Skip to main content
|

הכירו את גל יעבץ

גל יעבץ, מרצה ודוקטורנט במחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר-אילן, שחוקר מידע ממשלתי, ממשל אלקטרוני ומדיה חברתית.

Image
גל יעבץ

"בזירת הפייק ניוז, המדיה החברתית היא המערב הפרוע החדש, והשריפים הם חברות הטכנולוגיה הגדולות, שגוררות רגליים במציאת מענה לטיפול בבעיה בשם השמירה על חופש הביטוי." הכירו את גל יעבץ, מרצה ודוקטורנט במחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר-אילן, שחוקר מידע ממשלתי, ממשל אלקטרוני ומדיה חברתית.

הרצאתו של יעבץ בנושא שיווק וצרכנות בעולם של פייק ניוז, תתקיים ביום שלישי, 7 בינואר, ב-20:00 במסגרת סדרת ההרצאות לקהל הרחב, מדע על הבר-אילן.
להרשמה ולרכישת כרטיסים http://bit.ly/2QkHvqd

יעבץ מביט על תופעת הפייק ניוז בהקשר רחב ופוליטי. לדבריו, כשמסתכלים לאחור עד המאה ה-19, רואים בתקשורת הכתובה ידיעות כוזבות שפורסמו משיקולים כלכליים, פוליטיים או חברתיים ובעיקר כדי למכור יותר עיתונים. "אמנם המושג הפך שגור על כל לשון בשנת 2016, אבל הוא קיים מרגע שאדם אחד כתב מידע בשביל כמה אחרים. מה שהשתנה היום, בזכות או בגלל מערכות המדיה החברתית, הוא היכולת של כל אחד מאתנו לבנות לעצמו אתר חינמי במראה חדשותי-מקצועי ולהפיץ מידע, זמן רב יעבור עד שתתגלה התרמית ועד שהאתר ייחסם ברשתות", אומר יעבץ.

יעבץ השלים תארים ראשון ושני בתקשורת ובמדעי החברה ועסק באחריות חברתית ובשיווק במדיה חברתית. הקים מערך דיגיטל במספר ארגונים ושימש בתפקידים שונים במשרדי ממשלה ובגופים ציבוריים אחרים. בגופים אלו זיהה יעבץ פער בין האופן שבו הם נוטים להציג עצמם מבחינת הזמינות לאזרח ובין המציאות בפועל. מכאן נולד נושא הדוקטורט שלו "מידע ממשלתי והאופן שבו הוא מופק ומופץ לאזרחים בטכנולוגיות חדשות", שהוא כותב בהנחייתה של פרופ' נועה אהרוני.

לדברי יעבץ, משרדי הממשלה מקדישים מאמץ בהנגשת פעילותם לציבור, אך אינם ערוכים היטב לתקשורת עם האזרח, אינם מתמודדים כראוי עם האפשרות של האזרח להגיב, ועם הצורך להתאים את המידע למדיה, לדוגמה, אין טעם לפרסם קישור לדו"ח של 280 עמודים ללא פוסט קצר שיביא את הנקודות החשובות והרלוונטיות לאזרח. גם הפעולה האינטואיטיבית של האזרחים אינה לפנות לפייסבוק כשהם צריכים מענה, למשל, בנושאי ארנונה, טאבו או תו חניה. למרבה ההפתעה, גם הצעירים פונים מראש דווקא לאפיקים הוותיקים – טלפון, פקס ואתר. הצורך הוא במענה אישי ומדויק.

יש חשיבות לשקיפות, לדיווח על פעילות, אבל אם אין עדכונים שוטפים בשפת המדיה, שמדברים אל האזרח בגובה העיניים, מוטב להתמקד באתר מעודכן ויעיל. המטרה השיווקית, התדמיתית, שבדרך כלל מובילה את המשרדים לפתוח פייסבוק או טוויטר, ממילא אינה מוגשמת כאשר אלה אינם מעדכנים בשוטף ומנוהלים כראוי.

רוצים לדעת עוד על המחלקה למדעי המידע? היכנסו https://is.biu.ac.il/information_studies_degree