Skip to main content
03.03.2021 | יט אדר התשפא

גמר האולימפיאדה ה-24 לביולוגיה

שלושת המקומות הראשונים זכו במלגת לימודים באוניברסיטה

תמונה
biology

גמר אולימפיאדת הביולוגיה הארצית לתלמידי תיכון מצטיינים התקיים אתמול (יום ג') באוניברסיטת בר-אילן ובשיתוף משרד החינוך, זו השנה ה-24  ועל רקע מגיפת הקורונה והלימודים בזום. הפעם במתחם פיזיטלי שהוקם במיוחד בשל הקורונה.

השנה נבחנו בשלב א' 3,124 תלמידים מכל רחבי הארץ, מתוכם 2,350 דוברי עברית ו750 דוברי ערבית, שני שליש מכלל המשתתפים – בנות, מתוכן 4 עלו לגמר מתוך ה6 שהגיעו לשלב האחרון.

במקום הראשון זכתה שקד לוינר, בת 18 מביה"ס הכפר הירוק, על עבודתה בנושא יצירת מודלים תאיים למחלת הALS. לוינר בדקה כיצד משפיעים טיפולים המשרים עקה דמוית ALS על שרידות תאי העצב המוטוריים.

במקום השני זכה התלמיד ח'ליל עיד, בן 17 מהתיכון האיטלקי, בחיפה. חקר את תהליך ההשחמה האנזימטית בתפוחי עץ מזן גולדן דלישס. בדק את השפעת ריכוזים שונים של ויטמין C.

במקום השלישי זכתה התלמידה רוני מועלם, בת 17 מתיכון דרכא רמון, בגדרה. עבודתה עסקה בשאלה מהי השפעת ריכוז מיצוי האננס על קצב פירוק חלבוני הג׳לטין.

שלושת המקומות הראשונים זכו במלגות לימודים לשנה אחת מטעם אוניברסיטת בר-אילן. את התעודות לזוכים העניקו פרופ' סיריל כהן, סגן דיקן הפקולטה למדעי החיים, באוניברסיטה וד"ר אירית שדה, מפקחת מרכזת על הוראת הביולוגיה.

האולימפיאדה לביולוגיה היא תחרות לתלמידים מצטיינים הלומדים ביולוגיה, מטרתה לקדם את לימוד מקצוע הביולוגיה ברמת בית הספר וברמה הארצית. בתחרות התלמידים נדרשים להתמודד עם הבנה של קטע מחקר, יישום של ידע קודם ושליטה במיומנויות חקר.

הקהל והמוזמנים צפו באמצעות קישורים באירועי הגמר (הרצאת פתיחה, בחינת הגמר של המתמודדים מול השופטים, עוד שתי הרצאות מסקרנות, חידון, והכרזת הזוכים). בנוסף לאירועי הגמר התקיימו שתי תחרויות נוספות: תערוכת כרזות, המבוססת על הכרזות שהכינו מתמודדי שלב חצי הגמר ותערוכת צילומי תלמידים על שם שבתאי וייסברג.