Skip to main content
28.05.2023 | ח סיון התשפג

ננו-חלקיקים לאבחון וטיפול בסרטן

חוקרים מהפקולטה להנדסה מפתחים שיטה לאבחון ולטיפול בסרטן המוח באמצעות ננו-חלקיקי זהב

חוקרים מהפקולטה להנדסה מפתחים שיטה לאבחון ולטיפול בסרטן המוח באמצעות ננו-חלקיקי זהב. החלקיקים הזעירים נושאים בתוכם את התרופה, חוצים את מחסום המוח ומגיעים עד לגידול הסרטני, ובכך מייעלים את הטיפול ומקטינים את הנזק הנגרם לאיברים הבריאים. במעבדה של פרופ' רחלה פופובצר בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן מפתחים החוקרים שיטה לאבחון וריפוי סרטן מוח באמצעות ננו-חלקיקי זהב.

Remote video URL

"את הננו-חלקיקים שגודלם מיליארדית המטר, לא ניתן לראות בעין. אנחנו משתמשים בהם להוביל תרופות בתוך הגוף לאזור המטרה", אומרת פרופ' פופובצר. "כך התרופות הופכות להיות הרבה יותר יעילות. זה נקרא –Targeted delivery. המוח שלנו שומר על עצמו כך שדברים חיצוניים לא יחדרו פנימה. מגן המוח נקרא Blood brain barrier. זה מחסום שמגן עליו מחדירת חומרים שהוא לא מזהה ואז קשה לנו לרפא מחלות במוח". כדי להתגבר על הבעיה פיתחו פרופ' פופובצר וצוותה טכנולוגיה שמאפשרת לחדור את מחסום המוח ולטפל רק באזור הנגוע במחלה. "אנחנו משתמשים בננו-חלקיקים מזהב שכן, רק כשחותכים את הזהב בגדלים ננומטרים ניתן לחדור את המחסום".

פרופ' פופובצר מסבירה כי בסביבת גידול סרטני, נוצרים כלי דם חדשים שיש בהם חורים, "בתוך החורים הללו הננו-חלקיקים מזהב מצטברים וכך ניתן להוביל את התרופה בצורה יעילה יותר לגידול עצמו עם פחות רעילות לשאר הגוף". ניתן להשתמש בתכונות המיוחדות של ננו חלקיקם מזהב גם לזיהוי ולדימות של סרטן באיברים נוספים בגוף. "ננו חלקיק עשוי זהב מהווה חומר ניגוד אידיאלי ל-CT. ובגלל שצפיפות הזהב כל כך גדולה, אנחנו יכולים לראות אותה בקלות ב-"CT. הטכנולוגיה המבטיחה נמצאת בימים אלו בפיתוח מתקדם של חברת הסטארט-אפ Nanocarry ובשלבים מתקדמים בניסויים קליניים.

 

לצפייה בסרטונים נוספים על פיתוחים של חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן שמשפיעים על חיינו איך זה משפיע עליי