Skip to main content
22.08.2022 | כה אב התשפב

הזכות האלמנטרית לניידות ולנגישות בעיר

מחקר של ד"ר אורית רותם מהמחלקה לגאוגרפיה וסביבה, יתרום להפחתת החששות להליכה בעיר ולמניעת ההדרה המגדרית 

תמונה
ד"ר אורית רותם

 

נגישותם של השירותים האזרחיים במרחב העירוני, והיכולת של כל תושבי העיר להתנייד במרחב הציבורי, הם תנאים הכרחיים להתנהלות עירונית וזכות בסיסית של כל התושבים החיים בעיר. הכירו את ד"ר אורית רותם ראש המחלקה לגאוגרפיה וסביבה באוניברסיטת בר-אילן, החוקרת את תחום הניידות והנגישות בערים, תחום שחשיבותו גוברת עם התעצמות מגמת העיור העולמית. ב-2022 זכה מחקרה, שעוסק בפחד וניידות של נשים הולכות הרגל במרחבים ציבוריים בעיר החכמה, במימון הקרן הלאומית למדע (ISF).  

המרחבים הציבוריים, המאפשרים לתושבות ולתושבים לעיסוק במגוון של פעילויות חברתיות ופנאי, משקפים היטב את החיים בעיר. עבור רבים, מרחבים אלה הופכים את החיים העירוניים למושכים. מחקרה הנוכחי של ד"ר רותם מתבסס על הנחת המוצא שמרחבים ציבוריים עלולים להיות גם סביבות מנוכרות, מפחידות ואפילו מסוכנות, שבהן התושבים עלולים לפחד ואף לחוות פשע ואלימות. "נשים, יחד עם מיעוטים מגדריים, חוששות מפשע יותר מאשר גברים במיוחד בהליכה לבד," מסבירה ד"ר רותם. "הפחד והסיכון בפועל מפני תקיפה נחשבים כמשפיעים על נשים וגברים באופן שונה בשלבי חיים שונים, ובכך מגבילים את זכותן של נשים למרחב הציבורי. על כן, ניידותן של נשים עשויה להיות מוגבלת מאוד ואף להביא להדרה מפעילויות, הימנעות משימוש בתחבורה ציבורית והליכה, ולמעשה מהזכות לעיר". 

תוצרי המחקר יספקו למקבלי החלטות הבנה הוליסטית של האילוצים והמגבלות על תנועת נשים במרחב העירוני, מה שעשוי לתרום לקידום גישה אינטגרטיבית במונחים של קביעת מדיניות, להפחתת החששות להליכה בעיר ולמניעת ההדרה המגדרית.  

מלבד תפקידה במחלקה לגאוגרפיה וסביבה, ד"ר רותם היא ראש שותף (לצד פרופ' אורן פרז) בתוכנית MA ברגולציה ומדיניות סביבתית, המשותפת למחלקה לגאוגרפיה וסביבה והפקולטה למשפטים. יחד עם פרופ' פרז היא קידמה גם את הקמת בית הספר הרב תחומי לסביבה וקיימות באוניברסיטת בר אילן. נוסף על כך היא מרצה בכירה בפקולטה למתמטיקה למדעי החברה בבר-אילן. לד"ר רותם תואר ראשון במדעי החיים בתוכנית לולימודי סביבה באוניברסיטה העברית, שם למדה גם לתואר שני בגאוגרפיה בתוכנית וניהול,תכנון ומדיניות במשאבי טבע וסביבהסביבתית והמשיכה לדוקטורט. היא בוגרת פוסט-דוקטורט באוניברסיטת דלפט שבהולנד. עד כה זכתה ד"ר רותם פעמיים במענק המחקר היוקרתי של ISF. 

כמומחית בתחום הסביבה, ד"ר רותם משמשת כראש אשכול סביבה, מרחב וחברה ובצוות ההיגוי של המרכז לאנרגיה וקיימות באוניברסיטת בר אילן; חברת הוועד המנהל של האגודה הישראלית לאקולוגיה ומדעי הסביבה; וחברת ועד העורכים בכתב העת "אקולוגיה וסביבה". 

על הבחירה בחקר המרחב העירוני אומרת ד"ר רותם כי, "רוב אוכלוסיית העולם ובטח בישראל היא חלק ממרחב זה. כולנו חווים באופן יומיומי את ההנאות וגם את הקשיים במרחב העירוני. ההנאה שלי היא לעצור ולבחון באופן ביקורתי ומזוויות ראיה שונות את הסוגיות המרתקות הקשורות לעיר". 

עוד כתבות שיעניינו אותך