Skip to main content
|

מהן קרני הרנטגן

מהן קרני הרנטגן ומה חשיבותן בעולם הרפואי ובכלל

ב-8 בנובמבר, מציינים ברחבי העולם את יום הרנטגן הבינלאומי לזכר הניסוי שבוצע ב-1895 ובו גילה פרופ' וילהלם רנטגן את קיומן של הקרניים, ששינו את ההיסטוריה האנושית. מהן אותן קרני רנטגן שעולם הרפואה נסמך עליהן לא מעט?

ישי קליין, חוקר במחלקה לפיזיקה באוניברסיטת בר-אילן, מתאר בפרק "מהן קרני הרנטגן" כיצד גילו אותן, אילו שימושים עושים בהן ומהם הפיתוחים האחרונים בתחום. ניתן להאזין לפרק זה באפליקציית הפודקאסט בר-דעת https://bit.ly/x_rays_app ובספוטיפיי https://bit.ly/x_rays_spotify

לתוכנית ללימודי רנטגן ודימות רפואי

קרניי רנטגן עוצמתיות מאוד והן יכולות להיכנס לכל מקום. אם משתמשים בהן נכון וחכם הן מאפשרות לנו להסתכל על חלקיקים מאוד קטנים ולגלות באמצעותן דברים מדהימים. כמו תגליות רבות, גם קרניים אלה התגלו במעבדתו של פרופ' וילהלם רנטגן באופן מקרי. הוא ידע שיש תופעה כזו של קרינה מיוחדת ורצה לחקור אותה. הניסוי בוצע בשפופרת ריק, שאותה כיסה בקרטון שחור, כדי שלא תצא ממנה קרינה. כחלק משלב הכנה, הוא הציב מסך במרחק של כמה מטרים, ולהפתעתו ראה על המסך נצנוץ.

פרופ' רנטגן הבין שהקרינה שהופקה בניסוי והגיעה למרחק גדול יחסית, היא חריגה, והמשיך בסדרת ניסויים אינטנסיבית. לאחר כחודש וחצי, הוא פרסם מאמר מדעי, שכלל צילום רנטגן שבו כיכבה היד של אשתו ובו ראו את העצמות שבידה. המאמר המדעי היכה גלים, ומחקרו של רנטגן זיכה אותו כעבור שנים אחדות בפרס נובל.

עם זאת, פרופ' רנטגן, לא ידע להסביר בדיוק מה התרחש בניסוי מבחינה פיזיקלית. החוקרים שהגיעו בעקבותיו, הבינו שהתופעה נוצרת כאשר אלומה חזקה של אלקטרונים פוגעת בעוצמה בחומר. המיוחד בקרני הרנטגן, הוא היכולת שלהן לחדור לתוך מוצקים, כמו למשל לגוף האדם. תכונה זו אפשרה לפתח את השימוש הרפואי שכולנו מכירים, של צילום פנימי ואבחון שברים בעצמות.

לצד השימושים הרפואיים בהן, מסייעות סייעו קרני הרנטגן רבות גם להתפתחות המדע ולגילויים רבים נוספים בין היתר בתחום מבנה האטום והגנום. הפרק "מהן קרני הרטנגן" זמין להאזנה בחינם באפליקציית הפודקאסט בר-דעת https://bit.ly/x_rays_app ובספוטיפיי https://bit.ly/x

Remote video URL

 

להאזנה לפודקאסטים נוספים הורידו את אפליקציית בר-דעת של אוניברסיטת בר-אילן