/5 יום שישי בשעה 10:30

להזמנת כרטיסים

כניסה לאתר  | איימל | 03-7384342