Skip to main content
28.06.2023 | ט תמוז התשפג

לסייע לנשים אחרי לידה שקטה

ממצאי המחקר שנערך במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר-אילן בשיתוף עם הדסה עין-כרם, יסייעו בהעלאת המודעות לדרכים שבהם ניתן לחזק את החוסן הנפשי של נשים לאחר טראומה

Remote video URL

4 מכל 1,000 לידות היא לידה שקטה. מות העובר ברחם וחווית הלידה הקשה גורמים פעמים רבות לפוסט טראומה לנשים. המחקר הכמותני הראשון שנערך בישראל בנושא זה, בשיתוף אוניברסיטת בר-אילן והדסה עין-כרם, מגלה מיהן הנשים שנמצאות בסיכון מוגבר להתפתחות טראומה נפשית וכיצד ניתן לסייע להן.

פרופ' דני חורש, פסיכולוג קליני וראש המגמה לפסיכולוגיה קלינית במחלקה לפסיכולוגיה של אוניברסיטת בר-אילן, ערך את המחקר יחד עם גב' מלכה נוקריאן. לדבריו, "הפרעה פוסט טראומטית - PTSD - בקרב נשים אחרי אובדן הריון, יכולה להתבטא בין היתר בפלאשבקים, זיכרונות קשים, הימנעויות שונות, וקהות חושים רגשית. לעתים יש גם תזכורות גופניות וכאבים".

המחקר גילה שדת ואמונה תורמים לחוסן הנפשי, שאימהות צעירות פגיעות יותר, וככל שהלידה השקטה מתרחשת בשבוע יותר מאוחר בהריון – כך גדלה הפגיעות של הנשים. "גילינו גם שיש קשר בין איכות הזוגיות לחוסן, וכי גיוס התמיכה המשפחתית והזוגית לתמיכה באישה היא קריטית לאחר טראומה".

ממצאי המחקר על פי פרופ' חורש, מהווים בסיס לשינוי מדיניות ורגולציה וכלי להעלאת המודעות. "הצגנו את הממצאים בוועדות בכנסת, ואני מקווה שגרמנו למקבלי ההחלטות להיות מודעים יותר לנושא. בנוסף, הקמנו עמותה בשם 'נרות של תקווה', העוסקת בקידום התחום בישראל. אנחנו נותנים הרצאות והכשרות לצוותים מטפלים, כך שאוזניהם יוכלו להיות מחודדות יותר למצב הנפשי של המטופלות".

לצפייה בסרטונים נוספים על פיתוחים של חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן שמשפיעים על חיינו איך זה משפיע עליי