Skip to main content
|

הכירו את סהר גל

חינוך למיניות חיובית משפיע לא רק על גישה חיובית ומיטיבה למיניות אלא גם על פיתוח מערכות יחסים מטיבות, העלאת הערך העצמי ושיפור התקשורת

Image
סהר גל

הכירו את סהר גל, סטודנטית לתואר שני בתוכנית למגדר (2022) במסלול תזה ומורה בבית הספר "דמוקרטי בעמק" שבעמק יזרעאל. סהר בוגרת תואר ראשון בחינוך דמוקרטי והוראת המדעים בסמינר הקיבוצים, אחת ממנהלות קבוצת הפייסבוק "חינוך למיניות חיובית – שיח משותף", מתנדבת בעמותת "דלת פתוחה", ויש לה עסק להנחיה, ליווי והרצאות בנושא חינוך למיניות.

סהר אומרת כי בחרה בתוכנית ללימודי מגדר בשל הרצון לחקור את הנושא של חינוך למיניות "שהפך להיות אחד מהעיסוקים המרכזיים בחיים שלי מזה שבע שנים, כאשת חינוך וכאם". אל החינוך למיניות חיובית היא הגיעה בין היתר בעקבות סטאז' בבית ספר חדש כמורה למדעים. "הבנתי שחלק מתוכנית הלמידה זה שיעורי רבייה ושאלתי את עצמי, 'מי מלמד את הנוער מיניות? רבייה זאת לא מיניות', היא מספרת. אני מניחה שהשפעה נוספת קשורה לזה שהתחנכתי בחינוך הדתי, ומעולם לא דיברו איתי על מיניות. זה הוביל להבנות מאוד מורכבות ולא בריאות של עולם המיניות. ברגע שהבנתי את זה והתחלתי לחקור, לפתח מתודות ולשנות דברים בעצמי, זה השפיע גם על ההורות שלי וגם על המקצוע שלי".

סהר מסבירה שמטרת החינוך למיניות חיובית לעודד גישה חיובית ומיטיבה למיניות. "בעיני גישה כזו משפיעה על תחומים רבים נוספים כמו על פיתוח מערכות יחסים (מכל הסוגים), העלאת הערך והמודעות העצמית, פיתוח סובייקטיביות (לראות את עצמי כסובייקט גם במיניות וגם בכלל), יכולת תקשורת טובה יותר עם עצמי ועם האחר או האחרת, פיתוח חשיבה ביקורתית ועוד. אני חושבת שכשהמפגשים האלו משמעותיים לנוער אז מתחוללים שינויים, קטנים או גדולים. לפעמים המשמעותיות נראית בצורה של ויכוח ואי הסכמה, לפעמים בצורה של בכי, לפעמים בצורה של הכרת תודה או הקשבה. אני חושבת שזה שאני יכולה לדבר באופן פתוח עם נער בן 14.5 על זה פורנו ועל ההשפעות שלו עליו זה משמעותי מאוד".

בלימודיה סהר אוהבת לראות איך אידיאולוגיה ותאוריות שנכתבו בתקופות שונות בהיסטוריה רלוונטיות גם לחיינו. "אני אוהבת את הוויכוחים והדיונים שפותחים לי את הראש, את עבודות הסיום שהן מאתגרות מאוד אבל גם מוציאות ממני את המיטב וגורמות לי לנתח, ללמוד ולגעת באופן הכי מוחשי שאפשר בתאוריה ובחיים. אני גם אוהבת את היחס האישי מהמרצות ומהמרצים, את גובה העיניים שדרכו מועברים התכנים ואת העובדה שהן מודעות לכך שמדובר בתכנים מטלטלים ועל כן נמצאות שם גם לשיח הרגשי". ומה בעתיד? סהר שואפת לקדם מהלכים שיביאו לשינוי בחינוך למיניות במערכת החינוך. "הייתי רוצה להמשיך לדוקטורט ולהרחיב את העשייה שלי הנוגעת לחינוך למיניות – הגברת המודעות, הנגשת תכנים ומיומנויות לכל איש או אשת חינוך שרוצה בכך".
 

רוצים לדעת עוד על התוכניות ללימודי מגדר? היכנסו