Skip to main content
11.10.2023 | כו תשרי התשפד

כיצד להתמודד עם שגרת מלחמה?

לשמור על שגרת היום-יום, לצמצם צפייה בטלוויזיה וברשתות החברתיות, לשוחח עם קרובים ולעשות פעילות גופנית

תמונה
שגרת מלחמה

בימים האחרונים, נמצאת ישראל במלחמה עם מספר נפגעים חסר תקדים. בנוסף לכך, ההפתעה והמהירות שבהן התרחשו הדברים, ואי הידיעה ביחס לגורלם של אנשים רבים, מעוררים בכולנו מתח ושל מצוקה. צוות התמיכה הנפשית של אוניברסיטת בר-אילן מציע כמה דרכים שיעזרו לנו להתמודד עם המצב. 

המצוקה יכולה להתבטא באופנים שונים שניתן לחלק לשלוש קבוצות עיקריות: תגובות רגשיות: (פחדים וחרדות, דכדוך ועצב, תסכול וכעס), תגובות גופניות (דופק מואץ, נשימה מהירה, הזעת יתר, מתח שרירי, רעידות בגוף), תגובות פסיכוסומטיות (כאבי ראש, מיחושים בגוף, אובדן תיאבון, בעיות עיכול, עייפות יתר ונדודי שינה), ותגובות קוגניטיביות (חוסר קשב, חוסר ריכוז ובלבול).

כיצד ניתן להתמודד עם החרדה?
למרות שמצב משברי מזמין שינויים רבים, הניסיון לשמור על השגרה יכול לסייע להפחית חרדה, וליצור תחושה של רצף, של מוכרות ושל ביטחון. זאת, בעיקר כששמירה על שגרת היום יום, מערבת פעילות אקטיבית ומתרחשת בסביבה בינאישית. אכילה ושתיה באורח סדיר והקפדה על מספר שעות שינה תקין, הינן חיוניות ביותר. כאשר דברים בסיסיים אלה חסרים – הדבר מחליש גם את היכולת הנפשית לעמוד במצבי דחק.

כמו כן, רצוי לצמצם את הצפייה בטלוויזיה, את הקריאה באינטרנט ואת החשיפה לסרטונים על אודות המצב. הצפת המידע מגבירה את תחושת חוסר האונים, וגורמת לחוויה מרובה וחוזרת של אירועים שהיו והסתיימו. למרות הלחץ, חשוב למצוא זמן לפעילויות מהנות שאינן מסכנות כגון: מפגש זום עם חבר, שיחה בטלפון או צפייה בקומדיה.

הגוף מגיב לחרדה באמצעות תגובות פיזיולוגיות שלא תמיד נעלמות כאשר האיום מוסר. הרפיה וכושר יכולים לסייע לפרוק מתחים ולשחרר הורמונים המשפרים את מצב הרוח. אפשר להיעזר באפליקציות מיוחדות לפעילות מיינדפולנס.

ולסיום, זכרו שקשה ומכביד לשאת את החרדה לבד, ולעיתים נטל הבדידות כבד יותר מנטל החרדה. מומלץ לאתר אנשים קרובים, לשתף אותם בחששות, לשמוע על רגשותיהם ולשאת ביחד את העומס הרגשי. אם אתם מרגישים שאתם מתקשים להתמודד עם העומס הרגשי, או שאתם סובלים מפגיעה קשה בתפקוד היומיומי, בעומס של מחשבות חוזרות ומטרידות, בתחושת ניתוק מאנשים קרובים או מהמציאות, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית.

בימים אלה מפעיל צוות התמיכה של בר-אילן ״קו חם״ שנועד לתת מענה של סיוע ותמיכה לקהל הרחב. מספרו של הקו 03-5318811 והוא פועל בימים א׳-ו׳ בשעות 22:00-8:00. 

מרכז הסיוע של ער"ן