Skip to main content
14.06.2023 | כה סיון התשפג

המסע לגילוי השורשים עובר במכון לחקר הלדינו

מיכל מוסקוביץ, תלמידת מחקר במחלקה לספרות עם ישראל, חוקרת את שורשיה ומפיצה את השפה ותרבות הלדינו לקהל הרחב בסיפורת ובשיר

תמונה
Influential_Michal_03-07

הכירו את מיכל מוסקוביץ, תלמידת מחקר במחלקה לספרות עם ישראל, לאחר שהשלימה תואר שני בהצטיינות במחלקה לספרות עם ישראל בבר-אילן במגמת כתיבה יוצרת, היא ממשיכה לחקור וכותבת בימים אלה תזה בתחום הלדינו.

אל הלימודים מיכל הגיעה אחרי קריירה ארוכה בתחומי המחשבים והשיווק. "הרגשתי שהגיעה העת לפנות לתחומים אחרים שמעניינים אותי ובחרתי ללמוד את התחום הזה, כי המחלקה פתחה מסלול שלא יכולתי לסרב לו - מגמת כתיבה יוצרת עם שילוב אופטימלי בין מרצים מעולים, סופרים ומשוררים שמלווים את הלימודים. באותה מחלקה נמצא 'מכון סלטי' לחקר הלדינו, כך שיכולתי לשלב במסגרת אחת, שני תחומי ידע שמרתקים אותי".

במחלקה, אומרת מיכל, היא מצאה מקום בו היא יכולה ללמוד "כל מה שחלמתי והרבה מעבר לכך. למדתי עולם טרמינולוגי חדש ומורכב בתחומי הספרות והשירה, בעברית ובלדינו. הקורסים היו מרתקים, והמרצים מקצוענים בסביבה נעימה ומשפחתית".

תחום המחקר של מוסקוביץ, השתלב היטב בשלל עיסוקיה: "בשנים האחרונות אני בתוך מסע לגילוי שורשי היהודים-ספרדים. כחלק מן המסע אני כותבת, חוקרת, מבשלת, שרה ומספרת לדינו", היא אומרת, "ב-2021 הוצאתי לאור את ספרי 'סניוריטה מאיזמיר', העוקב אחרי קורות משפחה יהודית אחת באיזמיר שבטורקיה במהלך שלושה עשורים, כולל תקופת עליית המשפחה ארצה עם קום המדינה והתאקלמותה בארץ. כמו כן, אני מקיימת מפגשים העוסקים בתרבות הלדינו. במהלך המפגשים אני מספרת ושרה בלדינו". 

גם בעתיד מיכל מתכוונת להמשיך ולחקור את השפה והתרבות העשירה של יהודי ספרד. "המטרה הראשונה שלי כרגע היא להשלים את עבודת התזה ומשם הלאה. מהלימודים אני לוקחת איתי את הידע האינסופי שקיבלתי ואת התשוקה לדעת, שמניעים אותי לחקור עוד על אודות שורשי האישיים ובכלל על תרבות הלדינו. וכמובן את האנשים שהכרתי, בכלל, ובפרט את המרצים שלימדו אותי במהלך השנים ומהווים כתובת להמשך מחקרי ולכתיבתי גם כיום".

לתוכניות במחלקה לספרות עם ישראל 

למכון סלטי לחקר הלדינו