Skip to main content
|

תואר שני במדעי המוח והנתונים: להשתלב במחקר בינלאומי ובתעשיות ההייטק והביוטק

התוכנית של המרכז הרב תחומי לחקר המוח בבר-אילן, תכשיר את הדור הבא של חוקרי המוח, ותקנה להם יכולת של מחקר והבנת ביג-דאטה, שיובילו לפריצות דרך בהבנת המוח ומערכת העצבים

Image
סטודנטים מתבוננים במחשב

המרכז הרב-תחומי לחקר המוח של אוניברסיטת בר-אילן פיתח תוכנית ייחודית לתואר שני בינלאומי במדעי המוח והנתונים, שמטרתה לטפח חוקרים בעלי ידע מעמיק בשני תחומים מרכזיים אלה. הסטודנטים יוכשרו במדעי המוח ובמדעי הנתונים (Data Science), תוך יישום מיומנויות שונות לניתוח נתונים עצביים. מטרה חשובה נוספת של התוכנית היא הרחבת ההבנה של אופן פעולת המוח האנושי ושימוש בידע הנצבר כדי להיטיב ולשפר את מצבם של בני האדם, למשל, באמצעות פיתוח טיפולים למחלות פסיכיאטריות. הסטודנטים ילמדו ויחקרו בבר-אילן, כמו גם במוסדות ובמדינות מובילות באירופה. התוכנית, שהיא חלק ממהלך משותף עם אוניברסיטאות מובילות באירופה, זכתה לאחרונה במענק מטעם האיחוד האירופי בסך 3.7 מיליון אירו.

עונה על צורכי תעשיית ההייטק
לדברי ראש המרכז הרב-תחומי לחקר המוח, פרופ' אלון קורנגרין, המענק וההכרה בבר-אילן פותחים אפשרות שלא הייתה קיימת עד כה לסטודנטים ישראלים ולסטודנטים מכל העולם: זוהי הפעם הראשונה בה ניתן לאוניברסיטה ישראלית מענק הפותח אפשרות להכרה בינלאומית כחלק ממאגד של אוניברסיטאות אירופאיות מובילות לתוכנית מאסטר ייחודי המשלב לימודים של מדעי המוח ומדעי הנתונים.

תוכניות הלימוד המתקדמות שנפתחו בשנים האחרונות במרכז לחקר המוח באוניברסיטת בר-אילן מתקשרות באופן הדוק עם צרכי תעשיית ההייטק והסטרטאפים, תוך עידוד וטיפוח קשרים בינלאומיים. הייחודיות של תוכניות אלו היא הרב-תחומיות, המאכלסת תחת קורת גג אחת חוקרים רב-תחומיים מעולמות הביולוגיה, הפיזיולוגיה, הפסיכולוגיה, מדעי המחשב, הבלשנות, הפיזיקה והמתמטיקה. הודות לתוכניות אלו הצליח כאמור המרכז לחקר המוח לפתח ולהוביל קבוצות אוניברסיטאיות להגשה ולזכייה במענק ארסמוס (Erasmus Mundus) לבניית תוכנית לתואר שני, המובלת על ידי סטודנטים מצטיינים בתחומי המדעים.

עבודה בתנאים המשתנים של המאה ה-21
 "הדור הבא של חוקרי המוח נדרש להתמודד עם כמויות גדלות והולכות של נתונים ולהטמיע אותם בהבנת המוח", אומר פרופ' קורנגרין, שיזם את המהלך, אליו הצטרפו לישראל אוניברסיטאות מפורטוגל, איטליה, קרואטיה, פינלנד והולנד. לדבריו, פרויקט ייחודי זה מציג תוכנית הכשרה נחוצה מאוד, אך חסרה, במדעי המוח והנתונים. "תוכנית זו תכשיר את הדור הבא של חוקרי לעבודה בתנאים המשתנים של המאה ה-21. יכולת זו של מחקר והבנת ביג-דאטה תוביל לפריצות דרך בהבנת המוח ומחלות מערכת העצבים", הוא מדגיש.

"המענק מציב את אוניברסיטת בר-אילן כמובילה בתחומי ההוראה המתקדמת והבינלאומית, הרבה מעל המוסדות האחרים בארץ. הוא יאפשר לנו גיוס של סטודנטים מעולים מכל העולם ואף יזכה אותנו בשם בינלאומי".

הגישה ההוליסטית שמביאה עמה התוכנית תאפשר לסטודנטים לגבש חשיבה רב-תחומית וגישות חדשות, תוך הגדלת תרומות הפרט לכלכלה וחברה מבוססות ידע. הצגת תוכנית זו למוסדות חינוך אירופיים תיצור דור חדש של חוקרים רב-תחומיים, בעלי מיומנות גבוהה בחקירת הבעיה המורכבת ביותר איתה מתמודד המין האנושי: המוח האנושי – הן בבריאות והן בחולי.

שיתוף הסטודנטים הישראלים בתוכנית יאפשר להם להיות בעתיד חוד החנית בתחום פורץ דרך זה.

רוצים לדעת עוד על התוכניות במרכז הרב-תחומי למדעי המוח? היכנסו