Skip to main content
15.02.2023 | כד שבט התשפג

האולימפיאדה ה-26 בביולוגיה באוניברסיטת בר-אילן

מאות בני נוער מכל הארץ השתתפו באולימפיאדת הביולוגיה שהתקיימה באוניברסיטת בר-אילן. במקומות הראשונים זכו: עידן מרקוס, מיה בייטנר ואילון שני

תמונה
ביולוגיה

מאות בני נוער מכל הארץ השתתפו באולימפיאדת הביולוגיה הארצית שהתקיימה באוניברסיטת בר-אילן. הזוכה במקום הראשון קיבל מלגת לימודים לשנת לימודים באוניברסיטת בר-אילן לבחירתו, המקום השני זכה בשנת לימודים בפקולטה למדעי החיים, והמקום השלישי במלגה לחצי שנה במדעי החיים. באולימפיאדה לחקר ביולוגיה, ה-26, בשיתוף עם משרד החינוך, במהלך היום התחרו תלמידים הלומדים במגמת ביולוגיה בתיכונים והתמודדו בשלוש קטגוריות: חקר, כרזות ותחרות צילומי טבע, התקיימו הרצאות ובשעות אחה"צ הוכרזו הזוכים 

במקום הראשון זכה עידן מרקוס בן 17, מהתיכון הניסויי ירושלים, שחקר את השפעת האתנול בריכוזים שונים על תסיסת שמרים עם ובלי מלח. מרקוס לומד לומד תאטרון, מוזיקה, מדעי המחשב וביולוגיה. 

במקום השני זכתה מיה בייטנר מתיכון אביב ברעננה, שחקרה את השפעת ריכוזי קפאין על צמיחת נבטי שעועית מש. מיה חולמת להיות רופאה ולעסוק במחקר.

במקום השלישי זכה אילון שני, בן 18 מתיכון העמק המערבי, מקיבוץ יפעת, שחקר את השפעת שמן המנטה על עיכוב התרבות חיידקים. אילון אוהב מוזיקה וים. 

אולימפיאדת הביולוגיה נערכת אחת לשנה, בתמיכת המנהל למדע וטכנולוגיה, המחלקה לנוער שוחר מדע במשרד החינוך ובחסות האוניברסיטה למדעי החיים באוניברסיטת בר-אילן. האולימפיאדה לביולוגיה הינה תחרות לתלמידי ביולוגיה מצטיינים בכיתות י"א- י"ב מכל הארץ ובכל המגזרים ומטרתה לקדם את לימודי הביולוגיה. על התלמידים להיות בשלב מתקדם בביצוע "ביו-חקר" או "ביו-חקר ברשת".

בתחרות, התלמידים נדרשים לעבור שלושה שלבים עד הגמר. בשלב הראשון, בחינה המתבססת על ידע והבנת תכנים בנושאי הביולוגיה, יכולת חשיבה ביקורתית ויישום מיומנויות חקר. לבחינה שתי גרסאות זהות בעברית ובערבית. בשלב השני, התלמידים מתמודדים עם טקסט הכולל ניתוח מחקר מדעי. בשלב השלישי, התלמידים נבחנים בעל-פה על עבודת החקר. כל תלמיד הציג מול צוות שופטים ארצי את שאלת המחקר, והשיב על שאלותיהם.

פרופ' סיריל כהן, ראש המעבדה לאימונותרפיה וסגן דיקן הפקולטה למדעי החיים, אוניברסיטת בר-אילן: "מדובר באירוע יוצא מן הכלל אשר מביא לאוניברסיטת בר-אילן מאות תלמידי תיכון שמהווים את חוד החנית של הביולוגיה בארץ. מרגש היה לראות את ההשקעה של התלמידים הצעירים ולגלות נשמה של חוקר או חוקרת שמבצבצת. הפרויקטים שזכיתי לשפוט היו ברמה גבוהה והוכיחו לי שיש עתיד ורוד למחקר הביולוגי בארץ, עם נוער איכותי שכזה".

בצילום: פרופ' סיריל כהן מהפקולטה למדעי החיים, אילון שני, עידן מרקוס, מיה בייטנר, פרופ' ירון שב-טל דיקן הפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר-אילן. צילום גלעד ארצי
 

לתוכניות הלימוד בפקולטה למדעי החיים