Skip to main content
30.01.2023 | ח שבט התשפג

מה כדאי לדעת לפני תקופת הבחינות

ד"ר יוסי בן ציון מהמחלקה לפיזיקה מציע כמה טיפים שיעזרו לסטודנטים לצלוח בשלום את תקופת הבחינות

תמונה
בחינות

תקופת הבחינות באוניברסיטה היא תקופה קצרה למדי המהווה את שיאו של הסמסטר. ההשקעה, ההשתתפות והלמידה האינסופית מובילים לכשלושה שבועות במהלכם הסטודנטים נבחנים על כמות עצומה של חומר. אתגר זה מצריך תכנון אופטימלי של משאבי הזמן ותשומת הלב, לצד התמודדות מנטלית עם הלחץ. מה אפשר לעשות כדי לעבור את התקופה הזו בהצלחה ובנינוחות יחסית? 

ד"ר יוסי בן ציון, סגן ראש המחלקה לפיזיקה המשמש גם כיועץ לסטודנטים במחלקתו, מציע כמה טיפים המתבססים על ניסיונו האישי ועל נסיונם של סטודנטים ותיקים במחלקה:

לוח זמנים
יש לגשת לתקופת הבחינות עם תוכנית מסודרת. הכינו מראש לוח זמנים המפרט מה תלמדו בכל יום. את הלוח צריך לתכנן באופן שיאפשר לכם לעמוד בו. חשוב להקפיד לעמוד ביעדים היומיים שהצבתם ולא לוותר לעצמכם. לוח כזה, המתוכנן מראש לכל התקופה, יאפשר לכם לנצל את זמנכם בצורה הטובה ביותר, ימנע השקעת יתר או חסר במבחנים ויוביל אתכם בבטחה ממבחן למבחן. מנסיון אישי, בסוף התקופה תפרדו מהלוח כמו שנפרדים מחבר טוב שליווה אתכם בתקופה מאתגרת.

למידה קבוצתית
למדו עם חברים, זה יעשה לכם טוב. במרבית המקרים למידה קבוצתית עדיפה מלמידה פרטנית, וניתן לתת לכך שלוש סיבות עיקריות. ראשית, קל יותר לעבור את התקופה הלחוצה יחד עם חברים, כך היאוש נעשה יותר נוח. שנית, בשל "הלחץ הקבוצתי", הסטודנט נעשה מחויב יותר לניצול מלא של הזמן, בעוד חברו הלומד לבדו נוטה לוותר לעצמו לטובת הפסקות והסחות. סיבה שלישית: בלמידה קבוצתית תוכלו לדון יחדיו בנקודות הדורשות הבהרה, לעזור ולהיעזר בקבוצה. ללא ספק, את הדברים עליהם תדונו בקבוצה תזכרו ותבינו בצורה הטובה ביותר.

סיכום של הנקודות החשובות
סיכום יאפשר לכם לראות את התמונה "הגדולה" והקשר בין חלקי החומר. במהלך הסמסטר אתם צוברים ידע בקצב מסחרר, אך לעיתים "מרוב עצים לא רואים את היער". סיכום הנקודות החשובות יאפשר לכם לראות את התמונה הכוללת באופן קצר וממוקד. טיפ זה חשוב במיוחד במבחנים עם חומר פתוח, אך יעזור לכם רבות גם במבחנים עם חומר סגור.

מבחנים משנים קודמות
לכל אדם יש סגנון ייחודי, ותוכלו לנצל זאת כדי לשפר את סיכוייכם. גם אם המרצה מבהיר באופן חד משמעי שאצלו בשום אופן אין "שחזורים", ובינינו - כל מרצה אומר זאת, הוא לא יכול לברוח מעצמו. לכל מרצה חתימה ייחודית הבאה לידי ביטוי בתוכן הבחינה ובסגנונה. לכן אל תוותרו על פתירת מבחנים משנים קודמות. בעזרתם תוכלו להכיר את סגנון השאלות של המרצה, טריקים שהוא אוהב להשתמש בהם, הנושאים עליהם הוא נוהג לשאול בתדירות גבוהה ואפילו (תתפלאו - יש לכך ערך) תרכשו היכרות עם הפונטים והעימוד שבהם הוא נוהג לעצב את הבחינה. כל אלו יקצרו את "זמן ההסתגלות" שלכם בתחילת המבחן ויאפשרו לכם "לשלוף" ממוחכם את דרך הפתרון בבהירות ובמהירות גבוהה יותר. איני מייעץ לכם לבסס את ההכנה למבחן רק על פתרון מבחנים משנים קודמות, אבל לאלו בהחלט מקום של כבוד.

החומר האחרון שנלמד
שימו לב לחלקו האחרון של הקורס, לחומר שהוצג בשבועות האחרונים. לעיתים קרובות משקלו של חומר זה בבחינה גדול מחלקו היחסי בקורס. ה"דומיננטיות של ההרצאות האחרונות" מבוססת על כמה סיבות. ראשית, עקב העובדה שבמקרים רבים חלקי הקורס מבוססים זה על זה, שאלות על החלק האחרון בחומר בוחנות הבנה גם ביחס לחלקי החומר הקודמים. שנית - המרצים שלכם כותבים את הבחינה בסיום הסמסטר והחלק האחרון הוא בדיוק מה שנמצא אצלם בראש כשהם מתיישבים מול המחשב.

"לא הביישן למד"
 אין שאלה לא טובה (אך יש בהחלט תשובה כזו). לא הבנתם נקודה מסוימת בחומר? אל תתביישו. תשאלו את החברים לכיתה, את המתרגלים ואת המרצה. זה לגמרי בסדר לא להבין ולבקש עזרה.

מועד ב', האקס פקטור
למרבית הדברים המשמעותיים בחיים אין הזדמנות שנייה. למבחנים באקדמיה - יש. הידיעה שרשרת בטחון פרוסה לרגליכם אמורה לגרום לצעדים שלכם להיות קלים יותר. בכל פעם שאתם נלחצים מבחינה קרבה, וכידוע מבחנים הם הזדמנות נפלאה להעיר את שד החרדות שיושב לנו בראש, תזכרו באסטרטגיה הפשוטה לגרוש חרדות: "מה יקרה לנו במקרה הכי גרוע?". ובכן, כלום, ממש ככה. במקרה הכי גרוע תיגשו למועד ב'. יודגש כי כותב טור הזה אינו מעודד שימוש מראש במועדי ב', הם אמורים לשמש רק כמוצא אחרון. שימוש תכוף במועדי ב' מאריך, אפקטיבית, את תקופת הבחינות ואינו מאפשר לכם לפנות את תשומת הלב לקורסים הבאים, שגם בסופם ממתינה לכם בחינה.

לא לשכוח את "החיים עצמם
כפי שאמר אדם למוד במבחנים ובאתגרים, אל תשכחו גם בתקופת הבחינות לנשום, לקחת הפסקה כשצריך, לנוח, לבלות ולשמור על פרופורציה. לפעמים זה לא פחות חשוב מהלימוד לבחינה.

לתוכניות הלימוד במחלקה לפיזיקה היכנסו