Skip to main content
23.06.2022 | כד סיון התשפב

להשתלב בהיי טק עם תואר במדעי הרוח והחברה

השונות והגיוון של מקורות הידע הוכחו כאמצעי יעיל וחשוב להתפתחותו של כל ארגון, ובהתאם לכך עולה גם הביקוש לבוגרי מדעי הרוח שחושבים אחרת

תמונה
מדעי הרוח להייטק

יותר ויותר חברות היי טק מבינות את החשיבות והערך המוסף שמעניקים להן בוגרי הפקולטות למדעי הרוח והחברה. בעבר נהגו ראשי מדינות ושרי צבא להתייעץ עם אנשי רוח לפני קבלת החלטה מעשית-מדינית. "לימים, עולם הרוח נתפס כעיסוק מופשט שעומד בניגוד לפרקטיות בתעשייה שיעדיה הם רווחיות והישגיות. אלא שבשנים האחרונות נראה שכללי המשחק משתנים". אומרת ד"ר דניאלה גורביץ' ראש התוכנית הרב תחומית במדעי הרוח באוניברסיטת בר-אילן. "השונות והגיוון של מקורות הידע הוכחו כאמצעי יעיל וחשוב להתפתחותו של כל ארגון, ובהתאם לכך עולה גם הביקוש לבוגרי מדעי הרוח ש'חושבים אחרת'".

רוצים לדעת עוד? בואו ליום הפתוח ב-31.5.24

אילו כישורים נדרשים להיי טק

העדנה לה זוכה השילוב בין מדעי החברה והרוח לבין עולם ההיי-טק נובעת, לדברי ד"ר גורביץ, משתי סיבות עיקריות. "הראשונה, היא מחסור חמור בכוח אדם איכותי. מחסור זה גורם לארגונים לגייס עובדים משכילים ובעלי כישורים ומיומנויות למידה ולהכשיר אותם בהתאם לצורכי הארגון. 

הסיבה השנייה, היא תוצר של השינויים התדירים בעולם התעסוקה, שמביא לכך שארגונים מעדיפים אנשים עם גמישות מחשבתית ומיומנויות של למידה מחדש. אלה יודעים לנתח מצבים ולהבחין בין עיקר וטפל, ומתאימים להשתנות המהירה הנדרשת במקצועות העתיד".

בוגרי מדעי הרוח והחברה יכולים להשתלב במגוון תפקידים, כגון בודקי תוכנה (QA), מנהלי לקוחות אנליסטים שיווקיים, מנהלי פרויקטים, אנשי מכירות, מנהלי לקוחות, מנהלי קמפיינים מבוססי דאטה. 

תחום נרחב נוסף בהיי-טק מגיע בדמות תפקידי ניהול משאבי אנוש (HR). תחום זה כולל גיוס והשמת העובדים, יחסי עבודה ורווחה, הערכת ביצועי עובדים, הובלת תהליכי שינוי ארגוני ועוד.

לדוגמה הרמיוני מהארי פוטר

"קחו לדוגמה את הרמיוני מהארי פוטר", מפתיעה ד"ר גורביץ', "היא בעיניי ה'פנים' של בוגר מדעי הרוח: אדם סקרן, יסודי, שלא מפחד ממילים. אדם כמוה חשוב בכל ארגון. הרמיוני מייצגת את הטיפוס שמגיע עם הרעיונות המקוריים, כי היא למדה, קראה ספרים ומגלה עניין בכל נושא שהיא נוגעת בו. איש מדעי הרוח קורא ספרות מופת ומכיר את עקרונות החשיבה המופשטת. איש רוח יודע לארגן את המחשבות למילים. אדם כזה יתאים לכל ארגון שמחפש סיעור מוחות ויצירתיות, כמו חברות בינלאומיות, שירות, אסטרטגיה, כל תחומי המדיה שעוסקים במילה הכתובה והנאמרת - דוברות, שיווק, תקשורת, מו"לות - כל מה שמתלווה לממשק עם שוק משתנה, עבודה עם גורמים מחוץ לארגון ותכנון עתידי".

