Skip to main content
21.12.2022 | כז כסלו התשפג

מחקר בכתבי יד עתיקים באמצעות בינה מלאכותית

המחקר אותו מוביל ד"ר אבי שמידמן מהפקולטה למדעי היהדות עם חוקרים נוספים זכה במענק של 10 מיליון אירו מטעם האיחוד האירופי

תמונה
אבי שמידמן

ד"ר אבי שמידמן מהפקולטה למדעי היהדות באוניברסיטת בר-אילן זכה יחד עם חוקרים נוספים מאוניברסיטת תל אביב, חיפה, הספרייה הלאומית של ישראל ובית הספר היישומי ללימודים גבוהים בפריז (PSL, EPHEבמענק של 10 מיליון אירו על מחקר העוסק בניתוח של עשרות אלפי כתבי יד עבריים מימי הביניים. המחקר החדשני ינתח באמצעות בינה מלאכותית, עשרות אלפי כתבי יד עבריים מתקופת ימי הביניים וישפוך אור על ההיבטים הספרותיים וההיסטוריים של אוכלוסיית יהודי אירופה ותרומתם לתרבות האירופית.

זו הפעם הראשונה שהמענק היוקרתי (ERC Synergy) ניתן למחקרים במדעי היהדות, וכן זו הפעם הראשונה שהוא מוענק עבור חקר חישובי של כתבי יד.

שיתוף הפעולה של צוות החוקרים עם הספרייה הלאומית, יאפשר גישה לשרידים חומריים וטקסטואליים נדירים שעוברים בשנים האחרונות תהליך של דיגיטציה על ידי צוות הספרייה. חומרים אלו ינותחו באמצעות הגישות הפילולוגיות והממוחשבות המתקדמות ביותר. הפרויקט יאפשר לחקור מיליוני עמודי כתבי יד, שנכתבו ושהועתקו כחלק מתרבות ומורשת עם ישראל, עד כדי מעקב אחר הערות שוליים שנוספו בשולי הכתבים שעברו מיד אל יד משך דורות.

על פי התוכנית, המחקר יתמשך על פני כשש שנים ובמסגרתו ישולבו תחומי הפילולוגיה והפליאוגרפיה עם טכנולוגיות חדשות לניתוח עשרות אלפי כתבי יד וקטעים עבריים מימי הביניים שטרם נחקרו, ברוחב ועומק חסרי תקדים. בכך, מקווים החוקרים לשחזר את תרבות הספרות היהודית המגוונת והעשירה של ימי הביניים.

"זהו קו פרשת המים בתחום מדעי היהדות", ציין ד"ר אבי שמידמן מהפקולטה למדעי היהדות באוניברסיטת בר-אילן. "כמעט כל היבט בַּתחום יזדקק לבחינה והערכה מחודשות לאור העדויות החדשות שייאספו. המיזם הזה עומד לשנות לעומק את הידע ההיסטורי שלנו ולקדם את הבנתנו לגבי מורשת הספרות היהודית. הוא יציב רף חדש בתחום מדעי הרוח הדיגיטליים, וגם יספק בסיס עדכני של אלגוריתמים ומודלים לחקר כתבי-היד של תרבויות אחרות".

מנהל הספרייה הלאומית אורן וינברג, אומר כי הזכייה במענק היוקרתי מהווה הזדמנות להוסיף יכולות מתקדמות למיזם 'כתיב' שהוא המאגר הדיגיטלי היחיד בעולם של כמאה אלף כתבי יד עבריים. "כבר בעתיד הנראה לעין נוכל להסתייע במחקר של ה-ERC ולאפשר את פיענוח כתבי היד העבריים והמרתו לטקסט קריא על ידי מחשב. מדובר בהישג טכנולוגי חסר תקדים שתוצאותיו יפתחו אופקים חדשים למחקר במדעי היהדות".

את הפרויקט הייחודי מובילים ד"ר אבי שמידמן הפקולטה למדעי היהדות באוניברסיטת בר-אילן, פרופ' נחום דרשוביץ, מבית הספר למדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב, פרופ' דניאל שטוקל בן עזרא (PSL, EPHE), ופרופ' יהודית אולשובי-שלנגר (PSL, EPHE ואוניברסיטת אוקספורד). כמו כן שותפים לפרויקט הספרייה הלאומית של ישראל שתנגיש עבור החוקרים את התמונות של כתבי היד העתיקים, ומעבדת אליהו למדעי הרוח הדיגיטליים באוניברסיטת חיפה.

האם למידה עמוקה היא מרכיב הכרחי בבינה מלאכותית?>>>

כל התוכניות לתואר ראשון בפקולטה למדעי היהדות בבר אילן - קטלוג תחומי הלימוד>>>

על בינג, ומהפכת הבינה המלאכותית במנועי החיפוש - הפודקאסט המלא>>>