Skip to main content
19.10.2022 | כד תשרי התשפג

חמש מתוך 11 הדיקנים בבר-אילן, הן נשים

בנוסף, מחצית מחברי הסנאט הנבחרים הן נשים חוקרות

תמונה
דיקניות תשפ"ג
פרופ' מיכל אלברשטין, פרופ' נירה משעל, פרופ' דניאלה דוויק, פרופ' זהבית גרוס ופרופ' רונית שריד

 

חמישה מתוך 11 תפקידי דיקן באוניברסיטת בר-אילן יאויישו על ידי נשים, בשנה הקרובה. הדיקניות החדשות פרופ' מיכל אלברשטין, פרופ' דניאלה דוויק ופרופ' זהבית גרוס, נכנסו לתפקידן השבוע עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשפ"ג, ומצטרפות לדיקניות המכהנות זה כבר פרופ' רונית שריד, ופרופ' נירה משעל.

בנוסף, 50% מחברי הסנאט הנבחרים הן נשים חוקרות. הסנאט היא הוועדה העליונה של הקמפוס והיא כוללת 70 חברים שהם פרופסורים מן המניין וכאלה שחברים בה מתוקף תפקידם באוניברסיטה. 

פרופ' אמנון אלבק, רקטור האוניברסיטה שמינה את הדיקנים וגם עומד בראש הסנאט, אומר כי בשנים האחרונות האוניברסיטה מעודדת נשים להתמנות לתפקידים ניהוליים באקדמיה. "המינויים האחרונים הם תוצאה של גידול מתמשך בכמות הנשים בסגל האקדמי הבכיר. אני מקווה שמינויים אלה יעודדו נשים נוספות להצטרף לאקדמיה כדי לחקור ולהשפיע יחד איתנו".

הדיקניות החדשות
פרופ' מיכל אלברשטין מונתה לדיקנית הפקולטה למשפטים. אלברשטין היא חוקרת בתחום ישוב סכסוכים, גישור, שפיטה בעידן של פשרות, תנועות אלטרנטיביות למשפט, תורת משפט ופורמליזם, תיאוריה של המשפט, טראומה וזיכרון, זהות וישוב סכסוכים. היא ראש תוכנית אקדמית בינלאומית בנושא סכסוכים מבוססי זהות ואחראית אקדמית על מערך של שמונה קליניקות ובתוכן הקליניקה לישוב סכסוכים שיפוטי בפקולטה למשפטים.

פרופ' אלברשטין גם חברה בסנאט האוניברסיטה בוועדה המרכזת ובוועדת מינויים ואחראית אקדמית של פרויקט "תקווה ישראלית" מטעם המועצה להשכלה גבוהה וביוזמתו של בית הנשיא. פרופ' אלברשטין משמשת כחוקרת ראשית בפרויקט Judicial Conflict Resolution הנתמך במענק ERC מטעם האיחוד האירופי. היא כתבה עשרות מאמרים ושלושה ספרים בנושאים אלו ומלמדת ומנחה סטודנטים למחקר בארץ ובעולם בפיתוח שלהם. בנוסף, היא זוכת פרס פתאל תשע"ז לחקר המשפט וכן פרס הוקרה לחוקרים בעלי הישגים יוצאי דופן מטעם הרקטור 2016.  "השילוב עם דקניות נוספות מחזק את משב הרוח המרענן בבר אילן של מנהיגות קשובה וחדשנית", אומרת פרופ' אלברשטין. "שאיפתי היא להקים בפקולטה מרכז לצדק חברתי המשלב פעילות קלינית עם מחקר מעמיק, המיטיב מערכות יחסים, תוך קידום דיאלוג והכלת מורכבות".

פרופ' דניאלה דוויק מונתה לתפקיד דיקנית הפקולטה למדעי הרוח. היא פרופסור מן המניין במחלקה ללימודים קלאסיים ובמחלקה להיסטוריה כללית, חוקרת ומלמדת היסטוריה ותרבות של יוון ורומא העתיקות. התמחותה המחקרית היא בגיאוגרפיה עתיקה, בגילויי עולם ובמסורת הטקסטואלית והאוראלית של גיאוגרפיה ואתנוגרפיה.

פרופ' דוויק פרסמה מאמרים רבים בתחומי מחקרה. ספרה האחרון שראה אור בהוצאת רוטלדג' עוסק בשאלת הידע הגיאוגרפי ותפוצתו בקרב אוכלוסייה שאינה יודעת קרוא וכתוב. "אני מאמינה שאחת המשימות שלנו כאוניברסיטה היא להבשיל דור של חלוצי מדע וטכנולוגיה שיהיו בני אדם רב-ממדיים עם יכולות אנליטיות גבוהות, מבלי לנטוש את טיפוח המתמחים בקידום המחקר בענפי הידע הנצחי המרכיבים את מדעי הרוח האנושית", אומרת פרופ' דוויק. "בעיניי, המפתח לחברה טובה יותר - כולל מדע טוב יותר וסטארטאפים מוצלחים יותר - הוא השילוב עם העמקה בפילוסופיה, באתיקה, בהיסטוריה ובספרות".

פרופ' זהבית גרוס מונתה לדיקנית הפקולטה לחינוך. גרוס היא פרופסור מן המניין וראש ההתמחות לניהול ופיתוח מערכות חינוך בלתי פורמליות, ראש קתדרת אונסק"ו לחינוך לערכים, סובלנות ושלום וראש מרכז סאל ואן גלדר לחקר ספרות השואה והוראתה בפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן. היא מומחית  לחקר חינוך דתי, בין-דתי, חינוך לשלום ולסובלנות והוראת שואה במערכות חינוך שונות בלתי פורמליות בארץ ובעולם. מחקריה מתמקדים בתהליכי סוציאליזציה דתית, לאומית, מגדרית ואתנית של מתבגרים.

פרופ' גרוס שותפה בארבעה פרויקטים מחקריים בינלאומיים ומאמריה מתפרסמים בכתבי עת מובילים. היא כתבה וערכה ספרים רבים שיצאו בהוצאות  חשובות, ומוזמנת להרצות באוניברסיטאות יוקרתיות  רבות ברחבי העולם.  "העובדה שיש כרגע נשים דיקניות מרגשת ומבטאות את רוח התקופה - הכל פתוח והכל אפשרי והעיקר שנעבוד חזק, נעשה ונצליח", מסכמת פרופ' גרוס.