Skip to main content
|

ממצאים שוברי מוסכמות על אחזור קבצים

פרופ' עופר ברגמן מהמחלקה למדעי המידע פרסם בשנים האחרונות ממצאים חדשים לגבי אחזור (איתור) קבצים במחשב, לפיהם למרות אמצעי הטכנולוגיה המתקדמים, משתמשים מעדיפים לנווט אל התיקיות שלהם במקום לחפש

Image
עופר ברגמן

פרופ' עופר ברגמן מהמחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר-אילן פרסם בשנים האחרונות ממצאים חדשים לגבי אחזור (איתור) קבצים במחשב, לפיהם למרות אמצעי הטכנולוגיה המתקדמים, משתמשים מעדיפים לנווט אל התיקיות שלהם במקום לחפש. "בשל הצלחתו המסחררת של מנוע החיפוש באינטרנט, ישנה מוסכמה שחיפוש של קבצים באמצעות תיבת החיפוש עדיפה על ניווט אליהם באמצעות תיקיות", אומר פרופ' ברגמן, "בנוסף, ניווט מצריך לזכור באיזה תיקיה המשתמש שמר את הקובץ בעוד שהחיפוש גמיש ומהיר יותר. בניגוד לכך, גילינו שאנשים משתמשים במנוע החיפוש רק במקרים המעטים בהם הם לא זוכרים את מיקומם. יתרה מזאת, לא היה הבדל באחוז החיפושים בין משתמשים שהיו ברשותם מנועי חיפוש ישנים ואיטיים ובין מי שברשותם מנועי חיפוש מתקדמים ומהירים פי כמה".

אז למה בעצם אנשים מעדיפים ניווט על חיפוש? האם מדובר רק בהרגל? מחקרים בהובלת פרופ' ברגמן וד"ר יעל בן מאוניברסיטת מנצ'סטר הראו שיש להעדפת הניווט על פני החיפוש שורשים נוירו-קוגניטיביים עמוקים: "במשך מיליוני שנות אבולוציה התפתח במוחנו אזור המאפשר ניווט בעולם הפיזי", מסביר פרופ' ברגמן. "באמצעות ניסוי בדימות תהודה מגנטית תפקודית (fMRI), התגלה שאותו אזור משמש גם לניווט לקבצים, תוך שימוש מועט בקשב מילולי הדרוש לנו לצרכים אחרים".

מעבר להעדפת ניווט, ממצאי המחקרים שכללו מאות נבדקים שאחזרו בפועל את הקבצים שלהם מהמחשבים שלהם, שברו שלוש מוסכמות נוספות:

המוסכמה הראשונה היא שצעירים המורגלים בשימוש בטכנולוגיה מחפשים בעזרת מנוע החיפוש יותר ממבוגרים. "המחקר שלנו הראה, שאנשים מגיל חמישים ומעלה מחפשים פי ארבע יותר מאנשים בשנות העשרים שלהם" אומר פרופ' ברגמן.

קובץ אחד יכול להיות שייך למספר קטגוריות אבל מערכת התיקיות מעודדת שמירה תחת קטגוריה אחת. מכך נוצרה המוסכמה השנייה שתגיות המאפשרות סיווג מרובה (הוספת מספר תגיות לקובץ), עדיפות על תיקיות. מוסכמה זו הובילה להוספת תגיות למערכות ההפעלה. "אולם מחקר שערכנו הראה שאנשים לא השתמשו בתגיות", אומר פרופ' ברגמן, "גם לאחר שלימדנו ואילצנו אותם להשתמש בהן".  

המוסכמה האחרונה נוגעת לשיתוף קבצים. כשצוות של אנשים עובדים יחדיו, ישנן שתי דרכים בהן הם יכולים לשתף מסמכים: כצרופות בדוא"ל (ואז כל אחד מהם שומר את הקובץ אצלו) או על שטח משותף בענן (ואז הם צריכים להסכים ביניהם על ארגון התיקיות). "ארגונים רבים מייעצים לעובדים שלהם להפסיק לשלוח אחד לשני קבצים בדוא"ל, משום שבשמירה משותפת בענן אדם אחד שומר את הקובץ פעם אחת עבור כולם" אומר פרופ' ברגמן. "אולם מחקרים שערכנו מראים שדווקא עובדה זו עומדת לרועץ עבור שיתוף קבצים בענן. אנשים מתקשים לאחזר קבצים שהשותפים שלהם שמרו עבורם בענן, כנראה בשל הבדלים בשיטת הארגון שלהם".

פרופ' ברגמן זכה לאחרונה במענק מטעם הקרן הלאומית למדע להמשך מחקריו על אחזור קבצים. בנוסף הוא שוקד על סדרה חדשה של מחקרים בנושא איסוף מוזיקה באפליקציות סטרימינג (הזרמה) שיתפרסמו בזמן הקרוב.

לתוכניות המחלקה ללימודי מידע