Skip to main content
|

מיזם "פסיפס" יקדם רפואה מותאמת אישית

המידע שייאסף במיזם יסייע באיתור גורמי סיכון למחלות, שאינם ניתנים לאיתור בשיטות מחקר אחרות

Image
נשיא

אחד האתגרים המשמעותיים העומדים בפני מערכת הבריאות כיום, הוא יצירת רפואה מותאמת אישית, שתעניק מענה הולם לכל מטופלת ומטופל בהתאם לצורכיהם ולגורמי הסיכון האישיים שלהם. מיזם חדש בשם "פסיפס" שהחל לפעול באחרונה במכון לננוטכנולוגיה וחומרים מתקדמים באוניברסיטת בר-אילן, נועד לענות על הצורך זה.

במסגרת המיזם החדשני ייאספו מאות אלפי דגימות דם ונתוני מידע רפואי ממתנדבים ממגוון הקהילות המרכיבות את אוכלוסיית ישראל. הדגימות ירוצפו גנטית, ונתוני הגנום יהוו תשתית מידע למחקר ולפיתוח בתחומי הרפואה המותאמת אישית של מחלות שכיחות ונדירות.

הנתונים שייאספו ינותחו באופן שיאפשר להתאים את הטיפול הרפואי הייעודי היעיל ביותר בעבור הפרט, כדי לשפר את יעילותו ולמנוע סיבוכים ותחלואה. בנוסף, ניתוח מתקדם של הנתונים שיתקבלו, יאפשר לאתר גורמי מחלה וגורמי סיכון למחלות, שאינם ניתנים לאיתור בשיטות מחקר אחרות. תודות למידע הרפואי והגנטי, ניתן יהיה לאתר מוקדם יותר מחלות כמו סרטן, סוכרת, מחלות לב, דמנציה ועוד, שהן מגורמי התחלואה והתמותה המובילים בעולם, ולפתח טיפולים מותאמים אישית.

מיזם "פסיפס" משתלב באסטרטגיית הבריאות הדיגיטלית של משרד הבריאות, שמטרתה להפוך את ישראל לחלוצה בינלאומית בתחום הרפואה המותאמת אישית. למיזם שותפים גופים רבים הפועלים יחד: משרדי הבריאות והאוצר, מערך הדיגיטל הלאומי, הרשות לחדשנות ומשרד החינוך באמצעות הוועדה לתכנון ותקצוב (הות"ת) והוא מנוהל באמצעות התאגדות של האוניברסיטאות המובילות בישראל. מנכ"ל המיזם הוא פרופ' גבי ברבש ובראש הדירקטוריון מכהן פרופ' אריה צבן, נשיא אוניברסיטת בר-אילן.

המיזם הושק באחרונה בטקס חגיגי במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, במשכן נשיאי ישראל בירושלים, בטקס השתתפו פרופ' צבן ופרופ' קרל סקורצקי מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל המכהן כיו"ר הוועדה המדעית המייעצת למיזם.

במיזם שותפה גם פרופ' ציפי פליק זכאי, סגנית דקן בפקולטה לרפואה של בר-אילן בגליל הנוטלת חלק בבניית ה-reference genome הישראלי, המורכב מ-63 תתי אוכלוסיות שונות המרכיבות את הפסיפס האנושי הייחודי בישראל.

פרופ' צבן אמר באירוע: "העולם המערבי מתמודד היום עם אתגרי ההזדקנות של האוכלוסייה, עלייה בתחלואה במחלות כרוניות כמו סוכרת, מחלות לב, סרטן ואנחנו צריכים לפצח אותם לטובת האנושות. אחת הדרכים הטובות לגשת לעניין היא באמצעות הביג דאטה. כך נצליח להביא את הטיפול הנכון לחולה הנכון בזמן הנכון ונעשה שינוי עצום ברפואה של מדינת ישראל והעולם כולו".