Skip to main content
22.11.2022 | כח חשון התשפג

יום הזיכרון לדוד בן גוריון

30 בנובמבר הוא יום הזיכרון לראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, דוד בן גוריון. ד"ר ליזי שמעוני הרשקוביץ, מהיחידה למנהיגות וחוסן במכון לאינטגרציה, כותבת בהשראתו על חשיבותה ומקורה של מנהיגות

תמונה
דוד בן גוריון1

מנהיגים כמו דוד בן גוריון, קמים למדינות פעם בכמה דורות. מנהיגותו נבחנה בעיקר ביכולותיו להתמודד עם קשיים ואתגרים, להתמודד עם מצב משברי ולייצר מציאות חדשה. ד"ר ליזי שמעוני הרשקוביץ מהיחידה למנהיגות וחוסן במכון לאינטגרציה, אוניברסיטת בר-אילן, מייסדת תוכנית LEADING UP וחוקרת מנהיגות וחוסן (Well being), דנה בחשיבותה של מנהיגות נוסח דוד בן גוריון שצומחת מהפנים החוצה, וכיצד היא משפיעה על החוסן האישי והארגוני של מנהלים במציאות משתנה.  

בן גוריון ניחן ביכולת להניע אנשים, בהחלטיות, נחישות ופתיחות. הוא הדגיש כי לא רק מנהיג אלא כל אדם, צריך לתת דוגמא אישית במעשיו לאמונה אותה הוא מייצג, בהשקפותיו ובחזונו. התנהגותו הבלתי מתנשאת ויחסיו עם אחרון הפועלים היו מודל לחיקוי והשראה. הוא האמין בדרכו בלב שלם, והביטחון העצמי שהפגין עבר לעם.  

תופעת המנהיגות נחקרה רבות לאורך השנים. שאלות כמו: מה הופך מנהל למנהיג, כיצד הוא נבחר לתפקידו, האם זו תולדה של נסיבות, מה תפקיד המנהיג, איך וכיצד הוא יכול להצליח בתפקידו, מה טיב יחסי הגומלין בין המנהיג למונהגים - עדיין נבחנות בתחום הניהול והפסיכולוגיה.

הניסיונות השיטתיים להבין את נושא המנהיגות, התמקדו בעבר בתכונותיו המיוחדות של המנהיג לעומת מי שאינם מנהיגים. כבר במאה הרביעית לפנה"ס, הצביע אפלטון על בעלי הנשמה הנעלה ביותר כמי שמתאימים ביותר למשימה. ג'ון קווינסי אדאמס, הנשיא השישי של ארה"ב טען: "אם מעשיך נותנים השראה לחלום יותר, ללמוד יותר, לעשות יותר ולהפוך ליותר, הרי אתה מנהיג". במרוצת השנים שורבבו לתפיסה זו של מנהיגות, גם היבטים מעשיים ומציאותיים יותר, באמצעות שישה מקבצי מאפיינים: אינטליגנציה, הישגיות, אחריות, שיתוף, סטטוס והבנת מצב. ממצאי המחקרים בשנים האחרונות מוסיפים ומדגישים את השאיפה להשלמת משימה, דחיית סיפוקים, חרדה נמוכה ומיקוד שליטה פנימי.  

המחקרים מראים שככל שמנהלים ממלאים תפקידים בכירים יותר, כך האומץ שנדרש מהם הולך וגדל, ומשום שהם חשופים יותר לדרישות של אחרים, גדל המאמץ להיראות טוב מול הדרישות בחוץ. התוצאה: תסכול, שחיקה, בדידות, החמצה, בגידה במי שאני, והתמודדות עם נאמנויות סותרות. לא אחת הדמות שמשתקפת החוצה גדולה יותר מ-ה"אני האמיתי" (Real self במושגיו של דונאלד ויניקוט) ועם הזמן הפער ניכר גם בעיניי הכפופים לנו, כשאנו משדרים לחץ רב, עומס, שחיקה ועייפות.  

מנהיגים ומנהיגות שרוצים להתגבר על האתגרים הללו ולייצר מנהיגות אותנטית שתוביל את הארגון שלהם להצלחה ארוכת טווח, מבינים את הצורך בצמצום הפער בין העצמי למקצועי. מודעות והיכרות עם המצפן הפנימי וחיזוק החוסן האישי שלהם תוביל לתרומה ניכרת של כל מערכת - קטנה כגדולה. הדרך לעשות זאת עוברת בתהליך חקירה מובנה של האדם, על חוזקותיו, האמונות והחסמים שמנהלים אותו, לצד רכישת כלים ומיומנויות מעולמות תוכן מגוונים כמו מנהיגות, פסיכולוגיה, פסיכותרפיה ולוגותרפיה. 

 

עוד כתבות שיעניינו אותך