מה צריך ללמוד כדי להשתלב בהיי טק

במדעי הרוח והחברה יש מגוון רחב של תוכניות לימוד המקנות ידע המתאים להשתלבות בארגוני ההיי טק. כך למשל, תוכנית הלימוד בחוג המשולב למדעי החברה באוניברסיטת בר-אילן, הכוללת בין השאר ניהול משאבי אנוש. זוהי תוכנית להכשרת מנהלים בתחום, המציעה קורסים מתחומי משאבי אנוש, כלכלה, פסיכולוגיה, דיני עבודה וקורסים מקצועיים נוספים. 

ד"ר שגית לוין, ראש התוכנית לניהול משאבי אנוש בחוג המשולב למדעי החברה, מציינת כי "הבוגרים שלנו מתחילים בתחומי גיוס ומיון עובדים, ובמהרה רבים מהם עובדים לתחומי הדרכה, פיתוח מנהלים, פיתוח ארגוני, פיתוח קריירה, פיתוח לומדות בתוך הארגונים, יצירת ממשקים תוך-ארגוניים לניהול צוותי עבודה ועוד. התפקיד שלנו הוא להעניק לסטודנטים את הפרספקטיבה הרחבה". ד"ר לוין מוסיפה כי "בסופו של דבר, מדובר במקומות עבודה, שבהם מצויים אנשים וזהו הבסיס לכול. החשיבות של מדעי החברה היא בראייה המעמיקה יותר של אנשים".

הרב תחומי במדעי הרוח מציע תוכנית לימודים גמישה ומודולרית: הסטודנטים בונים לעצמם את המערכת בליווי צוות מלווה להתאמה מרבית של מגמות הלימוד. התואר מקנה השכלה רחבה, יכולת חשיבה מופשטת וביקורתית, יכולת ניתוח וסינתזה של חומר עיוני רב תחומי, יצירתיות, שיטתיות, תכונות שחברות היי טק ירצו לאמץ.
 

איך מתקבלים לעבודה בהיי טק

כמו בכל חיפוש משרה, בראש ובראשונה יש לנסח את קורות החיים בצורה המקובלת בתעשייה. יש לשים דגש מיוחד על יכולות, מיומנויות ותכונות אישיות, לצד פירוט התארים והניסיון.

כשאתם מגישים מועמדות לתפקידים שמעניינים אתכם כדאי לגלות גמישות ולא להינעל על משרה ספציפית מתוך המבחר הגדול שבאתרי החברות ובאתרי הדרושים. כדאי גם ליזום, לערוך בירור על ארגונים בתחומים שמעניינים אתכם ולשלוח קורות חיים ללא קשר מידי להגדרת התפקיד המתוארת (בגבולות האפשרי וההיגיון הבריא כמובן).

מומלץ מאוד גם לזהות היטב את התחום הנקודתי בעולם ההיי-טק שבו יהיה לכם יתרון אקדמי. כך למשל, אם למדתם מוזיקה, הוראה או גיאוגרפיה, נסו לפנות לחברות המפתחות כלים ופתרונות בתחומים אלו.

ורגע לפני הריאיון, מומלץ לבצע תחקיר יסודי של החברה אליה פונים, להכיר לעומק את מוצריה והמבנה הארגוני שלה. זה נכון תמיד, ובמיוחד בתחום שעשוי להיות חדש לכם.

כמו כן כדאי לבקר בקבוצות ייעודיות בפייסבוק בנושא. שלוש מהקבוצות המובילות הללו הן "משרות הייטק ושיווק ללא ניסיון", "משרות הייטק ללא ניסיון" ו"משרות הייטק שיווק ומכירות ללא ניסיון".

רוצים לדעת עוד על לימודים לתואר? בואו ליום הפתוח ב-31.5.24

כל המידע על מסלולי הלימוד לתואר ראשון >>>