Skip to main content
29.12.2022 | ה טבת התשפג

משדה קרב - למרחב קרב

כנס שנערך באוניברסיטת בר-אילן ביוזמת זרוע היבשה של צה"ל, עסק באתגרים שיציבו החידושים הטכנולוגים בפני לוחמי העתיד

תמונה
איתן

שורת אלופים במטכ"ל, חוקרים אקדמיים ובכירים בתעשייה, השתתפו בדצמבר 2022, בכנס שיזם המכון לחקר לוחמת היבשה בצה"ל, בנושא שדה הקרב העתידי. הכנס שנערך באוניברסיטת בר-אילן התמקד בארבעה נושאים עיקריים: אסטרטגיה וכיווני חשיבה לבניין הכוח העתידי ליבשה; בניין כוח עתידי מבוסס בינה מלאכותית, חזון ומציאות; מקומם של הבלתי מיואשים בבניין הכוח העתידי; והזווית התעשייתית בבניין הכוח.

אלוף סער צור, מפקד מערך התמרון והגיס הצפוני, הצהיר בכנס כי מדינת ישראל עומדת בפתחו של שינוי: משדה קרב - למרחב קרב. "כחלק מהתפיסה הזו, אנחנו כבר לא נלחמים בדו מימד - קרקע ואוויר - אלא בכלל המימדים, במרחב קרב שלם, ואנחנו לומדים איך להתנהל בתוך המרחב הזה".

אלוף תמיר ידעי, מפקד זרוע היבשה, הסביר כי בניין כוח הוא תהליך ארוך ומורכב, כיוון שהוא מנסה לחזות את העתיד. "ובסביבה שלנו הוא מורכב על אחת כמה וכמה בשל השתנות האיומים, תהליכים גיאו-אסטרטגיים, תמורות בחברה הישראלית ושינויים אקספוננציאליים בטכנולוגיה".

"כל דיון בניסיון לחזות כיצד ייראה שדה הקרב העתידי הוא ראוי וחשוב," הוסיף ידעי, "דיון מסוג זה מוטב שייעשה מתוך למידה מתהליכים שביצענו בעבר וגם מניסיון לחזות כיצד ייראה העתיד. אנחנו צריכים לדעת לאזן היטב בין חזון לבין מציאות, במיוחד כשמדובר בצבא היבשה, משום שכל רעיון או פתרון צריך להיות כזה שיעמוד במאפיינים הייחודים של צה״ל בכלל ושל צבא היבשה בפרט, לרבות אופי ומשך השירות, גודל היבשה, כוחות המילואים ועוד".

פרופ' אריה צבן, נשיא אוניברסיטת בר-אילן, אמר בכנס כי הלוחם העתידי יצטרך תואר במדעי המחשב. "אנחנו כאוניברסיטה נמצאים כאן כדי להכשיר אותו. בדיוק כמו שאנחנו מתאימים עצמנו כיום לצרכי תעשיית ההייטק, נוכל גם להכשיר את הלוחמות ואת הלוחמים של העתיד". ד"ר איתן שמיר, היסטוריון צבאי שעומד בראש מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים דיבר בכנס על בניין הכוח בפרספקטיבה היסטורית, פרופ' נועה אגמון חוקרת במחלקה למדעי המחשב חשפה את המשתתפים לפיתוחים האחרונים בתחום הרובוטים לשדה הלחימה העתידי, פרופ' דורון אורבך, העומד בראש המרכז לאנרגיה וקיימות באוניברסיטה, סיפר על אגירת אנרגיה כחלק מבניין הכוח. כמו כן השתתפו בכנס ד"ר עידו הכט ואלוף במיל' גרשון הכהן שניהם חוקרים ממרכז בגין-סאדאת.