Skip to main content
25.01.2022 | כג שבט התשפב

פרס המאה לפרופ' בינה קליסקי

מנימוקי הפרס: בפעילותה היא פורצת דרכים לא סלולות ומאפשרת לאחרות ללכת בדרכה

תמונה
בינה

פרופ' בינה קליסקי מהמחלקה לפיזיקה באוניברסיטת בר-אילן נבחרה לקבל את פרס המאה למדעניות פורצות דרך מטעם תנועת נעמת. פרופ' קליסקי, פיזיקאית פורצת דרך בעלת שם עולמי, מעידה על עצמה כי ״בתור חוקרת, איני יכולה להפריד את העשייה המדעית שלי מהיותי אישה, רעיה, ואם." בנימוקי ועדת הפרס נכתב שפרופ' קליסקי אכן "מהווה דוגמה לכך שאין צורך בהפרדה שכזו ואין ראויה ממנה לקבל את פרס ה-100 של נעמת".    

פרופ' קליסקי משתמשת בדימות מגנטי של חומרים קוונטיים - אפיון של תכונות מגנטיות מקומיות על פני השטח - כדי לגלות ולחקור תופעות פיזיקליות חדשות. הודות לפיתוח עקבי ובלתי מתפשר של שיטות עבודה ושיטות מדידה חדשניות, היא מצליחה לאתגר תפיסות רווחות ולהרחיב בכל פעם מחדש את גבולות הידע האנושי. פרופ' קליסקי ותלמידיה פיתחו ובנו את החיישן הרגיש ביותר לשדות מגנטיים שקיים היום, היכול לחוש ננו-חלקיקים מגנטיים בודדים, ואפילו את השדה המגנטי של אלקטרון אחד. החיישן משמש לחקר מוליכי על והתקנים זעירים מתרכובות חמצן שיש להם תכונות חדשות ומפתיעות, שעשויים להרכיב את האלקטרוניקה של העתיד במקום סיליקון. פרסומיה של פרופ' קליסקי מופיעים בכתבי עת מובילים, מעוררים עניין רב וזוכים לציטוטים רבים. היא זכתה בפרסים רבים, במלגות ובמענקי המחקר היוקרתיים ביותר, ומוזמנת תדיר להרצות בפורומים ובכנסים המרכזיים ביותר ולכהן בוועדות המרכזיות בתחום.  

לצד מחקרה פורץ הדרך, פרופ' קליסקי פועלת לקידום נשים במדע ובאקדמיה. "גם בפעילותה זו היא פורצת דרכים לא סלולות ומאפשרת לאחרות ללכת בדרכה," נכתב בדברי ועדת הפרס. "מעורר השראה לראות כיצד מכשולים אותם היא נאלצה ונאלצת לצלוח בדרכה קדימה הופכים עבורה למנוע של צמיחה ועשיה במטרה למנוע מהבאות אחריה התמודדות דומה ... היא מקפידה, הלכה למעשה, להניח במעבדתה תשתית שתורמת להסרת חסמים פיזיים, על השלכותיהם הרגשיות, המרתיעים לעיתים נשים מבחירה להתמחות בפיזיקה בכלל ובפיזיקה ניסיונית בפרט. כל זאת תוך שימת דגש על תמיכה ומתן מענה אישי לסטודנטיות הזקוקות לכך".    

יו״ר נעמת חגית פאר אמרה בטקס הענקת פרס המאה, כי התנועה בחרה להעניק פרס זה במלאות לה 100 שנה: ״לכבוד לנו שהתברכנו במדעניות כמו פרופ׳ בינה קליסקי. המדעניות הן החלוצות מעוררות ההשראה של ימינו". במעמד הענקת הפרס פאר פנתה אל פרופ׳ קליסקי זוכת פרס המאה ואל שתי מקבלות הציון לשבח פרופ׳ שירי ארטשטיין וד״ר יונית הוכברג, והוסיפה: "המשיכו לחלום ולהגשים, לקחת את המקום הראוי לכן בדברי ימי האנושות ובעצם עשייתכן לעודד נשים, נערות וילדות אחרות ללכת אחרי משאלות ליבן״.

טקס קבלת פרס המאה למדעניות פורצות דרך לרגל 100 שנים לייסוד תנועת נעמת, נערך ב-1 בפברואר במעמד נשיא המדינה ורעייתו במשכן נשיאי ישראל בירושלים. 

Remote video URL

 

עוד כתבות שיעניינו אותך