Skip to main content
|

התמודדות עם אתגרים פוליטים וחברתיים בקוריאה הדרומית

הכירו את ד"ר אלון לבקוביץ, מהתוכנית ללימודי אסיה החוקר את הנעשה בדרום קוריאה, המעצמה הכלכלית העשירית בגודלה בעולם

Image
אלון לבקוביץ

קוריאה הדרומית היא המעצמה הכלכלית העשירית בגודלה בעולם, עם זאת היא מצוייה בעימות צבאי ארוך שנים, מול שכנתה מצפון. בשנים האחרונות, התרבות הקוריאנית זוכה לפופולאריות הולכת וגדלה ברחבי העולם וגם המותגים הקוריאנים, כמו סמסונג ו-LG וכן מותגי קוסמטיקה מסוימים מצליחים מאוד מבחינה מסחרית. ההצלחה של המוסיקה והדרמות הקוריאניות ברחבי העולם, מהווה את אחד מהגורמים המרכזיים לעליית מספר התיירים המבקרים בקוריאה. כתוצאה מכל אלה, יותר ויותר חברות עסקיות וגם אנשים פרטיים מבקשים להכיר את המדינה, היכרות עמוקה יותר.

ד"ר אלון לבקוביץ, מרצה בתוכנית לתואר ראשון בלימודי אסיה באוניברסיטת בר-אילן, חוקר זה שנים רבות את המדינה ואת הנעשה בה, מכמה היבטים.

"בשנים האחרונות אני עורך מחקר משותף עם ד"ר מיכל זלצר לביד ועם ד"ר רן שאולי, על אודות השיח הפוליטי באסיה תוך התמקדות בקוריאה הדרומית, המחקר מאפשר לנו לבחון מהיבט השוואתי, איך מדינות מתמודדות עם אתגרים פוליטיים וחברתיים. אנחנו מנסים לבחון אם יש מאפיינים זהים בשיח הפוליטי, שמהם ניתן יהיה להקיש על סוגיות נוספות".

מחקר נוסף בו מתמקד ד"ר לבקוביץ, עוסק בתחום הצבאי: "קוריאה הדרומית ניצבת בפני כמה אתגרים ביטחוניים. האיום המרכזי עליה הוא מצד קוריאה הצפונית, מדינה נוספת שמהווה מקור לדאגה לקוריאנים בתחום הכלכלי, היא סין. בנוסף לאיומים חיצוניים אלו, קוריאה הדרומית מתמודדת עם אתגרים דמוגרפיים מורכבים. המחקר שלי בוחן את מדיניות הממשל הקוריאני בנושא השירות הצבאי במדינה - איך הממשל מתמודד עם המצב הגאו-פוליטי ועם השינויים בו, ואיך הוא מתאים את השירות הצבאי לאתגרי העתיד".

הצצה יוצאת דופן לאתגר הדרום קוריאני, קיבל ד"ר לבקוביץ כשהצליח לפני כמה שנים אף לבקר בצפון קוריאה. "לאורך השנים פרסמתי מאמרים על שיתוף הפעולה הצבאי בין קוריאה הצפונית לבין מדינות המזרח התיכון, ועל תוכנית הטילים והגרעין הצפון קוריאנית. ב-2019 הצלחתי להגשים את החלום ונסעתי לביקור במדינה. זה היה בפיקוח מלא וצמוד של חברת התיירות הצפון קוריאנית. למרות המגבלות החוויה הייתה מדהימה, ואפשרה לי להביא התרשמות אישית לקורסים שבהם אני מלמד על המדינה".

תחום לימודי קוריאה הדרומית, יחד עם כלל לימודי אסיה בפקולטה למדעי הרוח זכה באחרונה לתנופה משמעותית המתבטאת במענקי מחקר, מלגות ובביקוש עולה מצד סטודנטים ומתעניינים. בעקבות זאת צמחו לימודי אסיה ממגמה בתוך החוג הרב תחומי במדעי הרוח, לתוכנית לימודים עצמאית לתואר

עוד על התוכנית ללימודי אסיה