Skip to main content
02.07.2023 | יג תמוז התשפג

לשפר את חייהם של נפגעי טראומה

המחקר של חיים-נחום עוסק בזיהוי המנגנון הנוירולוגי של הטראומה בקרב אנשים שנפגעו בילדותם, ופיתוח דרכי התערבות לשיפור חייהם בבגרותם

תמונה
Influential_BG_04-07

הכירו את שילת חיים-נחום, שזכתה באחרונה במלגת ות"ת לפוסט דוקטורנטיות. המחקר של חיים-נחום מתמקד בשני מישורים: זיהוי מכניזמים נוירוביולוגיים בקרב נפגעי טראומה בילדות (לעומת טראומה בבגרות), ופיתוח דרכי התערבות שונות לשיפור חייהם של נפגעי טראומת ילדות, בפרט נפגעי התעללות והזנחה.

"הבחירה בתחום, נבעה משילוב של ניסיון אישי ומפגש מקצועי עם קולגות", היא מספרת, "טראומת ילדות היא נושא מטריד המעסיק לא מעט חוקרים. עם זאת, עדיין חסרה הבנה לגבי המנגנונים המוחיים וההתנהגותיים שקשורים לפגיעה בילדות ולהשלכות השונות שלה. במיוחד, חסרות תוכניות התערבות חדשניות שהן Cost-effective עם יכולת הפצה רחבה (Scalability) שיוכלו לדבר אל קהל לצעיר, בעיקר אל ילדים ואל בני נוער".

חיים-נחום מוסיפה כי להערכתה "פעילות הדדית בשני מישורים משלימים של זיהוי מנגנונים מוחיים הנקשרים לפגיעה בילדות, לצד פיתוח תוכניות התערבות מותאמות ונגישות, תוכל לסייע לחוקרים וגם לאנשי חינוך, לעובדים סוציאליים ולפסיכולוגיים, לפעול בצורה מותאמת יותר למען נפגעי טראומת ילדות".

חיים-נחום למדה את כל שלושת התארים שלה בבר-אילן, ולדבריה "אחד מהמאפיינים הבולטים באוניברסיטה, הוא היחס האישי מהמרצים, ותחושה של בית. המנטורית שלי בדוקטורט, פרופ' עינת לוי-גיגי, והמעבדה בה צמחתי, המעבדה לטראומה, להתמודדות ולצמיחה, השפיעו במידה רבה על ההתפתחות המחקרית והאישית שלי".

תרומה חשובה נוספת להתפתחותה המקצועית, נעוצה, לדבריה, במלגות הרבות בהן זכתה, ובמיוחד במלגת עזריאלי. "מלגה זו הייתה אבן דרך משמעותית בהתפתחות המחקרית שלי. המלגה לא רק אפשרה תמיכה כלכלית נדיבה לאורך כל הדוקטורט, אלא במידה רבה עיצבה את ההסתכלות שלי על מחקר. המפגש עם חוקרים שהם חוד החנית מתחומים שונים (ממדעי הרוח, החברה והטבע) אפשר שיתופי פעולה ייחודיים ומגוונים. ככה הגעתי, למשל, למחלקה לפסיכיאטריה באוניברסיטת קולומביה שבניו-יורק, שם אני מקדמת את המחקר על טראומה תוך שימוש במושגים מעולמות תוכן שונים, טכניקות מגוונות (נוירוביולוגיות, פסיכו-פיזיולוגיות, התנהגותיות ועוד), ושיתופי פעולה עם קולגות ממדינות שונות ומתחומי רקע מגוונים. מעבר לכך, מלגת רוטשילד, מלגת חרוב, מלגת נשים לפוסט-דוקטורנטיות מבר-אילן וגם מלגת נשים מטעם הות"ת – כל אלו אפשרו לי להקדיש את הזמן שלי למחקר בתחום".

לתוכניות הלימוד בפקולטה לחינוך