Skip to main content
|

הפודקאסטים - תוכן בהתאמה אישית

מהם פודקאסטים? איך הם נולדו וכיצד הפכו למוצר התוכן המבוקש ביותר בשנים האחרונות?

Image
pudcast

הפודקאסטים, הסכתים בעברית, חזרו והפכו להיות פופולריים בשנים האחרונות משום שהם פותחים פתח קל ונגיש לעולם רחב של תכנים בהתאמה אישית – מרוחניות הודית ועד מדע פופולרי, ממוזיקה אלטרנטיבית ועד קולנוע של שנות השבעים. קבלו את ההיסטוריה המקוצרת של הפודקאסטים, וגם כמה עובדות על הדבר הכי מעניין שיש לכם בטלפון הנייד

האם הכינוי "ברכה גולשת" מוכר לכם מן העבר? אותה ברכה עשתה סוג של היסטוריה מקומית בשל היותה הפודקאסט הישראלי הראשון. זה קרה ב-2004, כשכבר שודרו בעולם הגדול לא מעט פודקאסטים. זה גם קרה כשנה לפני שמילון אוקספורד הבריטי הכריז על המילה "פודקאסט" כמילת השנה ל-2005. והיתה לכך סיבה בהחלט טובה. 

מהו פודקאסט (Podcast)?

פודקאסט (Podcast) מוגדר כאוסף או כסדרה של קטעי שמע שמועלים אל רשת האינטרנט. משם – ניתן להאזין להם בסטרימינג (הזרמת מדיה, כמו צפייה בסרטוני יוטיוב למשל) או באמצעות הורדה לטלפון הנייד או למחשב. לטובת נוחות השימוש, יש לא מעט אפליקציות שמאפשרות האזנה לפודקאסטים, כמו גם חיפוש וגילוי פודקאסטים בהתאמה אישית, לפי תחומי העניין שלכם. במילים פשוטות: מדובר ברדיו אינטרנטי.

המילה "פודקאסט" משלבת את המילים Pod - כינוי מקוצר לנגן האייפוד המפורסם של אפל, והמילה Cast - בהקשר זה, שידור. שם זה הומצא בידי העיתונאי הבריטי בן המרסליי. בעברית, מקור השם אחר. מסתבר שעד ל-2018, למאזינים הישראלים לא היתה אלטרנטיבה עברית ראויה, ורק באותה עת, נולדה המילה "הסכת".

מילה זו מרמזת על פורמט תוכניות הרדיו של פעם, הלוא הם התסכיתים, אותם סיפורים רדיופוניים ששלטו בזירה טרום ימי הטלוויזיה. ועוד מעניין לגלות כי המילה "הסכת" נבחרה לאחר שהאקדמיה ללשון העברית ותאגיד השידור הישראלי, פנו אל הציבור כולו כדי למצוא שם ראוי, מה שהביא יותר מ-1,000 ישראלים להגיש הצעות לחלופה העברית לפודקאסט.

בין השאר, נבחרו חלופות, כגון שמיעון, תא-שמע ושאר צירופים מדליקים.

מי שאחראי להולדתו של הפודקאסט היה המתכנת האמריקאי דייב וויינר, שהצליח ליצור פרוטוקול ייחודי לתהליך השידור וההפצה של הפודקאסט. זמן קצר לאחר מכן, עלו לאוויר הפודקאסטים הראשונים שעשו שימוש ברשת האינטרנט. היום קיימים בעולם הדיגיטלי יותר מכ-2.5 מיליון פודקאסטים, להם מאזינים עשרות מיליוני בני אדם. כמו התכנים גם אוכלוסיית יוצרי הפודקאסטים מגוונת ביותר וכוללת גופי תקשורת עתירי ממון וגם אנשים פרטיים נטולי אמצעים.

תוכן משמעותי

הפודקאסטים עשו למילה המשודרת את מה שהבלוגים עשו למילה הכתובה, כלומר, הפיצו אותה לכל עבר, אבל בעיקר יצרו דמוקרטיזציה שבה כל אחד יכול לעשות רדיו. ומהצד השני, כל אחד ואחת יכולים להאזין לכל שעולה על דעתם, בכל מקום ובכל זמן. כך, ההתאמה האישית מתרחשת בשני הכיוונים.

