Skip to main content
21.06.2023 | ב תמוז התשפג

לעזור לנפגעי עבירה לצאת ממעגל הקורבנות

הכירו את ד"ר שרון איתן בוגרת ומצטיינת של תואר שלישי במחלקה לקרימינולוגיה החוקרת את תחום הוויקטימולוגיה

תמונה
Influential_BG_05-20

הכירו את ד"ר שרון איתן, בוגרת טרייה ומצטיינת של תואר שלישי במחלקה לקרימינולוגיה בפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת בר-אילן. ד"ר איתן היא קרימינולוגית שיקומית, מלווה תהליכי שיקום מהתמכרות לסמים ומפגיעות מיניות, מרצה במכללת אור יהודה, ועובדת על כתיבת ספר המבוסס על מחקר הדוקטורט שלה.

מחקר הדוקטורט של ד"ר איתן התמקד בפיתוח תיאוריה שנקראת "ויקטימולוגיה רוחנית", המתארת את המאפיינים ודרכי ההתמודדות הרוחניות של נשים שעברו פגיעה מינית. "במחקר ראיינתי נשים שעברו פגיעה מינית ומצאו החלמה בדרך רוחנית, מטפלים עם זיקה רוחנית, ומנהיגים רוחניים המסייעים לנפגעים," היא מסבירה. "הממצאים המרכזיים, עליהם כתבה עד כה שלושה מאמרים, הם מציאת משמעות בפגיעה, בעיקר למען סיוע לאחרות; יציאה ממעגל הקורבנוּת בעזרת תפיסת ארעיות הגוף לעומת נצחיות הנשמה; ויציאה מ'ריכוז-עצמי קורבני' בדרך רוחנית המונחית על ידי תפיסת אלוהים-אוהב."

המחקר נערך בהנחיית פרופ' נתי רונאל, מפתח הקרימינולוגיה והויקטימולוגיה החיוביות. יחד עם פרופ' קרן גואטה ופולי יקימוב, כתבה ד"ר איתן מאמר בנושא חשיפה עצמית של נפגעות אלימות מינית. כעת כותבות ד"ר איתן ופרופ' גואטה, יחד עם גברכה בריעף, מאמר בנושא דרכי התמודדות של נשות עברייני מין מהמגזר החרדי. יחד עם ד"ר תולי פלינט, היא כתבה פרק בספר, המתאר את הטיפול בנפגעות אלימות מינית שהן גם מכורות לסמים באמצעות שיטת 12 הצעדים, ובימים אלו הם מפרסמים מאמר בנושא תפקידו של חוסר-אונים בטיפול בנפגעי אלימות בינאישית. "התחלתי את דרכי כמטפלת, ומצאתי בית חם במחלקה לקרימינולוגיה," ד"ר איתן משתפת. "במהלך כתיבת הדוקטורט, נבנתה בקרבי זהות של חוקרת, וזכיתי לעידוד רב מצד המרצים במחלקה לפתח רעיונות, לשאול שאלות ולמצוא להן תשובות. בנוסף, קיבלתי המון עזרה ותמיכה מהמדור למעורבות חברתית, להן נזקקתי מעצם התמודדותי עם לקות ראייה שהתדרדרה במהלך שנותיי באוניברסיטה."

לשאלה מה הכי אהבה במחקר, ד"ר איתן משיבה: "אהבתי את האופטימיות של המשתתפות, ואת התגברותן על ההשלכות הרבות של הטראומה המורכבת שעברו. אהבתי את תהליך המחקר, שיש בו התמקצעות והרחבת הדעת, שמגיע לשיאו בתהליך הכתיבה, הדורש סינון והתמקדות בעיקר, ובמיוחד את פרסום המאמרים, המוציא את המחקר לאוויר העולם."

אחת ההשלכות של פוסט-טראומה מינית היא תחושת פגיעה קשה בעולם הערכים והאמונות, כמו גם תחושת בדידות תהומית וחוסר אמון בכל. מכיוון שנפגעות חשות חוסר-שייכות לעולם הזה, הן מחפשות ומוצאות פתרונות בעולם שמעבר למיידי והמוחשי. תופעה זו, המשמעותית כל כך עבור נפגעי ונפגעות טראומה, נחקרה מעט מאוד. ממצאי מחקרה של ד"ר איתן נועדו לסייע לחוקרים ולמטפלים להבין את עולמן הרוחני של נפגעות, נוסף לעולמן הגופני והנפשי.

לתוכניות הלימוד במחלקה לקרימינולוגיה