Skip to main content
|

יצירת סביבת לימודים דיגיטלית מיטבית

ד"ר יוסי בן ציון מהמחלקה לפיזיקה חוקר את הגורמים המשפיעים על הלמידה מרחוק במטרה לפתח כלים דיגיטלים מותאמים

Image
יוסי בן ציון

כיצד יוצרים סביבת לימודים דיגיטלית, גמישה ומיטבית עבור הסטודנטים והסטודנטיות? ד״ר יוסי בן-ציון, סגן ראש המחלקה לפיזיקה באוניברסיטת בר-אילן, עוסק לא רק בפיזיקה, אלא גם בשאלות הקשורות להוראה ולמידה, באופן מקוון ופנים אל פנים. "הדבר שאני הכי אוהב בתפקיד שלי הוא הקשר האישי עם הסטודנטים שבא לידי ביטוי בהרצאות ובמפגשי הייעוץ במחלקה," הוא מספר. "אני נהנה מאוד ללמד ובעיקר להיות יצירתי כל פעם מחדש איך להעביר רעיון מורכב בפיזיקה באופן פשוט לסטודנטים. אני מאושר כשהסטודנטים מבינים ומצליחים".

ד"ר בן-ציון הוא "שיאן" פרסי ההצטיינות בהוראה בבר-אילן עם שלושה פרסים שכבר צבר ועם שאיפה לעוד. נוסף על כך, בשנת 2016 נבחר על ידי התאחדות הסטודנטים כאחד מ-57 המרצים האהובים בישראל. "אני גאה במיוחד בפרסים האלו כי אני רואה בהם מסר של הערכה מצד הסטודנטים והאוניברסיטה," הוא מציין. בהקשר זה, בסקרי שביעות רצון שנערכו בבר-אילן, המחלקה לפיזיקה דורגה במקום הראשון בפקולטה למדעים מדויקים באיכות ההוראה הדיגיטלית ובטיפול המנהלי בסטודנטים.

בשנים האחרונות יצר ד"ר בן-ציון קורס מבוא לפיזיקה מתוקשב מלא (MOOC) במסגרת "קמפוס - המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית". הקורס נלמד בחינם, אינו מצריך ידע מוקדם, מועבר בעברית וערבית וזוכה לפופולריות רבה. עד כה למדו את הקורס עשרות אלפים מהארץ והעולם, והסרטונים שבו זכו לחצי מיליון צפיות. "יצרתי את הקורס כדי לאפשר נגישות להשכלה הגבוהה לכולם," אומר ד"ר בן-ציון.

בימים אלה, בעקבות משבר הקורונה, ד"ר בן-ציון עורך עם שותפיו מחקר על השפעת הלמידה הדיגיטלית בהשכלה הגבוהה, בתקווה לפתח כלי הוראה נוספים לזמני השגרה. המחקר בוחן את הגורמים המשפיעים על סטודנטים וסטודנטיות להגיע פיזית לכיתה היברידית או ללמוד מרחוק. תוצאות המחקר יאפשרו לקובעי מדיניות באוניברסיטאות להתאים את סביבת הלימודים טוב יותר לסטודנטים. מחקר נוסף עוסק בנושא בוער, סוגיית היושרה במבחנים המועברים באופן מקוון. מסקנה ראשונית בולטת היא שלגבי למידה אין ״פרופיל של סטודנט״: לסטודנטים שונים יש לעיתים העדפות שונות לגבי אופן הלמידה המיטבי עבורם. כמערכת, האתגר הגדול הוא לאפשר גמישות לכולם.

ד"ר בן-ציון למד לתואר ראשון, שני ושלישי באוניברסיטת בר-אילן, ובמסגרת הדוקטורט זכה במלגת וולף לדוקטורנטים מצטיינים. לאחר שהשלים את לימודיו, המשיך כחבר סגל וסגן ראש המחלקה לפיזיקה.

רוצים לדעת עוד על המחלקה לפיזיקה? היכנסו