Skip to main content
|

מדוע מדינות המפרץ משתלטות על הכדורגל העולמי

ד"ר יוסי מן מהמחלקה ללימודי המזרח התיכון, מדבר בפודקאסט על האינטרסים החבויים והגלויים של מדינות המפרץ העשירות בטיפוח תדמית חדשה הקשורה בספורט ובכדורגל בפרט

Image
כדורגל

המונדיאל נערך בימים אלה בקטאר, וערב הסעודית כבר הפתיעה את ארגנטינה החזקה בניצחון סנסציוני. מנצ'סטר סיטי ופאריז סן ז'רמן, שתיים מהקבוצות החזקות בעולם, נמצאות בבעלות של גופים עשירים ממדינות המפרץ. אז מדוע החליטו מדינות המפרץ להסתער על הכדורגל העולמי?

האזינו לפודקאסט של ד"ר יוסי מן מהמחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בר-אילן, על ההשתלטות של מדינות המפרץ על עולם הכדורגל, באפליקציית בר-דעת.

המעורבות של מדינות המפרץ בספורט העולמי, ובעיקר בכדורגל, בולטת מאז סוף שנות ה-90, ומובילות אותה קטאר, איחוד האמירויות ובאחרונה גם ערב הסעודית. המדינות האלה עשירות מאוד וגם מבינות היטב את הכוח שיש בספורט, שמאפשר להן לקדם את האינטרסים שלהן. מדינות המפרץ נכנסו לעולם הכדורגל לאחר שעברו שינויים פנימיים. אמנם מבחינה היסטורית אין להן מורשת ספורטיבית גדולה, אבל בעולם הערבי יש עניין גדול מאוד בכדורגל. בנוסף, יש להן חיבור היסטורי ותרבותי עשיר לבריטניה, וזה סייע להן להתחבר לכדורגל הבריטי, ומשם להתרחב.

קטאר והאמירויות הן מדינות זעירות עם מעט מאוד אזרחים. האינטרס העיקרי שלהן היה לבצע לעצמן מיתוג מחדש, והכדורגל שימש אמצעי מצוין שסייע להן להצליח במשימה הזו. כמו כן, הן שואפות לפתח ענפי כלכלה חדשים, שאינם קשורים ישירות לעולם האנרגיה, בעיקר את חברות התעופה שלהן שמשמשות כספונסריות של הקבוצות. במדינות האלה גם קיים ידע רב במסחר וניסיון בניהול, מה שאפשר להן להצליח ברכישה ובניהול של הקבוצות, בעזרת הכסף העצום שיש להן. לקטאר חשוב גם להתרחק מהתדמית הבעייתית שיש לה, בגלל מעורבות בסכסוכים אזוריים. זה נכון גם לגבי ערב הסעודית.

לצד שיקולי התדמית שלהן בעיני העולם למעורבותן בכדורגל העולמי יש גם השפעה פנימית חשובה. במדינות המפרץ חיות קהילות גדולות של עובדים זרים. ההשקעה בספורט, למשל בליגות מקומיות, עוזרת לייצר קהילות, זהות וגאווה לאומית. בנוסף, זה עוזר להן גם בקידום המודעות לאורח חיים בריא וספורט, שכן במדינות אלה יש בעיות רבות של השמנה ושל סוכרת.

עוד נושא חשוב הוא הדור הצעיר. במדינות המפרץ יש צעירים רבים – בסעודיה, לדוגמה, 70% מהתושבים הם בני פחות מ-30. הדור הזה רוצה לראות את המדינות שלו מתחברות לעולם הבינלאומי, וספורט זו דרך טובה לעשות את זה.

החזון של המדינות האלה ברור: להמשיך להשקיע בספורט, לארח תחרויות, לרשום הישגים ולזכות במדליות באולימפיאדות. הן רוצות להיות לא רק עשירות, אלא גם מאושרות – ולספורט, לתפיסתן, יש השפעה חיובית בדרך לשם.

להאזנה לפודקאסט - הורידו את אפליקציית בר-דעת