Skip to main content
19.03.2024 | ט אדר ב' התשפד

"הקלות מרחיקות לכת יפגעו בסטודנטים"

נשיא אוניברסיטת בר-אילן ויו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, פרופ' אריה צבן, השתתף בדיון על הקלות בלימודים למשרתי מילואים, והציע: תנו להם מלגת קיום ותאפשרו להם ללמוד כמה זמן שיצטרכו

תמונה
אריה צבן בכנסת

נשיא אוניברסיטת בר-אילן פרופ' אריה צבן, המשמש כיו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, השתתף בדיון שנערך בוועדת החינוך של הכנסת (ב-19.3.24) ועסק בהצעה שעשויה להוביל לקיצוץ נרחב בהיקף הלימודים לתואר, למשרתים במילואים. בדבריו, הזהיר פרופ' צבן כי יוזמת החוק שנועדה לתת פטורים נרחבים מלימודים לאנשי מילואים, סופה לפגוע במקבלי ההטבות. 

את ההצעה יזמו 85 חברי כנסת במטרה לסייע לסטודנטים אנשי מילואים, בעקבות המלחמה. במהלך הדיונים על ההטבות, הועלתה יוזמה שעשויה להוביל לפטור לסטודנטים ששירתו תקופת מילואים ארוכה, של עד שליש מהמבחנים והקורסים בלימודי התואר הראשון, ועד מחצית מהחובות האקדמיים בתואר השני. ההצעה תכפה על האוניברסיטאות והמכללות להעניק את הפטורים בכל תחומי הלימוד.
"למה לתת תעודה סוג ב'", אמר פרופ' צבן והזהיר: "מי שיבוא עם תעודה שיופיע בה 'פטור, פטור, פטור', יגידו לו – אנחנו נחזור אליך. זה פוגע במה ששוות התעודות שלנו". לאזהרתו של פרופ' צבן בוועדה הצטרף בין השאר גם נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון.

"אי אפשר להחזיר 150 יום בנקודות זכות", הוסיף פרופ' צבן, "תנו להם מלגת קיום ותאפשרו להם ללמוד בשקט כמה זמן שיצטרכו. אנחנו כאן כדי ללוות אותם. אנחנו קלטנו 60,000 משרתי מילואים, 5,000 מתוכם מטופלים על ידי אישית בבר-אילן. אנחנו עובדים בזה. הבאנו תרומות כדי לתת להם מלגות מחיה עוד לפני שהכנסת והממשלה התעוררו. אנחנו נלחמים כדי לייצר לעצמנו יותר עבודה. למה? כי אנחנו מאמינים בזה".

אריה צבן בכנסת1

פרופ' צבן הזהיר כי הרצון לתת למשרתים ולמשרתות במילואים הטבה מיידית, יעלה ביוקר בעתיד. "אתם לוקחים את מיטב הנוער וברגע רגשי קשה עבורם פותרים בעיה רגעית, אבל דופקים להם את החיים. מחקרים מראים שהקלות יובילו לכך שהם ישתכרו, לאורך חיים שלמים, 20% פחות".

בתגובה לביקורת של חלק מחברי הכנסת, אמר פרופ' צבן: "תנו לנו לעשות את העבודה שלנו. אני הייתי בקורס טיס, זה לא אומר שאני יודע להכשיר טייסים ולכן לא כל מי שעשה תואר אקדמי, מומחה להכשרה אקדמית. זו המומחיות שלנו. כבר 40 שנה אני עוסק בזה. אנחנו מבקשים שלא תגרמו נזק למילואימניקים ולקולגות שלהם".