Skip to main content
05.01.2023 | יב טבת התשפג

טיפול חדשני בחולי מיאלומה ועמילואידוזיס

הטיפול שפותח על ידי חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן והמרכז הרפואי הדסה, צלח לאחרונה את שלב הניסוי הקליני, ויקודם לשלב הבא בעזרת חברת אימיקס ביופארמה.

תמונה
סיריל

טיפול חדשני שפותח בעקבות מחקר בו היו שותפים חוקרים מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר-אילן, הראה תוצאות מעודדות בניסוי קליני שבוצע בחולי מיאלומה נפוצה (סוג של סרטן הדם) ועמילואידוזיס AL (מחלה רב מערכתית). הצלחת הניסוי הביאה את המעורבים בו לחתום באחרונה על הסכם לשיתוף פעולה שיביא לקידום הדור הבא של הטיפולים. ההסכם נחתם בין זרוע המסחור של אוניברסיטת בר-אילן BIRAD, "הדסית" מנוע החדשנות של המרכז הרפואי הדסה, וחברת "אימיקס ביופארמה".

הטכנולוגיה הרפואית החדשנית שפותחה כתוצאה משיתוף פעולה בין פרופ' סיריל כהן ראש המעבדה לאימונולוגיה ואימונותרפיה באוניברסיטת בר-אילן ופרופ' פולינה סטפנסקי מהדסה. במחקר שותפים גם ד"ר שלומית כפיר-ארנפלד וד"ר נטלי אשרי מהדסה, ואורטל הרוש מבר-אילן.

בניסוי הקליני נעשה שימוש בטכנולוגיית הנדסה גנטית T Cell-CAR כדי לתכנת את תאי הדם הלבנים של המטופל לתקוף את גידולי הדם הסרטניים. תוצאות הניסוי הקליני היו מעודדות מאוד - שיעור התגובה הכללי של חולי מיאלומה נפוצה הגיע ל-90%. שיעור התגובה המלאה של חולי העמילואידוזיס מסוג AL עמד על 100%. בשתי אוכלוסיות החולים לא תועדו תופעות לוואי משמעותיות בלתי צפויות.

"לראשונה הצלחנו לתכנת מחדש בהצלחה את מערכת החיסון של חולים בעזרת קולטן ייחודי שפיתחנו", מסביר פרופ' כהן, "תודות לשיתוף הפעולה עם הדסה, עשרות חולים ייהנו מההבטחה העתידית של טיפולים טובים יותר. הטיפול המוצלח מעודד אותנו להמשיך ולפתח גישות חדשות לטיפול בסרטן ובמחלות אוטואימוניות".

פרופ' סטפנסקי הוסיפה: "אנחנו מאוד נרגשים אל מול התוצאות הראשוניות. הסכם הרישוי יאפשר לנו להמשיך לקדם את הניסויים הקליניים. הטכנולוגיה החדשה שלנו עשויה להפוך לאחד מטיפולי ה-T-CAR הראשונים עבור אינדיקציות אלו ועבור גידולים סרטניים נוספים שחיוביים ל-BCMA, והיא עשויה לשפר את חייהם של חולים רבים ברחבי העולם".

זהר ינון, מנכ"ל אוניברסיטת בר-אילן, התייחס להישג: "זוהי דוגמה נוספת למחקר המגוון בתחומי הבריאות והרפואה שמתנהל במעבדות אוניברסיטת בר-אילן, וכן דוגמה למערכת האקולוגית שמייצרת מחקרים פורצי דרך ויוזמות הניתנות למסחור על ידי חוקרים בפקולטות לרפואה, למדעי החיים, להנדסה ובמרכז הרב תחומי למדעי המוח ובמכון לננוטכנולוגיה וחומרים מתקדמים הפועלים באוניברסיטה".
 

Remote video URL