כמו בתוכנית מלל ברדיו, גם פורמט הפודקאסט כולל מגיש אחד או כמה, עם או בלי מרואיינים אורחים. ובאינטרנט, שבו השמיים הם הגבול, גם מגוון נושאי הפודקאסטים הוא אינסופי: ממוזיקה ועד מדע, מהיסטוריה ועד קולנוע, מעיצוב ועד פוליטיקה, מעצות לחיים טובים ועד ביולוגיה מולקולרית, מרוחניות ועד קומיקס, מעסקים ועד ספורט, מדת ועד איכות סביבה.

עולם הפודקאסטים גם יוצר חיבורים מעניינים בין נושאים, אנשים ורעיונות. כך למשל, הפודקאסט Renegades: Born in the USA, כשעלה לאוויר לפני כשנה, בהנחייתם של ברק אובמה, נשיאה הקודם של ארה"ב, והמוזיקאי ברוס ספרינגסטין. השניים שוחחו על מתחים חברתיים, על אבהות ועל כל מה שביניהם והפודקאסט זכה לפרסום רב.

באופן טבעי, תכני הפודקאסטים אף מחלחלים אל השיח הציבורי, ויוצרים שינוי ממשי בתחומים שונים. דוגמה לכך הוא הפודקאסט האוסטרלי שעסק במקרה של לינט דוסון שנעלמה מעל פני האדמה לפני 40 שנים. התחקיר שפורסם ב-2018, פיצח את התעלומה בשידור, והביא מאוחר יותר להרשעת בן זוגה של לינט, כריס דוסון, ברצח.

בשונה מתוכנית רדיו שמשודרת בשעה קבועה ובטווח קליטה מוגבל מבחינה גלובלית, הרי שאת הפודקאסטים אנשים מרחבי העולם צורכים בזמן הנוח להם ביותר – בזמן נהיגה, בעת ניקיון הבית, במהלך אימון ספורט או בדרך הישנה והטובה: ברביצה נינוחה בסלון. כל אחד ואחת – והרגלי הפודקאסט שלהם. יתרון גדול נוסף הוא מגוון אפשרויות צריכת התוכן הבלתי מוגבלות – לא בזמן ולא במקום.

אפליקציות ואתרי פודקאסטים

לפודקאסטים ניתן להקשיב באמצעות אפליקציות ואתרי אינטרנט ייעודיים ופלטפורמות רבות גם מאפשרות לכל אחד לבנות לעצמו מעיין לוח שידורים אישי לפי תחומי העניין. אם תרצו להקליט פודקאסט משלכם, הרשת מלאה בשלל אתרים וסרטונים שילמדו אתכם, שלב אחר שלב, כיצד לעשות זאת.

בישראל החלו להקליט פודקאסטים כבר בשנת 2000 וכיום ישנם בישראל מאות קבוצות שיוצרות פודקאסטים בעברית. הבולטות שבהם "עושים היסטוריה" העוסקת בהיסטוריה, מדע וטכנולוגיה או "אחד ליום", המתמחה באקטואליה, ועוד רבים אחרים.

בסקר שערכה חברת בזק בפברואר 2022, עולה כי 47 אחוזים מהמבוגרים בגילי 18 ומעלה האזינו לפודקאסטים בשנת 2021, לעומת 38 אחוזים ב-2020 ו-32 אחוזים ב-2019. באשר לבני נוער, בשנת 2021 האזינו לפודקאסטים 51 אחוזים מהם.

בר-דעת, אפליקציית הפודקאסטים של אוניברסיטת בר-אילן

 בעולם האקדמיה הישראלי, אוניברסיטת בר-אילן נחשבת פורצת דרך בכל הקשור לפודקאסטים בהיותה האוניברסיטה הראשונה שבנתה אפליקצייה ייעודית במטרה להפיץ ידע אקדמי במגוון רחב מאוד של תחומים, בחינם ובאופן נגיש לקהל הרחב. כיום, אפליקציית בר-דעת מציעה כ-350 פודקאסטים במגוון רחב של תחומי ידע, והיד עוד נטויה, בתדירות של כשני פרקים חדשים מדי שבוע.

ב"בר-דעת" ממתין לכם שפע מגוון של תכנים מכל סוג - מסיפורן של ענקיות הטכנולוגיה בעולם (שימו לב לסיפורה המרתק של ויקיפדיה) ועד הצצה לעולם פיזיקת הקוונטים ולשאלה המהותית - מהו הזמן. מרגע זה, הבעיה הגדולה ביותר שלכם היא פשוט לבחור.

לפודקאסטים של בר-דעת - ניתן להאזין באמצעות האתר או להוריד לנייד מחנויות גוגל ואפל.