Skip to main content
31.10.2021 | כה חשון התשפב

פיתוח חדשני של ציפוי משטחים נגד זיהומים

האיגוד העולמי של הכימאים כלל את הציפויים שפיתח פרופ' אהרון גדנקן ברשימת 10 התגליות החשובות בכימיה ל-2021. הציפויים הננוטכנולוגיים, המיוצרים בשיטה סונוכימית, מסייעים להתגונן בפני זיהומים, ביניהם נגיף הקורונה

תמונה
אנטיבקטריאלי

האיגוד העולמי של הכימאים IUPAC, כלל את הציפויים הסונוכימיים שפיתח פרופ' אהרון גדנקן מהממכון לננוטכנולוגיה וחומרים מתקדמים באוניברסיטת בר-אילן ברשימת 10 התגליות החשובות בכימיה לשנת 2021. הציפויים הננוטכנולוגיים, שפותחו בעזרתה של ד"ר אילנה פרלשטיין מיוצרים בשיטה סונוכימית, מסייעים להתגונן בפני זיהומים, ביניהם נגיף הקורונה.

סונוכימיה היא שיטה שבה גלי קול מועברים דרך נוזל ומאפשרים אינטראקציות כימיות שונות. ניתן לייצר באמצעות סונוכימיה חומרים ננוטכנולוגיים המשמשים למחקר ולפיתוח בתחום הכימיה היישומית. לאורך שנותיו הארוכות כחוקר, פיתח פרופ' גדנקן שיטות לציפוי משטחים באמצעות סונוכימיה. הציפוי, הניתן ליישום על מגוון גדול מאוד של חומרים, מקנה למשטח תכונות רצויות. קבוצת המחקר של גדנקן עסקה לאורך השנים בין היתר בציפויים קוטלי חיידקים שיושמו על בדים למצעים וביגוד בבתי חולים. הציפויים הוכיחו את עצמם כעמידים מאוד.

סוד עמידותם טמון בכך שבתהליך הביוכימי נוצרות בתוך הנוזל בועיות חלולות שבשלב מסוים קורסות לתוך עצמן. הקריסה גורמת לנקודה זעירה בבועית להגיע לטמפרטורות גבוהות מאוד המאפשרות תהליכים כימיים. החומרים שנוצרים בתהליך נעים במהירות עצומה בתוך הנוזל ומשגרים את עצמם אל תוך המשטח המוצק המצוי בו, למשל בד. כך החומר הננוכימי האנטיבקטריאלי מוטבע בבד, אינו משתחרר ממנו ומוסיף להגן מפני חיידקים.

שיטת הציפוי הסונוכימי משמשת גם להגנה מפני נגיפים והוכיחה את עצמה כמגן יעיל בפני נגיפים שונים, ביניהם שפעת וקורונה.

החומרים שמפתח פרופ' גדנקן מיושמים על בדים, משטחים, מסנני אוויר וחומרים נוספים המגנים על המשתמשים בפני מזהמים שונים והוכיחו את עצמם במחקרים רבים, כולל כאלה שבוצעו בבתי חולים ברחבי העולם.