

תואר שני בהתפתחות הילד
חינוך איכותי בשנות החיים הראשונות של הילד הוא הבסיס להתפתחות תקינה מבחינה רגשית וקוגניטיבית, וכן המפתח להשתלבות טובה בחברה. העבודה עם ילדי הגיל הרך אינה רק מקצוע, אלא שליחות, ובוגרי ובוגרות תואר שני בהתפתחות הילד בבר-אילן זוכים לקריירה מלאת משמעות וסיפוק, בתפקידים כמו הדרכת הורים, ייעוץ במסגרות חינוכיות וטיפוליות, ופיתוח תוכניות התערבות חדשניות. הלימודים בתוכנית מתמקדים בחמישה תחומים עיקריים: יכולות מוטוריות ופיזיות, קוגניטיביות, חברתיות ורגשיות, תקשורתיות והסתגלותיות.
יותר ויותר ילדים מבלים את רוב שעות היום שלהם במסגרות חינוכיות מגיל לידה. המציאות הזו מדגישה את הצורך באנשי מקצוע שמבינים את ההתפתחות הרגשית, הקוגניטיבית והחברתית של ילדים - ויודעים לתרגם ידע לעשייה בשטח.
תואר שני בהתפתחות הילד באוניברסיטת בר-אילן מיועד לאנשי חינוך, מטפלים ואקדמאים שרוצים להעמיק בתחום, ללמוד על השנים הקריטיות של החיים - מגיל לידה ועד 8 - ולהוביל שינויים במסגרות החינוכיות והקהילתיות שבהן הם פועלים.
במהלך הלימודים נחשפים הסטודנטים למחקר עדכני, משתתפים בפרקטיקום מעשי במסגרות לגיל הרך, ומתמקדים בנושאים כמו ויסות רגשי, פיתוח קשרים בין-אישיים, אינטראקציה הורה-ילד, ופדגוגיה מותאמת גיל. התוכנית כוללת מסלול עם תזה ומסלול עיוני, ומתפרסת על פני שנתיים בלבד - ביום לימודים מרוכז בשבוע.
מה היתרונות של לימודי תואר שני בהתפתחות הילד?
לימודים אלה מעניקים למשתתפים כלים מקצועיים, מחקריים ורגשיים לעבודה עם ילדים צעירים - לצד יכולת להוביל שינויים במסגרות חינוכיות, טיפוליות וקהילתיות. הסטודנטים לומדים לעומק את תחומי ההתפתחות המוטורית, החברתית, התקשורתית, הקוגניטיבית והרגשית, תוך קבלת ליווי אקדמי והדרכה מעשית.
התוכנית גם מחוברת לשטח ומאפשרת התנסות חיה במסגרות חינוך לגיל הרך, בליווי מדריכות מקצועיות, כחלק מתהליך הכשרה אישי וייחודי.
אילו אפשרויות פרקטיקום כוללת התוכנית?
ניתן לבחור באחד משני מסלולי פרקטיקום מתקדמים:
פרקטיקום בהתערבות חינוכית:
מכשיר את הסטודנטים לשפר את איכות החינוך והטיפול במסגרות לגיל הרך תוך שילוב ידע תאורטי עדכני עם עשייה בשטח. כולל עבודה עם תינוקות ופעוטות, הדרכה מקצועית אישית, וצילום אינטראקציות לצורכי ניתוח והעמקה.
פרקטיקום בוויסות עצמי וקשר הורה-ילד:
עוסק בתהליכי ויסות חושי ורגשי של הילד ובאינטראקציות עם הורים ומטפלים. הסטודנטים לומדים לזהות קשיים בוויסות עצמי, להבין את מרכיבי הקשר ההורי וליישם כלים לקידום התפתחות מיטבית.
שני המסלולים כוללים קורסים תיאורטיים וסדנאות יישומיות, והם פותחים דלת לתפקידי הדרכה, ייעוץ ומומחיות במסגרות טיפוליות וחינוכיות.
כיצד הלימודים תורמים לפיתוח מקצועי בעבודה עם הורים?
אחד המרכיבים המרכזיים בתוכנית להתפתחות הילד הוא ההתמקדות בקשר הורה-ילד, ובפיתוח כלים לעבודה עם הורים לילדים צעירים. הסטודנטים לומדים גישות שונות לייעוץ ולהדרכה, מנתחים אינטראקציות מצולמות, ורוכשים כלים להערכה ולהובלת שיח מקדם ומכבד עם הורים - הן במסגרות פרטיות והן במסגרות ציבוריות.
אילו כישורים רוכשים הסטודנטים במהלך הלימודים?
- הבנה מעמיקה של תהליכי התפתחות בגיל הרך
- יכולת תצפית וניתוח אינטראקציות עם ילדים
- מיומנויות ליווי, ייעוץ והדרכה לצוותים ולהורים
- יכולת לתכנן ולהעריך תוכניות חינוכיות מותאמות גיל
- ניסיון בהתערבויות מבוססות מחקר בשדה
באילו תחומי מחקר עוסקת התוכנית לתואר השני בהתפתחות הילד?
המסלול המחקרי (עם תזה) מאפשר לסטודנטים לעסוק בנושאים עכשוויים כמו ויסות רגשי, אינטראקציה הורה-ילד, פיתוח שפה, השפעת הסביבה החינוכית על התפתחות הילד, ועוד. הלימודים פותחים דלת להמשך מחקר ולימודי דוקטורט - וגם להשתלבות עתידית בהוראה אקדמית.
