Skip to main content
26.08.2025 | א אלול התשפה

ממבוכים ודרקונים ועד עזרה לחיילים: איך הפכנו לחוקרות וחוקרים

ד"ר יעל שובל צוקרמן רצתה להיות קב"נית טובה יותר, ד"ר יניב פוקס חלם להקים לתחייה דמויות היסטוריות, ופרופ' ירון אורנשטיין ניסה לשלב בין אהבתו לביולוגיה ולמחשבים. זהו סיפורם של שלושה מחוקרי בר-אילן שהפכו את תחום העניין שלהם למחקר ולמקצוע

תמונה
איך הפכנו לחוקרים

ד"ר יעל שובל צוקרמן: המחקר שמועיל לחיילי צה"ל
ד"ר יעל שובל צוקרמן עומדת היום בראש התוכנית לתואר ראשון בעבודה סוציאלית בבר-אילן וראש  התוכנית לתואר שני בעבודה סוציאלית לקצינות נפגעים של צה"ל. כמו כן, מנהלת קלינית של  מרכז אדוות להחלמה - קליניקה לטיפול בנפגעי טראומה ובני משפחותיהם בבר-אילן. מאז תחילת המלחמה היא נמצאת במילואים בצו שמונה מתמשך. היא מטפלת בפדויי השבי ובחיילים המתמודדים עם התסמונת הפוסט טראומטית.

הדרך שלה למחקר לא הייתה פשוטה. בתחילת התואר השני היא כמעט ויתרה. "המסלול עם התזה היה תובעני מאוד", היא נזכרת. "עבדתי אז במשרה מלאה כקב"נית בכלא 6. הרגשתי ששילוב המחקר עם העבודה כקב"נית  יהיה גדול עלי".
 

יעל

כשפרצה מלחמת לבנון השנייה. שובל-צוקרמן עברה לתפקיד חדש בצבא והתחילה לטפל בחיילים לוחמים שעברו אירועים טראומתיים. "רציתי לבדוק אם הטיפולים שלי באמת עוזרים", היא מסבירה. "חזרתי למסלול עם תזה וסיימתי אותה תוך שנה. הבנתי כמה חשוב לשלב מחקר בעבודה מהסוג שלי".

בדוקטורט היא ערכה מחקר על לוחמי מלחמת יום כיפור. היא ניסתהלהבין מהם הלוחמים שיסבלו מהתפרצות מאוחרת (לאחר שנים רבות) של ההפרעה הפוסט-טראומתית על סמך מי שסבל ממנה בעבר-לוחמי מלחמת יום כיפור. אחר כך המשיכה לפוסט-דוקטורט בקנדה, שם למדה על טיפולים לא רק לחייל הנפגע אלא גם לבנות הזוג ולמשפחה.

כשחזרה לארץ, השתלבה כמנהלת קלינית של מרכז אדוות להחלמה יחד עם פרופ' רחל דקל. השירות ב'אדוות להחלמה' ניתן בחינם, ומאז המלחמה ידיהם מלאות עבודה. "אנחנו מטפלים בחיילי מילואים ובבנות זוגם. מעבירים הכשרות למי שעובד עם מפונים ושורדי נובה. זה מקום שבו מחקר פוגש פרקטיקה ומאפשר לנו להחזיר לקהילה".

"מאז תחילת השירות הצבאי ראיתי חשיבות בעזרה לאוכלוסיות במשבר", היא אומרת. "זו זכות גדולה להיות שם עבור אנשים במצוקה. זה תפקיד מאתגר אך בעל משמעות. את זה אני המסר הזה אני מעבירה שוב ושוב לסטודנטים שלנו".

פרופ' יניב פוקס: המחקר שמחבר בין רגעים היסטוריים לבינה מלאכותית
פרופ' יניב פוקס מהמחלקה להיסטוריה מתמחה בימי הביניים המוקדמים ובבינה מלאכותית. הוא מרכז את העשייה בתחום הבינה המלאכותית היוצרת בבר-אילן ועומד מאחורי פיתוח הבוט האקדמי 'בר-מוח' - עוזר הוראה אישי המבוסס על ChatGPT.

