Skip to main content
03.08.2023 | טז אב התשפג

מפתח תהליכים חקלאיים תוך הגנה על הסביבה

ד"ר אביחי יעקובן, מנהל מחקר ופיתוח גלובאלי בחברת "אדמה פתרונות לחקלאות" ובוגר תואר שלישי במסלול ישיר בכימיה אורגנית פיזיקלית

תמונה
Influential_BG_04-21

הכירו את ד"ר אביחי יעקובן, מנהל מחקר ופיתוח גלובאלי בחברת "אדמה פתרונות לחקלאות", ובוגר תואר שלישי במסלול ישיר בכימיה אורגנית פיזיקלית בבר-אילן, בהנחיית פרופ' שמריהו הוז.

"ב'אדמה', אנחנו שוקדים על פיתוח פתרונות שיאפשרו לחקלאים לגדל בקלות, תוך כדי הגנה על הסביבה", אומר יעקובן, "אנחנו מתמקדים בפיתוח תהליכים כימיים תעשייתיים, תוך מחשבה על איכות הסביבה ועל טביעת האצבע הפחמנית. כל זאת, בלי להתפשר על תהליכים חדשניים ומנצחים, גם בעולם התחרותי".

את דרכו המקצועית החל יעקובן ככימאי תעשייתי בחברת "אגן כימיקלים". "במשרה הזו התחלתי להבין את משמעות המעבר מניסויים במעבדה אקדמית לפיתוח תהליך כימי, מרמת המעבדה, לסקאלה חצי תעשייתית - ועד לייצור תעשייתי".

לאחר מכן עבר לחברת Pharmos שעסקה בתחום שונה בתכלית - פיתוח חומרים הנגזרים מהחומרים הפעילים בקנאביס למטרות תרפויטיות שונות. "ניהלתי שם את הקבוצה לכימיה תרופתית ובמסגרת זו הייתי שותף לניסוי קליני בבני אדם בפאזה 3. הייתה לי גם זכות להכין חומר חדש שהגיע לניסויים קליניים בבני אדם. לאחר מכן עברתי בחברת Dynamix Pharmaceuticals שעסקה בגילוי ובפיתוח תרופות לסרטן. גם כאן ניהלתי את הקבוצה לכימיה תרופתית".

בתפקידו הבא, הוא הצטרף לחברת "אדמה", בה הוא עובד עד היום. בחברה זו הוא כיהן בכמה עמדות, שהובילו לתפקידו הנוכחי כמנהל מרכזי המחקר והפיתוח הכימי של החברה בישראל, בהודו ובסין.

"כימיה אורגנית פיסיקלית עוסקת בהבנת התהליכים ובכוח המניע להתרחשותם. העיסוק בכך דורש מהחוקר העמקה חשיבתית ושאילת שאלות מהותיות בניסיון לתת הסברים מדעיים או הוכחות אמפיריות. 

אני בחרתי ללמוד תואר ראשון בכימיה בבר-אילן ובלימודים נחשפתי לעבודתו של פרופ' הוז, ולתחומי המחקר והדינמיקה בקבוצת המחקר. מיד הרגשתי דחף להיות חלק ממנה. אהבתי את הניסיון להבין לעומק את התהליכים, לשאול שאלות ולתכנן את הניסוי המתאים לפתרון". את הכלים שקיבל בבר-אילן, הוא לקח עמו כצידה לדרך. "הליווי והעזרה בהכשרה שקיבלתי בבר-אילן מלווים אותי עד היום". 

לתוכניות הלימוד במחלקה לכימיה