Name in diploma: התפתחות הילד
בתוכנית לתואר שני בחינוך מיוחד ישנם שני סוגי התמחויות, ובחירת ההתמחות משפיעה על המשך התעסוקה. הבוגרים שבחרו בפרקטיקום בוויסות עצמי מולד ונרכש יוכלו להמשיך ולהתמחות בהדרכת הורים במסגרות המשך שונות, והוא בסיס חשוב לקלינאים, מטפלים ועובדים עם הורים.
הבוגרים שבחרו בפרקטיקום בהתערבות חינוכית בגיל הרך יוכלו להמשיך להתמחות בתחום ההדרכה והייעוץ בגיל הרך, ולעסוק בהדרכה ובייעוץ במעונות היום.
בנוסף, בוגרים שסיימו את הלימודים בתוכנית בהצטיינות יוכלו להמשיך ללמוד לתארים מתקדמים ולעסוק במחקר אקדמי בנושא.
לאחר הגשת הבקשה להרשמה תקבלו הודעה במייל על קליטתה, ובמקרה הצורך גם על מסמכים שחסרים להשלמת התהליך. בקשה שהוגשה בצירוף כל המסמכים הנדרשים עוברת לבדיקה במחלקה ובבית הספר ללימודים מתקדמים. ניתן לברר את סטטוס הבקשה במערכת אינ-בר.
- תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר.
- שתי המלצות. לפחות אחד הממליצים יהיה מהתחום האקדמי (טפסים להמלצות ניתן להוריד מאתר האינטרנט של הפקולטה לחינוך).
- בחלק מן התוכניות יידרש ניסיון בחינוך ובהוראה (לפחות 3-2 שנים).
- קבלת ציון עובר בקורסי המחקר בתואר ראשון (מחקר כמותי ומחקר איכותי).
- פרטים נוספים בסעיף 'תנאי הקבלה לתוכניות הלימודים השונות' באתר האינטרנט של הפקולטה לחינוך.
תנאי קבלה לתוכנית התפתחות הילד - יוכלו להגיש מועמדות בעלי ניסיון בעבודה עם ילדים בגיל הרך או התמחות בתחום החינוך. בוגרי תואר ראשון עם ציונים בממוצע של 85 לפחות, עדיפות תינתן לבוגרי חינוך, פסיכולוגיה, מדעי הקוגניציה/המוח או מקצועות קרובים. בנוסף, עמידה בהצלחה בראיון קבלה.
מספר המקומות בתוכנית מוגבל.
הפקולטה לחינוך אינה מתחייבת לקבל את כל המועמדים הממלאים אחר תנאי הקבלה הנקובים לעיל.
מיון סופי של המועמדים ייערך על פי שיקול דעתה של הפקולטה לחינוך.
ההחלטה הסופית על קבלת מועמד הינה בסמכות בית הספר ללימודים מתקדמים.
מסלול ללא תזה - 44 נ"ז
מסלול עם תזה - 36 נ"ז
משך הלימודים
הלימודים מתקיימים לרוב במהלך 2-1 ימים בשבוע ובמשך 5-4 סמסטרים. פרטים בדף מידע לכל תוכנית באתר הפקולטה לחינוך.
- סטודנט חייב לסיים את לימודיו במסלול א' (מסלול מחקרי) ובמסלול ב' (מסלול יישומי) במשך שנתיים. לסטודנטים במסלול תזה, בית הספר ללימודים מתקדמים מאפשר, במקרים מוצדקים, הארכה לשנת לימודים שלישית בהמלצת יו"ר הוועדה המחלקתית והמנחה.
הצעת מחקר יש להגיש לאישור הפקולטה לחינוך עד סוף שנת הלימודים הראשונה , ולקבל את אישור בית הספר ללימודים מתקדמים לא יאוחר מסוף סמסטר א' של שנת הלימודים השנייה.
הבחינה תתבסס על עבודת הגמר ועל הביבליוגרפיה ששימשה כבסיס לעבודת המחקר.
ראו תקנון בית הספר ללימודים מתקדמים בפרק המבוא.
הערות
- במעבר בין מסלולי הלימוד א' וב', תכנית הלימודים הקובעת היא תכנית המסלול בה יסיים הסטודנט את לימודיו, כפוף לשנה בה החל את לימודיו. קביעה זו היא לגבי היקף הקורסים ותוכנם.
- הגשת עבודות באיחור בקורסים ובסמינריונים השונים, תתאפשר עם נימוק מוצדק, עד סוף שנת הלימודים שלאחר שנת לימוד הקורס וזאת לאחר שהבקשה תאושר בבית הספר ללימודים מתקדמים.
- קורסי מחקר בתואר השני – כל הסטודנטים בשני המסלולים (עם תזה וללא תזה) – מחויבים בקורסי מחקר בהיקף של 8 נ"ז.
- פרטים בנוגע לתהליך הגשת הצעת המחקר ועבודת התזה ניתן למצוא באתר הפקולטה לחינוך.
ידיעת שפות
אנגלית לתואר השני.
תלמידי תואר שני בחינוך, חייבים בלימודי השפה האנגלית, אלא אם קיבלו פטור על סמך מבחן המיון בלבד. לא יינתן פטור על ידי דקן הפקולטה לחינוך (פרטים על מבחני המיון, רמות הקורסים שייקבעו והקריטריונים למתן פטור לזכאים - ראו בפרק המבוא).
על פי הדרישות הכלליות לתואר שני (ראו בפרק המבוא).
לקבלת פרטים נוספים
ניתן לפנות למזכירות תואר שני בחינוך בטלפון 03-5318444
בדוא"ל ובאתר המחלקה של הפקולטה לחינוך