את המשיכה שלו להיסטוריה הוא תולה במשחק 'מבוכים ודרקונים'. "כשהייתי בתיכון שיחקתי די ברצינות", הוא נזכר. "המשחק מתרחש בעולם שמדמה את אירופה של ימי הביניים. זה מצית את הדמיון".

פרופ' פוקס, בן 49 ואב לשלושה, אומר שהמחקר משך אותו מילדות. "תחילה הרעיון של 'מדען במעבדה', ואחר כך המחשבה להקדיש את חיי לחשיבה יצירתית וחופשית", הוא מספר. "אני אוהב את החופש לחקור מה שמעניין אותי באותו רגע, בלי לבקש רשות. המבנה של האוניברסיטה מאפשר את זה".
 

יניב

השילוב בין היסטוריה לבינה מלאכותית מרתק אותו. "הכלי שפיתחנו מעודד מרצים וסטודנטים להתבסס על יצירתיות וחשיבה", הוא מסביר. "הבינה המלאכותית תשנה את חווית הלמידה בכיתה. אפשר לקיים איתה אינטראקציה ולהפיח חיים ברגע ההיסטורי. הלמידה הופכת חווייתית ואינטראקטיבית יותר".

פוקס גם ניסח את הקוד האתי של האוניברסיטה לשימוש בבינה מלאכותית ומרכז קבוצות עבודה בנושא. "זה מכין את הסטודנטים טוב יותר לשוק העבודה", הוא אומר.

פרופ' ירון אורנשטיין: המחקר שיתקן מחלות גנטיות עוד בשלב הביצית
פרופ' ירון אורנשטיין חוקר בפקולטה למדעי החיים ובמחלקה למדעי המחשב. בין מגוון מחקריו, הוא מפתח שיטות חישוביות שמבוססות על למידת מכונה כדי לתכנן ניסויי עריכה גנטית ולחזות את התיקון שיתבצע ברמת הDNA בתא. המשמעות? בעתיד נוכל לתקן מחלות גנטיות עוד לפני הלידה.

"בעתיד נוכל להסתכל על ביצית מופרית במבחנה ולבחון את הגנים שלה", הוא מסביר. "אם יש בהם שגיאות שגורמות למחלות - נוכל לתקן אותם ברמת הביצית. נביא מזור למחלה עוד לפני שהתינוק נולד". על מחקר זה זכה בפרס הרקטור לחדשנות מדעית.

פרופ' אורנשטיין, חלם להיות חוקר, מדען, ומתכנת. "לא ידעתי איפה אמצא את עצמי - באקדמיה או בתעשייה", הוא מספר. "עם ההצלחה בלימודים ראיתי שאני מאוד נהנה באקדמיה. המשכתי כל פעם שלב נוסף".

מ

בדוקטורט הוא הבין שחלום חייו הוא להיות חוקר באקדמיה. הוא המשיך לפוסט-דוקטורט ב-MIT וסמסטר אחד ב-UC Berkeley, ומשם חזר למשרה באקדמיה בארץ.

"המטרה שלנו היא לפענח את הקוד לביטוי הגנים", הוא אומר. "האתגר הוא לעבד את המידע שמגיע ממבחנות או מסוגי תאים שונים ולהתאים אותו לרשתות הנוירונים שאנחנו מאמנים".

אחד הדברים האהובים עליו בעבודה הוא המפגש עם הסטודנטים. "אני נהנה להשפיע על סטודנטים סקרנים ולגלות להם עולמות מדעיים חדשים", הוא אומר. "כשאני מנחה סטודנטים לתארים מתקדמים, אני עובד איתם צמוד על המחקר שלהם. אני רואה איך אני עוזר להם לרכוש כישורים חדשים ולהתקדם בקריירה".

לתוכניות הלימוד בעבודה סוציאלית

לתוכניות הלימוד במדעי החיים

לתוכניות הלימוד בהיסטוריה 

רוצים לדעת עוד על הלימודים בבר-אילן? בואו ליום הפתוח האחרון בקמפוס ב- 15.9